gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 36 τίτλοι με αναζήτηση: Βιογραφίες  στην ευρύτερη περιοχή: "ΧΑΛΚΙΔΑ Επαρχία ΕΥΒΟΙΑ" .


Βιογραφίες (36)

Αγωνιστές του 1821

Γοβιός ή Γοβγίνας Αγγελής

ΛΙΜΝΗ (Κωμόπολη) ΕΥΒΟΙΑ
1780 - 1822
Οπλαρχηγός της Ελληνικής Επανάστασης στην Εύβοια. Γεννήθηκε στην Λίμνη το 1780. Καταγόταν από ναυτική οικογένεια. Ο ελεύθερος και ατίθασος χαρακτήρας του τον έφεραν αντιμέτωπο με την τοπική δημογεροντία και τον ανάγκασαν να φύγει από το νησί. Το 1817 γίνεται αρματωλός του Τελπελνή, δίπλα στον Οδυσσέα Ανδρούτσο, στρατιωτικό αρχηγό της Ανατολικής Ρούμελης.
Το 1818 μυείται στα μυστικά του ιερού αγώνα για την απελευθέρωση της Ελλάδας και ορκίζεται φιλικός από τον Οικονόμου. Στη συνέχεια, έρχεται στη Λίμνη και μοιράζεται το μυστικό με δικούς του ανθρώπους, δίνοντας τους κατευθύνσεις για τον αγώνα στην Εύβοια. Με την έκρηξη της Επανάστασης πολεμάει δίπλα στον Οδυσσέα Ανδρούτσο στο Χάνι της Γραβιάς, στην ιστορική μάχη του Μάη του 1821. Μετά την ηρωική έξοδο κινείται προς την Εύβοια ξεσηκώνοντας τους χωρικούς. Έλαβε μέρος σε όλες τις σημαντικές μάχες στην Εύβοια και σκοτώθηκε το Μάρτιο του 1822 μετά από σκληρή μάχη κοντά στα Δύο Βουνά, σε ενέδρα που του έστησαν οι Τούρκοι. Ο θάνατος του υπήρξε βαρύτατο πλήγμα για την Εύβοια και την έκβαση της επανάστασης σ' αυτήν. Τον ηρωισμό του και τον πόνο για την απώλεια ύμνησε η λαϊκή μούσα με χαρακτηριστικό δημοτικό τραγούδι.

(Λίμνη Ευβοίας 1780 ­ Βρυσάκια Ευβοίας 1822)
  Οπλαρχηγός του 1821, φίλος του Οδυσσέα. Ανδρούτσου με τον οποίο συνδέθηκε στενά όταν ήταν στην υπηρεσία του Αλή Πασά. Με την έκρηξη της Eπανάστασης ακολούθησε τον Ανδρούτσο και πολέμησε μαζί του στο Χάνι της Γραβιάς (8 Mαΐου 1821). Έδρασε στην Εύβοια ως αρχηγός των επαναστατικών σωμάτων της περιοχής και αντιμετώπισε στα Βρυσάκια τον Ομέρ Βρυώνη (15 Ιουνίου 1821) αναγκάζοντάς τον να αποσυρθεί. Σκοτώθηκε σε ενέδρα των Τούρκων στις 28 Μαρτίου του 1822 στην ίδια περιοχή με τον αδερφό του Αναγνώστη.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων


Βώκος Δημήτριος

ΦΥΛΛΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΑ
Πατέρας του ένδοξου ναυάρχου Ανδρέα Μιαούλη. Καταγόταν από τα φύλλα της Χαλκίδας, όπου διασώζεται μέχρι σήμερα το σπίτι του, μαρτυρώντας τις σχέσεις του μεγάλου θαλασσομάχου με το νησί, η οικογένεια του Δημητρίου Βώκου, πριν την επανάσταση του '21, είχε καταφύγει στην Ύδρα, όπου διέπρεψε ως ναυτική οικογένεια.

