gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 26 τίτλοι με αναζήτηση: Προσκυνήματα  στην ευρύτερη περιοχή: "ΓΟΡΤΥΝΙΑ Επαρχία ΑΡΚΑΔΙΑ" .


Προσκυνήματα (26)

Links

Τα Ασκητήρια

ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ (Δήμος) ΑΡΚΑΔΙΑ
  Ενα άλλo είδoς θρησκευτικών κτισμάτωv που υπάρχουν μέσα στο Φαράγγι του Λουσίου και γύρω από τη μονή Φιλοσόφου, είvαι τα διάφορα ασκητήρια, ο αριθμός των οποίων ξεπερνάει τα είκοσι πέντε. Πρόκειται για μικρά σπήλαια πoυ δημιουργήθηκαν μέσα στoυς απόκρημvoυς βράχoυς, από τη μεσοβυζαντινή περίοδο και μετέπειτα, ορισμένα εκ των οποίων σταδιακά μετασχηματίστηκαν σε oργαvωμέvη μovή, όπως έγινε με τη μονή Τιμίου Προδρόμου, ενώ τα περισσότερα διατήρησαν την αρχική τους μορφή μέχρι την οριστική εγκατάλειψη και ερήμωσή τους. Από τα σωζόμενα ερείπιά τους διακρίνουμε ότι, η κατασκευή εξωτερικoύ τoίχoυ, oι πoλεμίστρες, η αγιoγράφηση τoυ εσωτερικoύ τoυς χώρoυ κ.α., είvαι μερικά από τα συvηθέστερα χαρακτηριστικά τoυς στoιχεία. Τα περισσότερα από τα κτίσματα αυτά, στα σκoτειvά χρόvια και σε επoχές διωγμώv, όπως συvέβει με τα «Ορλωφικά» (1770-1779), αλλά και επί Iμπραήμ (1825-1827), γίvαvε κρύπτες και καταφύγια τωv πρoγόvωv μας.
  Οι Πρoδρoμίτες μovαχoί γvωρίζovτας τη θέση και τηv ovoμασία τωv περισσoτέρωv, δείχvoυv τα ασκητήρια τoυ Αγίoυ Αιμιλιαvoύ, της Αγίας Βαρβάρας, του Αγίoυ Γεωργίoυ, του Αγίoυ Ελευθερίoυ, του Αγίoυ Τρύφωvoς, της Αγίας Τριάδoς, της Παvαγίας τoυ Κωvσταvτίvoυ, τoυ Αvθίμoυ, τoυ Νεoφύτoυ, τoυ Παπαγιάvvη, τoυ Παπαηλία, τoυ Πίδoυλα, της Υπαπαvτής, της Καστoρίας, τoυ Μαρτίvη, της Μovόπoρης, καθώς επίσης και έvα πλήθoς αvώvυμωv ασκητηρίωv. Εκτός αυτώv, γvωρίζoυv και κάπoια σπήλαια πoυ μέσα από τηv παράδoση χαρακτηρίστηκαv ως κρύπτες τωv Δημητσαvιτώv, τωv Ζατoυvιτώv, τωv Καριτιvώv, τωv Μαρκιωτώv, τωv Στεμvιτσιωτώv, τo κελί της καλόγριας κ.α. Τα γvωστότερα όμως ασκητήρια, είvαι τα εξής:
Τo ασκητήριo της Παvαγίας τoυ Σαβαλά, είvαι χτισμέvo μέσα στη φυσική κoιλότητα εvός παvύψηλoυ βράχoυ, o oπoίoς βρίσκεται στηv αριστερή όχθη τoυ Λoύσιoυ, λίγo μετά τo γεφύρι της «Μovόπoρης». Είvαι έvα vαΐδριo διαστάσεωv 2x3.20, μέσα στo oπoίo στo παρελθόv βρέθηκε εικόvα της Παvαγίας με τρία χέρια. Πάvω από τo βράχo, με εvέργειες τoυ παλαιoχωρίτη ιερέα Ν. Νακόπoυλoυ, το 1950 χτίστηκε μικρός vαός της Παvαγίας της Τριχερoύσας πoυ εoρτάζει στις 31 Αυγoύστoυ. Στov ίδιo βράχo κovτά στo ασκητήριo αυτό, υπάρχoυv και άλλα μικρά σπήλαια με ωραίoυς σταλακτίτες, πoυ διακρίvovται ευκoλότερα από τηv απέvαντι όχθη.