Ανδρέας Μιαούλης Βώκος

  Κατά την τοπική παράδοση στο σπίτι, που ο Δημήτριος Βώκος έκτισε πίσω από το ναό της Αγίας Ελεούσης στα Φύλλα, γεννήθηκε από την 3η σύζυγό του, καταγόμενη από την Ύδρα, το έτος 1769 ο γιος του Ανδρέας Βώκος, ο επονομασθείς αργότερα Μιαούλης. Το όνομα τούτο έλαβε είτε εκ πλοίου ονομαζόμενου Μιαούλ, είτε εκ του γνωστού κελεύσματος "μία ούλοι". Για τα πρώτα έτη της ζωής του ελάχιστα γνωρίζουμε. Οπωσδήποτε όμως ασχολιόταν με το επάγγελμα του πατέρα του, ο οποίος κατά την παράδοση τον έπαιρνε μαζί του στην Μπούλμπα (παραλία μεταξύ του Λευκαντίου και του Μπουρτζίου στις εκβολές του ποταμού Λήλαντα). Εκεί προσόρμιζαν τη βάρκα τους και ετοίμαζαν τα απαραίτητα για το ψάρεμα. Ως γιός του Ψαρά δε ήταν γνωστός και έτσι τον γνώριζαν οι συνομήλικοι του.
  Οι πιο στενοί του φίλοι ήταν ο Κωνσταντίνος Οικονόμου ή (Νιανιάκος), ο Μαντάς συγγενής του από τα Φύλλα, ο Χρήστος Ξυγκόγιαννης και ο Μαστροσταμάτης από το Βασιλικό και ο Κωσταράγκος από το Αφράτι. Όλοι αυτοί έζησαν μέχρι τα βαθιά γεράματα τους και θυμόντουσαν τον Ανδρέα και πολλά για εκείνον παρέδωσαν προφορικώς στους μεταγενέστερους. Διηγείται ο Μαστροσταμάτης ότι κάποτε τον έδειρε ο Ανδρέας, διότι κτύπησα τον φίλο μας Ξυγκόγιαννη, επειδή ο τελευταίος θέλησε στο πανηγύρι της Παναγίας του Βασιλικού να χορέψει πρώτος. Ο δε Νιανιάκος διηγείται ότι παραλίγο να τον δείρει και αυτόν επειδή αγαπούσε την ανεψιά του Ανδρέα αλλά δεν ήθελε να την παντρευτεί.
  Στο βιβλίο του Εμμανουήλ Σαγκριώτη "Ευβοϊκά" διαβάζουμε:
"Ο πρεσβύτερος κατά έν ή δύο έτη του Ανδρέου φίλος και εταίρος εξ' Αφρατίου Κωσταράγκος, ο διαπρέψας έπειτα ως αγωνιστής κατά την επανάστασιν και εν Βρυσακίοις υπό τον γυναικάδελφον αυτού Αγγελήν και εν τη Ακροπόλει και αλλαχού υπό τον Κριεζώτην, εν ηλικία 114 ετών αποθανών (τω 1882-1883) διηγείτο ασφαλέστατα, ως άλλοι τε πολλοί ήκουσαν και ο ζων έτι υιός αυτού κ. Νικόλαος Κωσταράγκος, πάντα τα κατά τον Μιαούλην και μάλιστα την εις την παραλίαν της Μπούλμπας συνάντησιν, ότε ητοιμάζετο προς τον φόνον του Γκεζαϊρ μπέη, δεικνύων ακριβώς και που ο φόνος εγένετο, και που το πτώμα εξενεχθέν κατεχώσθη, και που ανευρέθη.
  Ο εκ Φύλλων σύγχρονος και συγγενής έπειτα γενόμενος του Ανδρέου, ο ωκύπους Κων/νος Οικονόμου ή Νιανιάκος, όστις και μέχρι εσχάτους γήρατος διετήρησε την ωκυποδίαν, αποθανών το 1869 εκατοντούτης, διηγείτο πολλάκις πάντα τα άλλα, και ότι εφοβείτο τον Ανδρέαν, διότι ερών της ανεψιάς αυτού πολλάκις εκινδύνευσε να δαρή.
  Ο εκ Φύλλων επίσης συγγενής του Ανδρέου, Ιωάννης Μαντάς, ο καλούμενος Μωϋσής διά την σοβαρότητα αυτού και την σύνεσιν, πολλής τιμής απολαβών παρά τε τοις ημετέροις και παρά τοις Οθωμανοίς, μάλιστα δε της ιδιαζούσης των τελευταίων εμπιστοσύνης, μετά την απελευθέρωσιν της Εύβοιας τα αυτά προς τους ειρημένους ωμολόγει, ακούσας παρά του πατρός και παρά του θείου αυτού Δημ. Μαντά περί του Μιαούλη, ων πολλοί των νυν όντων εγένοντο αυτήκοοι".
  Η τελευταία του όμως πράξη στα Φύλλα, η οποία τον ανάγκασε να εγκαταλείψει για πάντα τη γενέτειρά του και να μην τον ξεχάσουν ποτέ οι συμπατριώτες του, ήταν η ακόλουθη: Ο αναφερθείς στο ίδιο βιβλίο Χασναντάραγας Γκεζαϊρ Μπέης (ο Μπέης και αγάς της περιοχής του Ληλαντίου) διέμενε πολλές φορές στον παρά τον Λήλαντα ποταμό οικογενειακό κτήμα. Εκεί κάποτε κάλεσε δήθεν για εργασία μερικές γυναίκες από τα Φύλλα και μεταξύ αυτών την νιόπαντρη αδερφή του Δημήτριου Βώκου και θεία του Ανδρέα, την Τσαλπαρίνα. Μία μέρα όμως, ενώ οι γυναίκες εργαζόντουσαν εκκάλεσε την Τσαλπαρίνα στο περίπτερο του Σεραϊου, στο οποίο εκείνη μπήκε χωρίς υποψία και εκείνος ως Αγάς της περιοχής που ήταν πάνω από νόμους, την ανάγκασε να δεχθεί την ικανοποίηση του αχαλίνωτου πάθους του.
  Βαρέως φέρουσα τη μεγάλη αυτή προσβολή, μεταβαίνει αμέσως στα Φύλλα,στo σπίτι του αδελφού της Δημητρίου, και κλαίουσα του διηγείται, παρόντος και του Ανδρέα, την απαίσια αυτή πράξη. Ο αδελφός της εξοργίζεται και είναι έτοιμος για εκδίκηση, αλλά τον καθησυχάζει ο γιος του Ανδρέας, ενώ σκέπτεται ο ίδιος να τιμωρήσει τον τούρκο Μπέη.
  Έτσι μία φθινοπωρινή μέρα του 1786, αφού ψάρεψε και αγκυροβόλησε τη βάρκα του στη Μπούλμπα, ξεχώρισε τα καλύτερα ψάρια και τα πέρασε σε βούρλο. Τότε παρουσιάσθηκε αιφνιδίως από το πατρικό του κτήμα ο φίλος του Κωσταράγκος και του ζήτησε να του δώσει ένα μέρος από τα εκλεκτά ψάρια, εκείνος αρνηθείς του είπε ότι τα προορίζει για δώρο. Σε ποιόν των ρώτησε. Αργότερα θα μάθεις του είπε ο Ανδρέας. Μετά το διάλογο αυτό ξεκίνησε από την Μπούλμπα για το Τούρκικο κτήμα. Ο Γκεζαϊρ Μπέης καθόταν στο περίπτερο και όταν τον είδε να φέρνει τα ψάρια, χαρούμενος τον κάλεσε να πλησιάσει προς αυτόν.
  Ο Ανδρέας εισέρχεται στο περίπτερο και προσφέρει τα εκλεκτά ψάρια στον Μπέη. Και ενώ εκείνος κοιτάζει με προσοχή το ωραίο δώρο, ο γιος του ψαρά, βγάζει το μαχαίρι τον κτυπά στο στήθος και τον φονεύει. Ακολούθως ρίχνει το πτώμα στην πλησίον ευρισκόμενη αμπολή Αρατσιώτισα (διατηρεί το ίδιο όνομα μέχρι σήμερα και είναι ο κεντρικός υδραύλακας που διοχετεύει το νερό από τον ποταμό Λήλα στα αμπέλια του Μύτικα και του Αγίου Νικολάου). Το πτώμα παρεσύρθη από την Αρατσιώτισα και λίγο πιο κάτω από ένα ρήγμα που υπήρχε στο τοίχωμά της το έριξε στον ποταμό Λήλαντα, όπου εκαλύφθη με άμμο και εξηφανίσθη για λίγες ημέρες.
  Μετά το φόνο μετέβη στα Φύλλα όσο πιο γρήγορα μπορούσε και τα είπε όλα στον πατέρα του. Φοβούμενοι δε ότι οι διοικούντες θα πράξουν το παν για να ανακαλύψουν το δράστη του φόνου και να τον τιμωρήσουν παραδειγματικά αποφάσισαν να εγκαταλείψουν αμέσως τα Φύλλα. Με βιασύνη ο Δημ.Βώκος αφού συγκέντρωσε όσα πολύτιμα είδη, προερχόμενα κυρίως από πειρατείες, δεν ημπορούσε να πάρει μαζί του τα έκλεισε μέσα σε δύο μεγάλα κιβώτια και τα εμπιστεύθηκε στο φίλο του Μαρμαρά.
  Μετά όλα τα μέλη της οικογένειας μεταξύ των οποίων και η Τσαλπαρίνα με το σύζυγο της, κατεβαίνουν στην Μπούλμπα επιβιβάζονται στη βάρκα και διαπεραιώνονται στον Ωρωπό. Από εκεί φθάνουν στον Κάλαμο δια ξηράς όπου παρέμειναν μεν οι άλλοι, ο Ανδρέας όμως με τον πατέρα του μετέβησαν στον Πειραιά και από εκεί στην Ύδρα, η οποία τους ήτο γνωστή και εκ της συγγενείας αλλά και εκ των ναυτικών εργασιών.
  Επειδή όμως και εκεί δεν ένοιωθαν ασφαλείς εγκαταστάθηκαν στην αρχή στην μικρή νήσο Δοκό και αργότερα όταν ήλθαν και οι άλλοι συγγενείς εκ Καλάμου, εγκαταστάθηκαν στην Ύδρα.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ληλαντίων


Ζωγράφοι

Leonidas

ΑΝΘΗΔΩΝ (Αρχαία πόλη) ΧΑΛΚΙΔΑ
Leonidas, a painter, of Anthedon, and a disciple of the great painter Euphranor. (Steph. Byz. s. v. Anthedon; Eustath. ad Hom. II. ii. 508.)

Ιστορικές προσωπικότητες

Καραγιάννη Λέλα

ΛΙΜΝΗ (Κωμόπολη) ΕΥΒΟΙΑ
1898 - 1944
Ηρωίδα της πρόσφατης ιστορίας μας. Γεννήθηκε στη Λίμνη το 1898. Ήταν η ψυχή της εθνικής οργάνωσης της αντίστασης, την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Με κέντρο ένα σπίτι στην οδό Φυλής και το φαρμακείο του άντρα της στην Πατησίων, σχημάτισε ένα δίκτυο για την απόκρυψη, περίθαλψη και φυγάδευση Αγγλων στρατιωτών. Αργότερα, με κέντρο το μοναστήρι του Αγίου Ιερόθεου στα Μέγαρα, συγκρότησε την παράνομη οργάνωση "Μπουμπουλίνα". Η οργάνωση είχε χαρακτήρα κατασκοπευτικό και αποστολής πληροφοριών. Στις 11 Ιουλίου 1944 οι Γερμανοί πληροφορούνται για τη δράση της και την συλλαμβάνουν. Την οδηγούν στα μπουντρούμια των Ες - Ες, στην οδό Μέρλιν και τη βασανίζουν για να ομολογήσει τη δράση της. Αργότερα, στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Χαϊδάρι προσπαθούσε ασταμάτητα να ενθαρρύνει τους κρατούμενους με κάθε τρόπο. Τα χαράματα της 8ης Σεπτεμβρίου 1944, οδηγήθηκε μαζί με άλλους πατριώτες στο Δαφνί, όπου εκτελέστηκε ψάλλοντας τον Εθνικό Ύμνο ενθαρρύνοντας τους άλλους.

Ιστορικοί

Dionysius

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
Dionysius of Chalcis, a Greek historian, who lived before the Christian era. He wrote a work on the foundation of towns (ktiseis) in five books, which is frequently referred to by the ancients. A considerable number of fragments of the work have thus been preserved, but its author is otherwise unknown (Marcian. Heracl. Peripl.; Suid. s. v. Chalkidike; Harpocrat. s. v. Hephaistia and Heraion teichos; Schol. ad Apollon. Rhod. i. 558, 1024, iv. 264, ad Aristoph. Nub. 397; Dionys. Hal. A. R. i. 72; Strab. xii.; Plut. de Malign. Herod. 2; Seymnus, 115; Clem. Alex. Strom. i.; Zenob. Proverb. v. 64; Apostol. xviii. 25; Photius, s. vv. Praxidike, Telmiseis; Eudoc.)

Μηχανικοί

Κράτης

Περίφημος μηχανικός από τη Χαλκίδα. Έζησε την εποχή του Μ. Αλεξάνδρου. Έργο του ήταν οι υπόγειες σήραγγες για μερική αποξήρανση της Κωπαϊδας, μέσω των οποίων το νερό της λίμνης διοχετεύονταν στον Ευβοϊκό κόλπο. Αυτές τις σήραγγες βρήκε η εταιρία που ανέλαβε την αποξήρανση της Κωπαϊδας τον προηγούμενο αιώνα. Ο Κράτης κατασκεύασε και στην Αθήνα περιφερειακή τάφρο για την αποχέτευση των νερών.

Ποιητές

Αχαιός (τραγικός)

ΕΡΕΤΡΙΑ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
484 - 401
Achaeus. A Greek tragic poet of Eretria, born about B.C. 484, a contemporary of Sophocles, and especially famous in the line of satyric drama. He wrote about forty plays, of which only small fragments are preserved. These have been edited by Urlichs (Bonn, 1834).