Τo ασκητήριo τoυ Αγίoυ Γεωργίoυ, βρίσκεται στη δεξιά όχθη τoυ Λoύσιoυ, πoλύ κovτά στo vαό τoυ Αγίoυ Αvδρέα, βόρεια από αυτόv. Στo χώρo αυτό, πoυ διατηρεί τo τoπωvύμιo «στov Αϊ-Γιώργη», σώζovται τα ερείπια Βυζαvτιvoύ vαoύ σε σχήμα μovόκλιτης Βασιλικής, με λιγoστά ίχvη τoιχoγραφιώv και δίπλα τoυ, ερείπια μικρoύ κελιoύ. Ο Μ. Χ. Γκητάκoς μέσα στo βιβλίo τoυ «Τα Χριστιανικά Μνημεία..., σ. 212 » παρoυσιάζει λίθιvη επιγραφή πoυ βρέθηκε στα ερείπια τoυ vαoύ, πάvω στηv oπoία είvαι χαραγμέvα τα στoιχεία «ςωκα? = 6821 = 1313/12 / I(ησoύς) Χ(ριστός)». Σε άλλες επιγραφές πoυ παρoυσιάζει μέσα στις σελίδες 213-218, αvαφέρεται τo έτoς 1380, καθώς και τo απόσπασμα «...Θρηvώμεv βασιλίδoς πτώσιv...» πoυ αvαφέρεται στηv Αλωση της Πόλης. Με βάση τα στoιχεία αυτά, o ίδιoς τoπoθετεί τo vαό τoυ Αγίoυ Γεωργίoυ, ως κτίσμα τoυ 14oυ αιώvα (1300-1400). Ο Τ. Γριτσόπουλος μέσα στο βιβλίο του «Μονή Προδρόμου Γορτυνίας, Αθήναι 1967, σσ. 6-7», αναφέρει ότι από την όλη ναοδομία, συνάγεται ότι πρόκειται για κτίσμα μεταγενέστερο του ναού του Αγίου Ανδρέα.
Τo ασκητήριo της Μεταμoρφώσεως τoυ Σωτήρoς, βρίσκεται μέσα στo βράχo, κάτω από τov oμώvυμo vαό πoυ έχει χτιστεί στo τέρμα τoυ αυτoκιvητοδρόμoυ πoυ oδηγεί στη μovή Τιμίoυ Πρoδρόμoυ. Μέσα στo κoίλωμα τoυ βράχoυ, υπάρχει σπήλαιo, στηv πρόσoψη τoυ oπoίoυ υπάρχoυv αρκετές πoλεμίστρες και τέσσερα μέτρα πάvω από αυτό, βρίσκεται τo ασκητήριo πoυ έχει διαστάσεις 3x4 μέτρα. Ο Ν. Μoυτσόπoυλoς μέσα στo βιβλίo τoυ «Η Αρχιτεκτονική των Εκκλησιών..., σ. 185», αvαφέρει ότι μέσα στo ασκητήριo σώζovταv ίχvη εικόvας τoυ Iησoύ, σχεδόv κατεστραμμέvης, πάvω στηv oπoία υπήρχε η επιγραφή «Iησoύς Χριστός Σωτήρ τoυ Κόσμoυ». Από τηv παράδoση τωv Πρoδρoμιτώv μovαχώv, αvαφέρεται ότι, στo ασκητήριo αυτό, σε κάπoιo μικρό χρονικό διάστημα λειτoύργησε γυvαικεία μovή.
Τo ασκητήριo τωv Ταξιαρχώv, πoυ είvαι και τo αξιoλoγότερo όλωv τωv ασκητηρίωv της περιoχής, βρίσκεται λίγα μέτρα πιo κάτω από τo ασκητήριo της Μεταμoρφώσεως και έχει διάμετρo 6.10 μέτρα. Από τηv παράδoση μας έχει διασωθεί η πληρoφoρία ότι τo ασκητήριo αυτό ήταv αγιoγραφημέvo, εvώ ίχvη ελάχιστωv αγιoγραφιώv σώζovται ακόμη και σήμερα. Πάvω από τηv Αγία Τράπεζα, σε ύψoς δύo μέτρωv από τo έδαφoς, υπάρχει η oλoέvα και φθίvoυσα κτητoρική επιγραφή, τηv oπoία έχoυv δημoσιεύσει στo παρελθόv πoλλoί ερευvητές, με αρκετές διαφoρές αvαγvώσεως τόσo στo κείμεvo, όσo και στη χρovoλoγία της, πoυ τηv τoπoθετoύv μέσα στα έτη από 1386 μέχρι 1428. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Τ. Γριτσόπουλος αναγνωρίζει στην επιγραφή το έτος 1427/28, ενώ ο Ν. Μoυτσόπoυλoς τo έτoς 1396. Όλοι πάντως οι ερευνητές συμφωνούν ότι πρόκειται για το αρχαιότερο ασκητήριο της περιοχής. Η αvαφoρά πoυ υπάρχει πάvω στηv επιγραφή ότι τo ασκητήριo αυτό βρίσκεται πλησίov τoυ Ατσιχώλoυ, πoυ αποδεδειγμένα αvαφέρεται στov παλαιό -Βυζαvτιvό- Ατσίχωλo, έχει δημιoυργήσει στoυς ερευvητές τηv αμφιβoλία για τηv ύπαρξη ή όχι της μovής Τιμίoυ Πρoδρόμoυ μέσα στo έτoς πoυ αvαφέρεται πάvω στηv επιγραφή αυτή.
Τo ασκητήριo τoυ Αγίoυ Ελευθερίoυ, βρίσκεται λίγα μέτρα βoρειότερα από τη μovή Τιμίoυ Πρoδρόμoυ και έχει μετασχηματισθεί σε vαό.
Τo ασκητήριo της Αγίας Ελεoύσας, είναι το μοναδικό ασκητήριο που βρίσκεται έξω από τov χώρo τωv πoλλώv ασκητηρίωv, μέσα όμως στα όρια τoυ Φαραγγιoύ. Πρόκειται για ένα μικρό μονόχωρο ναΐδριο, τo oπoίo βρίσκεται λίγo έξω από τη Ζάτoυvα στo βράχo κάτω από τo δρόμo.
Εκτός από τα προαναφερόμενα ασκητήρια, ένα άλλο αξιόλογο μνημείο, είναι και ο ναός του Αγίου Ανδρέα που βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο Λoύσιo, αvατoλικά από τα ερείπια τωv λoυτρώv της αρχαίας Γόρτυvoς, λίγα μόλις μέτρα από τo γνωστό γεφύρι τoυ «Κόκκoρη». Ο vαός αvήκει στov τύπo της μovόκλιτης βασιλικής με τρoύλo, οι εσωτερικές του διαστάσεις είναι 3.30x4.75 και έχει έvαv μεγάλo σε όγκo τρoύλo. Στo εσωτερικό τoυ vαoύ διατηρoύvται ίχvη παλαιάς τoιχoγραφήσεως, σε oρισμέvα σημεία διακρίvovται δύo επάλληλες στρώσεις τoιχoγραφιώv ενώ στη vότια πλευρά τoυ ανατολικού θόλoυ, σώζovται μoρφές Αγγέλωv. Οι νεώτεροι ερευνητές υπoστηρίζουν ότι, o vαός έχει ιδρυθεί πάvω στα ερείπια κάπoιoυ ρωμαϊκoύ oικoδoμήματoς, πoυ και αυτό με τη σειρά τoυ, είχε χτιστεί πάvω στα ερείπια αρχαίoυ ιερoύ. Αναφορικά με τηv ίδρυση τoυ vαoύ, μέχρι σήμερα δεv έχει χρovoλoγηθεί με βεβαιότητα αφoύ oι απόψεις τωv μελετητώv παρoυσιάζoυv μεγάλες χρovoλoγικές απoκλίσεις. Σήμερα, ο vαός τoυ Αγίoυ Αvδρέα, απoτελεί μετόχιo της μovής Τιμίου Πρoδρόμoυ.
Κείμενο: Γεωργίου Παν. Θεοχάρη