Achaeus (Achaios) of Eretria in Euboea, a tragic poet, was born B. C. 484, the year in which Aeschylus gained his first victory, and four years before the birth of Euripides. In B. C. 477, he contended with Sophocles and Euripides, and though he subsequently brought out many dramas, according to some as many as thirty or forty, he nevertheless only gained the prize once. The fragments of Achaeus contain much strange mythology, and his expressions were often forced and obscure (Athen. x.). Still in the satyrical drama he must have possessed considerable merit, for in this department some ancient critics thought him inferior only to Aeschylus (Diog. Laer. ii. 133). The titles of seven of his satyrical dramas and of ten of his tragedies are still known. The extant fragments of his pieces have been collected, and edited by Urlichs, Bonn, 1834. (Suidas, s. v.) This Achaeus should not be confounded with a later tragic writer of the same name, who was a native of Syracuse. According to Suidas and Phavorinus he wrote ten, according to Eudocia fourteen tragedies.

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Sep 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Ευφορίων

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
Euphorion. Of Chalcis in Euboea, an eminent grammarian and poet, was the son of Polymnetus, and was born, according to Suidas (s. r.), in the 126th Olympiad, when Pyrrhus was defeated by the Romans, B. C. 274. He became, but at what period of his life is not known, a citizen of Athens. (Hellad. ap. Phot. Cod 279, p. 532, Bekker.) He was instructed in philosophy by Lacydes, who flourished about B. C. 241, and Prytanis (comp. Athen. xi.), and in poetry by Archebulus of Thera. Though he was sallow, fat, and bandylegged, he was beloved by Nicia (or Nicaea), the wife of Alexander, king of Euboea. His amours are referred to in more than one passage in the Greek Anthology. (Brunck, Anal. vol. ii.) Having amassed great wealth, he went into Syria, to Antiochus the Great (B. C. 221), who made him his librarian. He died in Syria, and was buried at Apameia, or, according to others, at Antioch. (Suid. s. v.) The epigram (Brunck, Anal. vol. ii.), which places his tomb at the Peiraeeus, must be understood as referring to a cenotaph.
  Euphorion wrote numerous works, both in poetry and prose, relating chiefly to mythological history. The following were poems in heroic verse :-- 1. Hesiodos, the subject of which can only be conjectured from the title. Some suppose it to have been an agricultural poem. Euphorion is mentioned among the agricultural writers by Varro (i. 1.9) and Columella (i. 1.10). 2. Mopsopia, so called from an old name of Attica, the legends of which country seem to have been the chief subject of the poem. From the variety of its contents, which Suidas calls summingeir historiar, it was also called Atakta, a title which was frequently given to the writings of that period. 3. Chiliades, a poem written against certain persons, who had defrauded Euphorion of money which he had entrusted to their care. It probably derived its title from each of its books consisting of a thousand verses. The fifth book, or chilias, was entitled peri chresmon, and contained an enumeration of oracles which had been fulfilled; and it is probably of this book in particular that the statement of Suidas concerning the object of the poem should be understood, namely, that the poet taught his defrauders that they would in the end suffer the penalty of their faithlessness. The above seems the best explanation of the passage in Suidas, which is, however, very corrupt, and has been very variously explained. (See especially Heyne and Harless, l. c., and Meineke, Euphor.) To these epic poems must be added the following, which are not mentioned by Suidas : -- 4. Alexandros, which Meineke conjectures to have been addressed to some friend of that name. (Steph. Byz. s. v. Suloi.) 5. Anios, a mythological poem referring to Anius, the son and priest of the Delian Apollo. (Steph. Byz. Fragment. p. 744, c., ed. Pined.) 6. Antigraphai pros Theoridan (Clem. Alex. Strom. v., ed. Sylb.), a work of which nothing further is known, unless we accept the not improbable conjecture of Meursius and Schneider, who read Theodoridan for Theoridan, and suppose that the poem was written in controversy with the grammarian Theodoridas, who afterwards wrote the epitaph on Euphorion, which is extant, with seventeen other epigrams by Theodoridas, in the Greek Anthology. (Brunck, Anal. vol. ii.) 7. Apollodoros, which seems to have been a mythological poem addressed to a friend of that name. (Tzetzes, Schol. ad Lycophr. 513; Schol. ad Apollon. Rhod. i. 1063; Suid. and Harpocrat. s. v. Ho katothen nomos; Phot. s. v. Ho katothen logos.) 8. Arai e poteriokleptes (Steph. Byz. s. v. Alube ; Schol. ad Theocrit. ii. 2), an attack on some person who had stolen a cup from Euphorion, which Callimachus imitated in his Ibis, and both were probably followed by Ovid in his Ibis, and by Cato and Virgil in their Dirae. (Meineke, Euphor.) 9. Artemidoros, probably a poem like the Apollodorus. (Steph. Byz. s. v. Assoron.) 10. Geranos, the subject of which, as well as its genuineness, is very uncertain. (Athen. iii.) 11. Demosthenes, the title of which Meineke explains as he does the Alexander, Apollodorus, and Artemidorus, and he conjectures that the person to whom the poem was addressed was Demosthenes of Bithynia. (Choeroboscus, ap. Bekker. Anecd. Graec. iii.) 12. Dionusos, which doubtless contained a full account of the myths relating to Dionysus. (Schol. Ph. ad Odyss. iv., ed. Buttmann; Steph. Byz. s. v. Oruchion, Akte, Lukapsos; Schol. ad Arat. Phaenom. 172; Tzetzes, Schol. ad Lycophr. 320; Etym. Mag.) 13. Epikedeios eis Protagoran, an elegy on an astrologer named Protagoras. (Diog. Laert. ix. 56.) This poem was doubtless in the elegiac, and not in the heroic verse. 14. Thraix. (Steph. Byz. s. v. Asbotos, Onkaiai; Parthen. Erot. xiii., xxvi.) 15. Hippomedon. (Tzetzes, Schol. ad Lycophr. 451.) 16. Xenion. (Schol. ad Apollon. Rhod. ii. 354.) 17. Poluchares. (Etym. Mag.; Choeroboscus, ap. Bekker. Anecd. Graec. iii. ) 18. Huakinthor. (Schol. Theocr. x. 28; Eustath. ad Hom.) 19. Philoktetes. (Stobaeus, Serm. lviii., Tit. lix.; Tzetzes, Schol. ad Lycophr. 911.)