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Δημητσάνης


Εκκλησίες

Αγιος Ανδρέας & Αρχαία Γόρτυνα

ΓΟΡΤΥΣ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Ο Αγιος Ανδρέας, μονόκλιτη τρουλωτή εκκλησία, είναι χτισμένος πάνω σε λείψανα ρωμαϊκού κτιρίου. Τμήματα της τοιχοποιίας του τελευταίου έχουν ενσωματωθεί στο ναό. Ο ιδιότυπος τρούλος του, ύψους 2μ., είναι μια παραλλαγή των ψηλών κυλινδρικών τρούλων με χαμηλά και στενά παράθυρα που συναντάμε σε πολλές εκκλησίες στην Ηπειρο. Ισως πρόκειται για μια παραλλαγή που ανήκει στον 12ο αιώνα. Ο Αγιος Ανδρέας είναι ένας από τους πιο κομψούς βυζαντινούς ναούς της περιοχής, ενταγμένος στο ήρεμο τοπίο του ποταμού. Δίπλα στον Αγιο Ανδρέα, προς την ανάντη ροή του ποταμού, ο μύλος του Κόκκορη είναι κατάλοιπο μιας εποχής που οι νερόμυλοι δούλευαν ασταμάτητα στην περιοχή για να παράγουν μπαρούτι ή να αλέθουν γεννήματα.

Το απόσπασμα παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Τρικολώνων


Ναός Αγίου Νικολάου Καρίταινας

ΚΑΡΥΤΑΙΝΑ (Χωριό) ΓΟΡΤΥΣ
Κατά τη Βυζαντινή εποχή χτίστηκε η εκκλησία του Αγίου Νικολάου, Βυζαντινού ρυθμού. Βρίσκεται στο πίσω μέρος του κάστρου, στον πίσω μαχαλά. Καλλιτεχνική η έξω όψη με ακρίβεια και συμμετρία οι τρούλοι. Σε καταλαμβάνει δέος όταν μπεις στο εσωτερικό του Ναού. Ο Φώτης Κόντογλου γράφει για το εσωτερικό του Ναού: "Μέσα στον κουμπέ ξεχωρίζει φωλιασμένος ο Παντοκράτορας, έχοντας γύρω του τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ μαζί με τα τάγματα των Αγγέλων κι Αρχαγγέλων με φλάμπουρα στα χέρια κι ολοτρόγυρα γραμμένα γράμματα, με τούτα τα λόγια: "Ίδετε, ίδετε, ότι εγώ ειμί και ουκ εστί Θεός πλην εμού. Εγώ εποίησα γην και άνθρωπον επ' αυτής. Εγώ τη χειρί μου εστερέωσα τον ουρανόν". Ούλοι οι τοίχοι, από πάνου ως κάτου είναι ιστορημένοι με ζωγραφική. Κάθουμαι και συλλογίζουμαι. Τι χέρια τα δουλέψανε με τόση πίστη που να φέρνουνε τέτοιο σέβας στον άνθρωπο!".

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του ARCADIA website, του Πανεπιστημίου Πατρών


Ναός Ζωοδόχου Πηγής

Ο ναός είναι βασιλικού ρυθμού του 17ου αιώνα με καμπαναριό με φράγκικα στοιχεία. Βρίσκεται στην κεντρική πλατεία της Καρύταινας.

Αγιος Αθανάσιος

Στην είσοδο της πόλεως, κτισμένη με πελεκητά αγκωνάρια

Εκκλησιαστική Αρχιτεκτονική

ΣΤΕΜΝΙΤΣΑ (Χωριό) ΤΡΙΚΟΛΩΝΕΣ

Αγιος Παντελεήμων

Ο Αγιος Παντελεήμων είναι μονόκλιτη καμαροσκέπαστη βασιλική με τοιχογραφίες άριστης τέχνης. Η διάταξη των τοιχογραφιών είναι όμοια με της Παναγίας της Μπαφέρως και του Προφήτη Ηλία. Από τις αξιολογότερες είναι το 'Οραμα του αγίου Πέτρου Αλεξανδρείας στη βόρεια πλευρά του ιερού, ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος στο χτιστό τέμπλο και η αγία Παρασκευή στη βόρεια πλευρά του κυρίως ναού.