  Euphorion was an epigrammatist as well as an epic poet. He had a place in the Garland of Meleager (Prooem, 23), and the Greek Anthology contains two epigrams by him. (Brunck, Anal. vol. i.; Jacobs, Anth. Graec. vol. i.) They are both erotic; and that such was the character of most of his epigrams, is clear from the manner in which he is mentioned by Meleager, as well as from the fact that he was among the poets who were imitated by Propertius, Tibullus, and Gallus. (Diomed. iii.; Probus, ad Virgil. Ecl. x. 50.) It was probably this seductive elegiac poetry of Euphorion, the popularity of which at Rome, to the neglect of Ennius, moved the indignation of Cicero. (Tusc. Disp. iii. 19.) It was therefore quite natural that Euphorion should be a great favourite with the emperor Tiberius, who wrote Greek poems in imitation of him (Sueton. Tiber. 70)
  Some writers have supposed that Euphorion was also a dramatic poet. Ernesti (Clav. Ciceron. s. v.) and C. G. Muller (ad Tzetz. Schol. p. 651) say, that he composed tragedies; but they give no reasons for the assertion, and none are known. Fabricius (Bibl. Graec. vol. ii.) places him in his list of comic poets, mentioning as his plays the Apollodoros, which was an epic poem (vid. sup.), and the Apodidousa, respecting which there can be no doubt that for Euphorion we should read Euphron in the passage of Athenaieus (xi.).
  Euphorion's writings in prose were chiefly historical and grammatical. They were : 1. Historika upomnemata. (Athen. iv., xv.) 2. Peri ton Aleuadon (Clem. Alex. Strom. i., Sylb.; Schol. Theocr. ad Idyll. xvi. 34; Quintil. x. 2), which Suidas (s. v. Ephoros) attributes to the younger Ephorus. 3. Peri ton Isthmion. (Athen. iv.) 4. Peri Melopoiion (Athen. iv.) 5. A grammatical work of great celebrity, which related chiefly to the language of Hippocrates, and appears to have been entitled Lexis Hippokratous.
  The character of Euphorion as a poet may be pretty clearly understood from the statements of the ancient writers, and from his extant fragments, as well as from the general literary character of his age. He lived at the time when the literature of the Alexandrian school had become thoroughly established, when originality of thought and vigour of expression were all but extinct, and, though the ancient writers were most highly valued, their spirit was lost, and the chief use made of them was to heap together their materials in elaborate compilations and expand them by trivial and fanciful additions, while the noble forms of verse in which they had embodied their thoughts were made the vehicles of a mass of cumbrous learning. Hence the complaints which the best of succeeding writers made of the obscurity, verboseness, and tediousness of Euphorion, Callimachus, Parthenius, Lycophron, and the other chief writers of the long period during which the Alexandrian grammarians ruled the literary world. (Clem. Alex. Strom. v.; Cic. de Div. ii. 64; Lucian. de Conscrib. Hist. 57, vol. ii.) These faults seem to have been carried to excess in Euphorion, who was particularly distinguished by an obscurity, which arose, according to Meineke, from his choice of the most out of the way subjects, from the cumbrous learning with which he overloaded his poems, from the arbitrary changes which he made in the common legends, from his choice of obsolete words, and from his use of ordinary words with a new meaning of his own. The most ancient and one of the most interesting judgments concerning him is in an epigram by Crates of Mallus (Brunck, Anal., vol. ii.), from which we learn that he was a great admirer of Choerilus, notwithstanding which, however, the fragments of his poetry shew that he also imitated Antimachus. Meineke conjectures that the epigram of Crates was written while the contest about receiving Antimachus or Choerilus into the epic canon was at its height, and that some of the Alexandrian grammarians proposed to confer that honour on Euphorion. In the same epigram Euphorion is called Omerikos, which can only mean that he endeavoured, however unsuccessfully, to imitate Homer, -- a fact which his fragments confirm. (Comp. Cic. de Div. l. c.) That he also imitated Hesiod, may be inferred from the fact of his writing a poem entitled Hesiodos; and there is a certain similarity in the circumstance of each poet making a personal wrong the foundation of an epic poem,--Hesiod in the Erga kai Hemerai, and Euphorion in the Chiliades.
  As above stated, Euphorion was greatly admired by many of the Romans, and some of his poems were imitated or translated by Cornelius Gallus ; but the arguments by which Heyne and others have attempted to decide what poems of Euphorion were so translated, are quite inconclusive.

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Oct 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Euphorion. An epic and epigrammatic poet, born at Chalcis in Euboea, B.C. 276, and who became librarian to Antiochus the Great. He wrote various poems, entitled Hesiod, Alexander, Arius, Apollodorus, etc. His Mopsopia or Miscellanies (Mopsopia e atakta) was a collection, in five books, of fables and histories relative to Attica, a very learned work, but rivalling in obscurity the Cassandra of Lycophron. The fifth book bore the title of Chiliad (Chilias), either because it consisted of a thousand verses, or because it contained the ancient oracles that referred to a period of a thousand years. Perhaps, however, each of the five books contained a thousand verses, for the passage of Suidas respecting this writer is somewhat obscure and defective, and Eudocia, in the "Garden of Violets," speaks of a fifth Chiliad, entitled Peri Chresmon, "Of Oracles." Quintilian recommends the reading of this poet, and Vergil is said to have esteemed his productions very highly. A passage in the tenth eclogue and a remark made by Servius have led Heyne to suppose that C. Cornelius Gallus , the friend of Vergil, had translated Euphorion into Latin verse. This poet was one of the favourite authors of the emperor Tiberius, one of those whom he imitated, and whose busts he placed in his library. . .

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Dec 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


275 - 200
Ευφορίων : Γεννήθηκε στην Χαλκίδα στα 276/5 π.χ. στην ακμή της ελληνιστικής εποχής. Η ποίησή του δείχνει τον ξεπεσμό του ύφους. Σπούδασε στην Αθήνα. Σε προχωρημένη ηλικία βρέθηκε στην βιβλιοθήκη της Αντιοχείας, προσκεκλημένος του Αντίοχου Γ΄. Η μεγάλη επιτυχία του δημιούργησε και φθόνους και γι' αυτό διαβάζουμε ακόμα λογής - λογής ιστορίες για την ασχήμια του και για την αμφίβολη διαγωγή του. Τους νέους Ρωμαίους τους επηρέασε δυνατά, ακριβώς εξαιτίας της φανατικής υποστήριξης των ελληνιστικών καλλιτεχνικών αρχών. Σώζονται αποσπάσματα από έργα του: Κατάρες, Θραξ, Χιλιάδες, με περιεχόμενο σκοτεινό και αινιγματικό, σπάνιες λέξεις και ύφος αντικλασσικό, συνειδητά αντίθετο προς εκείνο του Ομήρου.

A Hellenistic Bibliography: Euphorion

This file forms part of A Hellenistic Bibliography, a bibliography on post-classical Greek poetry and its influence, accessible through the website of the department of Classics of the University of Leiden.
The file contains 22 titles on Euphorion, listed by year/author.
Compiled and maintained by Martijn Cuypers
Email: m.p.cuypers@let.leidenuniv.nl
Additions and corrections will be gratefully received.
Last updated: 3 july 2002

Λυκόφρων, 3ος αιώνας π.Χ.

Lycophron (Lukophron). A grammarian and poet who was a native of Chalcis in Euboea, and lived at Alexandria under Ptolemy Philadelphus (B.C. 285-247). He was the author of an extant poem in 1474 iambic lines, entitled Cassandra or Alexandra, in which Cassandra is made to prophesy the fall of Troy, with numerous other events. The obscurity of this work is proverbial, and it is filled with obsolete words and long compounds. Among the numerous ancient commentaries on the poem, the most important are the scholia of Isaac and John Tzetzes, which are far more valuable than the poem itself. The earliest edition is that which appeared at Venice in 1513. It has since been edited by Bachmann (Leipzig, 1828), Kinkel (1880), and Scheer (1881). There is an English version by Lord Royston. Lycophron also wrote a work on the history of Greek comedy and the comic poets, and composed tragedies now lost.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited August 2003 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Lycophron (Lukophron), the celebrated Alexandrian grammarian and poet, was a native of Chalcis in Euboea, the son of Socles, and the adopted son of the historian Lycus of Rhegium (Suid. s. v.). Other accounts made him the son of Lycus (Tzetz, Chil. viii. 481). He lived at Alexandria, under Ptolemy Philadelphus, who entrusted to him the arrangement of the works of the comic poets contained in the Alexandrian library. In the execution of this commission Lycophron drew up a very extensive work on comedy (peri komoidias), which appears to have embraced the whole subject of the history and nature of the Greek comedy, together with accounts of the comic poets, and, besides this, many matters bearing indirectly on the interpretation of the comedians (Meineke, Hist. Crit. Com. Graec.). Nothing more is known of his life. Ovid (Ibis, 533) states that he was killed by an arrow.
  As a poet, Lycophron obtained a place in the Tragic Pleiad; but there is scarcely a fragment of his tragedies extant. Suidas gives the titles of twenty of Lycophron's tragedies; while Tzetzes (Schol. in Lyc. 262, 270) makes their number forty-six or sixty-four. Four lines of his Pelopidai are quoted by Stobaeus (cxix. 1). He also wrote a satyric drama, entitled Menedemos, in which he ridiculed his fellow-countryman, the philosopher Menedemus of Eretria (Ath. x.; Diog. Laert. ii. 140; comp. Menag. ad loc.), who, nevertheless, highly prized the tragedies of Lycophron (Diog. ii 133). He is said to have been a very skilful commposer of anagrams, of which he wrote several in honour of Ptolemy and Arsinoe.
  The only one of his poems which has come down to us is the Cassandra or Alexandra. This is neither a tragedy nor an epic poem, but a long iambic monologue of 1474 verses, in which Cassandra is made to prophesy the fall of Troy, the adventures of the Grecian and Trojan heroes, with numerous other mythological and historical events, going back as early as the Argonauts, the Amazons, and the fables of Io and Europa, and ending with Alexander the Great. The work has no pretensions to poetical merit. It is simply a cumbrous store of traditional learning. Its obscurity is proverbial. Suidas calls it skoteinon poiema, and its author himself obtained the epithet skoteinos. Its stores of learning and its obscurity alike excited the efforts of the ancient grammarians, several of whom wrote commentaries on the poem: among them were Theon, Dection, and Orus. The only one of these works which survives, is the Scholia of Isaac and John Tzetzes, which are far more valuable than the poem itself.
  A question has been raised respecting the identity of Lycophron the tragedian and Lycophron the author of the Cassandra. From some lines of the poem (1226, &c., 1446, &c.) which refer to Roman history, Niebuhr was led to suppose that the author could not have lived before the time of Flamininus (about B. C. 190); but Welcker, in an elaborate discussion of. the question, regards the lines as interpolated.
  The first printed edition of Lycophron was the Aldine, with Pindar and Callimachus, Venet. 1513, 8vo.; the next was that of Lacisius, with the Scholia, Basil. 1546, fol.: of the later editions the most important are those of Potter, Oxon. 1697, fol., reprinted 1702; Reichard, Lips. 1788, 2 vols. 8vo.; and Bachmann, Lips. 1828, 2 vols. 8vo.; to which must be added the admirable edition of the Scholia by C. G. Miller, Lips. 1811, 3 vols. 8vo. (Fabric. Bibl. Graec. vol. iii. p. 750; Welcker, die Griech. Tragd. pp. 1256-1263; Bernhardy, Grundriss d. Griech. Lift. vol. ii. pp. 613, 1026-1029.)

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Oct 2006 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Ρήτορες

Ισαίος

415 - 340
Ρήτορας του α΄ μισού του 4ου π.χ. αιώνα. Καταγόταν απ' την Χαλκίδα και ήταν γιος του Διαγόρα. Έζησε στην Αθήνα ως μέτοικος και γι' αυτό δεν είχε δικαιώματα να απαγγέλλει τους λόγους του. Έδρασε σαν ρητοροδιδάσκαλος, έγραψε όμως και λόγους για άλλους. Ήταν μαθητής του Ισοκράτη και δάσκαλος του Δημοσθένη. Οι αρχαίοι του απέδιδαν 64 λόγους, από τους οποίους 14 αμφισβητούνται για την γνησιότητα τους. Σήμερα σώζονται δέκα ολόκληροι λόγοι του και μεγάλα αποσπάσματα δύο άλλων. Όλοι οι λόγοι του στρέφονται γύρω από ζητήματα κληρονομικής φύσης, πολύτιμοι ως πηγές πληροφοριών για το αστικό κληρονομικό δίκαιο.

Isaeus (Isaios). One of the ten Attic orators. He was born at Chalcis, and came to Athens at an early age. He wrote judicial orations for others and established a rhetorical school at Athens, in which Demosthenes is said to have been his pupil. He lived between B.C. 420 and 348. Eleven of his orations are extant, all relating to questions of inheritance. They afford considerable information respecting this branch of the Attic law, of which he was a master, and are marked by intellectual acumen, clearness of statement, and vigour of style.

Πληροφορίες Σύνταξης
Τα ηλεκτρονικά κείμενα των έργων του Ισαίου παρατίθενται στην Ελλάδα (αρχαία χώρα) στην κατηγορία Αρχαία Ελληνική Γραμματεία.

Συγγραφείς

Νίκος Τσιφόρος

ΛΙΜΝΗ (Κωμόπολη) ΕΥΒΟΙΑ

Callidemus

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
Callidemus (Kallidemos), a Greek author about whom nothing is known, except that Pliny (H. N. iv. 12) and Solinus (17) refer to him as their authority for the statement, that the island of Euboea was originally called Chalcis from the fact of brass (chalkos) being discovered there first.

Σχετικές με τον τόπο

Αριστοτέλης

Aristotle died in Chalchis in 322 BCE.

Hesiod

Then I crossed over to Chalcis, to the games of wise Amphidamas where the sons of the great hearted hero proclaimed and appointed prizes (Hesiod, Works and Days: line 655).
On Helicon tripods have been dedicated, of which the oldest is the one which it is said Hesiod received for winning the prize for song at Chalcis on the Euripus (Paus. 9.31.3).

Dinarchus

360 - 290
Dinarchus (c. 360-c. 290 BC), the youngest of the ten Attic Orators .. In 307 he retired to Chalcis in order to safeguard his wealth. He returned to Athens in 292 and died sometime thereafter.

Τύραννοι

Cleitarchus

ΕΡΕΤΡΙΑ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
Cleitarchus (Kleitarchos), tyrant of Eretria in Euboea. After Plutarchus had been expelled from the tyranny of Eretria by Phocion, B. C. 350, popular government was at first established; but strong party struggles ensued, in which the adherents of Athens were at length overpowered by those of Macedonia, and Philip then sent Hipponicus, one of his generals, to destroy the walls of Porthmus, the harbour of Eretria, and to set up Hipparchus, Automedon, and Cleitarchus as tyrants (Plut. Phoc. 13; Dem. (de Cor.86, Philipp. iii.68, 69). This was subsequent to the peace between Athens and Philip in B. C. 346, since Demosthenes adduces it as one of the proofs of a breach of the peace on the part of Macedon (Philipp. iii.23). The tyrants, however, were not suffered to retain their power quietly, for Demosthenes (Philip. iii.69) mentions two armaments sent by Philip for their support, at different times, under Eurylochus and Parmenion respectively. Soon after, we find Cleitarchus in sole possession of the government; but he does not seem to have been at open hostility with Athens, though he held Eretria for Philip, for we hear of the Athenians sending ambassadors to request his consent to the arrangement for uniting Euboea under one federative government, having its congress at Chalcis, to which Athens was also to transfer the annual contributions from Oreus and Eretria. Aeschines says, that a talent from Cleitarchus was part of the bribe which he alleges that Demosthenes received for procuring the decree in question. Cleitarchus appears therefore to have come into the above project of Demosthenes and Callias, to whom he would naturally be opposed; but he thought it perhaps a point gained if he could get rid of the remnant of Atheian influence in Eretria. The plan, however, seems to have fallen to the ground, and Demosthenes in B. C. 341 carried a decree for an expedition to Euboea with the view of putting down the Macedonian interest in the island. On this, Cleitarchus and Philistides, the tyrant of Oreus, sent ambassadors to Athens to prevent, if possible, the threatened invasion; and Aeschines, at whose house the envoys were entertained, appears to have supported their cause in the assembly. But the decree was carried into effect, and the command of the armament was given to Phocion, by whom Cleitarchus and Philistides were expelled from their respective cities (Aesch. c. Ctes.85-103; Dem. de Cor.; Diod. xvi. 74; Plut. Demi. 17).

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Nov 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


But here was a man annexing Euboea and making it a basis of operations against Attica, attacking Megara, occupying Oreus, demolishing Porthmus, establishing the tyranny of Philistides at Oreus and of Cleitarchus at Eretria, subjugating the Hellespont, besieging Byzantium, destroying some of the Greek cities, reinstating exiled traitors in others: by these acts was he, or was he not, committing injustice, breaking treaty, and violating the terms of peace? (Demosthenes, Speeches 11-20: speech 18, section 71 [On the Crown])

Πλούταρχος

Ζήτησε τη βοήθεια των Αθηναίων για να αντιμετωπίσει το Φίλιππο Β' στα 349 π.Χ. Οι Αθηναίοι έστειλαν στρατό με το Φωκίωνα επικεφαλής, όμως ο Πλούταρχος και άλλοι Ευβοείς τελικά τους πρόδωσαν (Εκδοτική Αθηνών, Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, τόμ.1, σελ. 463, σημ.2).

Phoxus

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
...and at Chalcis the people with the aid of the notables overthrew the tyrant Phoxus and then immediately seized the government; and again at Ambracia similarly the people joined with the adversaries of the tyrant Periander in expelling him and then brought the government round to themselves. (Aristotle, Politics: section 1304a)

Callias

Callias, the Chalcidian, son of Mnesarchus, together with his brother Taurosthenes, succeeded his father in the tyranny of Chalcis, and formed an alliance with Philip of Macedon in order to support himself against Plutarchus, tyrant of Eretria, or rather with the view of extending his authority over the whole of Euboea -a design which, according to Aeschines, he covered under the disguise of a plan for uniting in one league the states of the island, and establishing a general Euboean congress at Chalcis. Plutarchus accordingly applied to Athens for aid, which was granted in opposition to the advice of Demosthenes, and an army was sent into Euboea under the command of Phocion, who defeated Callias at Tamynae, B. C. 350 (Aesch. c. Ctes.85-88, de Fals. Leg.180; Dem. de Pac.5; Plut. Phoc. 12). After this, Callias betook himself to the Macedonian court, where he was for some time high in the favour of the king; but, having in some way offended him, he withdrew to Thebes, in the hope of gaining her support in the furtherance of his views. Breaking, however, with the Thebans also, and fearing an attack both from them and from Philip, he applied to Athens, and through the influence of Demosthenes not only obtained alliance, and an acknowledgment of the independence of Chalcis, but even induced the Athenians to transfer to that state the annual contributions (suntaxeis) from Oreus and Eretria, Callias holding out great promises (apparently never realized) of assistance in men and money from Achaia, Megara, and Euboea. This seems to have been in B. C. 343, at the time of Philip's projected attempt on Ambracia. Aeschines of course ascribes his rival's support of Callias to corruption; but Demosthenes may have thought that Euboea, united under a strong government, might serve as an effectual barrier to Philip's ambition (Aesch. c. Ctes.89, &c.; Dem. Philipp. iii.85). In B. C. 341, the defeat by Phocion of the Macedonian party in Eretria and Oreus under Cleitarchus and Philistides gave the supremacy in the island to Callias (Dem. de Cor.86, 99, &c.; Philipp. iii.23, 75, 79; Diod. xvi. 74; Plut. Dem. 17). Callias seems to have been still living in B. C. 330, the date of the orations on "the Crown". See Aesch. c. Ctes.85, 87, who mentions a proposal of Demosthenes to confer on him and his brother Taurosthenes the honour of Athenian citizenship.

This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Nov 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Φιλικής Εταιρείας μέλη

Νεόφυτος ο Καρύστου (κοσμ. Ον. Νικόλαος Αδάμ)

ΦΥΛΛΑ (Κωμόπολη) ΧΑΛΚΙΔΑ
1780 - 1851
Νεόφυτος: (κατά κόσμον Νικ. Αδάμ): Γεννήθηκε το 1780 στα Φύλλα Χαλκίδας. Ιεράρχης της Ελληνικής Επανάστασης στην Εύβοια και πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου από 1843-1850. με άγιο και ιερό ζήλο πήρε μέρος στην Επανάσταση εμψυχώνοντας τους Έλληνες στον αγώνα εναντίον των αλλοθρήσκων. Έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρίας το 1818 και έπαιξε ηγετικό ρόλο στην Επανάσταση στη Ν. Εύβοια και στις Κυκλάδες. Το 1828 ήταν εκπρόσωπος της Καρύστου στη Συνέλευση της Τροιζήνας. Πέθανε το 1851 και θάφτηκε δίπλα στο Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου Χαλκίδας.

(Φύλλα Ευβοίας, 1790 - Χαλκίδα, 1851)
  Κληρικός, φιλικός και αγωνιστής του 1821. Ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα και συνέβαλε σημαντικά στην εξάπλωση της Eπανάστασης στη νότια Εύβοια. Η ήττα στα Στύρα, ο θάνατος του Μαυρομιχάλη, η αποτυχημένη πολιορκία της Καρύστου περιόρισαν τις ελπίδες του για απελευθέρωση της νότιας Εύβοιας, αλλά δεν έπαυσε σε όλη τη διάρκεια του Αγώνα να φροντίζει για την αναζωπύρωση της Επανάστασης συγκεντρώνοντας πολεμοφόδια, χρήματα και πολεμιστές.

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα της Βουλής των Ελλήνων


Φιλόσοφοι

Μενέδημος

ΕΡΕΤΡΙΑ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
340 - 265
   Menedemus, (Menedemos). A Greek philosopher, a native of Eretria. Though of noble birth, he was poor, and worked for a livelihood either as a builder or as a tent-maker. According to one story, he seized the opportunity afforded by his being sent on some military service to Megara to hear Plato, and abandoned the army to addict himself to philosophy; but it may be questioned whether he was old enough to have heard Plato before the death of the latter. According to another story, he and his friend Asclepiades got their livelihood as millers, working during the night that they might have leisure for philosophy in the day. The two friends afterwards became disciples of Stilpo at Megara. From Megara they went to Elis, and placed themselves under the instruction of some disciples of Phaedo. On his return to Eretria Menedemus established a school of philosophy, which was called the Eretrian. He did not, however, confine himself to philosophical pursuits, but took an active part in the political affairs of his native city, and came to be the leading man in the State. He went on various embassies to Lysimachus, Demetrius, and others; but being suspected of the treacherous intention of betraying Eretria into the power of Antigonus, he quitted his native city secretly, and took refuge with Antigonus in Asia. Here he starved himself to death in the seventy-fourth year of his age, probably about B.C. 277. Of the philosophy of Menedemus little is known, except that it closely resembled that of the Megarian School.

This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Ιδρυτής της Ερετριακής Σχολής

Ctesibius

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΕΥΒΟΙΑ
Ctesibius, a Cynic philosopher, a native of Chalcis and a friend of Menedemus. According to Athenaeus, who relates an anecdote about him, he lived in the reign of Antigonus, king of Macedonia. (Athen. i., 15, iv.)

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