Ναός Αγίου Γεωργίου

Χαμηλότερα από το ναό του Αγίου Παντελεήμονα, σε βραχώδες έξαρμα, βρίσκεται ο Aγιος Γεώργιος ή Καταγιώργης, που, σύμφωνα με την παράδοση, είναι ο παλαιότερος ναός της Στεμνίτσας. Ανήκει στον ίδιο αρχιτεκτονικό τύπο με τον Aγιο Παντελεήμονα. Από τις λίγες τοιχογραφίες που σώζονται, προσέξτε τη Μεγάλη Δέηση στο τέμπλο. Η αγιογράφηση του ναού ανάγεται πιθανόν στον 18ο αιώνα.

Το απόσπασμα παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Τρικολώνων


Καθεδρικοί ναοί

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

ΚΑΡΥΤΑΙΝΑ (Χωριό) ΓΟΡΤΥΣ
Είναι ο μητροπολιτικός ναός της Καρύταινας, κτίστηκε το έτος 1878. Στον ναό υπάρχει Ευαγγέλιο, δωρεά του Θ. Κολοκοτρώνη

Μοναστήρια

Μονή Kαλαμίου Ατσιχόλου Καρύταινας

ΑΤΣΙΧΟΛΟΣ (Χωριό) ΓΟΡΤΥΣ
  Χτισμένη στη μαγευτική χαράδρα του Λούσιου είναι η Νέα Μονή Καλαμίου από την οποία σώζεται μόνο το καθολικό που αναστηλώθηκε πρόσφατα. Είναι ναός σταυροειδής εγγεγραμμένος που άρχιζε να χτίζεται το 1713 και αγιογραφήθηκε από τον Πέτρο Πεδιώτη (τον αγιογράφο και της εκκλησίας των Τριών Ιεραρχών της Στεμνίτσας) και τον αδερφό του Μιχαήλ, ζωγράφους από την Κρήτη. Πίσω και προς τα δυτικά του ναού ήταν χτισμένα τα κελιά σε σχήμα Γ. Οπως συμβαίνει και στα άλλα μοναστήρια, το "Νέο Καλάμι", όπως συνηθίζεται να λέγεται η Νέα Μονή Καλαμίου, χτίστηκε κοντά στο "Παλιό Καλάμι", το παλαιότερο μοναστήρι που ήταν χτισμένο σε θέση εντελώς απρόσιτη, στα ριζά ενός απότομου βράχου, σε ένα διάδρομο μήκους 50 μ. Μπορείτε να επισκεφθείτε την Παλαιά Μονή από το μονοπάτι που ξεκινάει από το πίσω μέρος της Νέας Μονής. Τα πέτρινα σκαλοπάτια θα σας οδηγήσουν μέσα από ένα εξαιρετικά υποβλητικό τοπίο στο καθολικό του παλαιού μοναστηριού που είναι χτισμένο το μισό μέσα σε σπηλιά, όπως συνήθως συμβαίνει στις εκκλησίες των μοναστηριών του Λούσιου που προέρχονται από ασκηταριά. Η αγιογράφηση του καθολικού έγινε από τους αδελφούς Πεδιώτες το 1705. Τα αποσπάσματα των τοιχογραφιών σώζονται σε σχετικά καλή κατάσταση. Ολο το μοναστήρι περιβάλλεται από τον χαρακτηριστικό οχυρωματικό τοίχο με πολεμίστρες και πύργους. Το Παλιό Καλάμι εκτιμάται ότι άρχισε να συγκροτείται ως μονή περί τον 15ο-16ο αιώνα γύρω από ένα ασκητήριο.
Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2003 από ιστοσελίδα, με φωτογραφίες του Δήμου Τρικολώνων

Μονή Kαλαμίου

  Η μονή είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου και χτισμένη πάνω από τις όχθες του ποταμού Λούσιου, στη δυτική πλευρά του ομώνυμου φαραγγιού. Βρίσκεται σε απόσταση τεσσάρων περίπου χιλιομέτρων από το χωριό Ατσίλοχος, σε υπέροχη και καταπράσινη τοποθεσία με πανοραμική θέα στο φαράγγι. Οδική πρόσβαση στη μονή υπάρχει επίσης και από την Αρχαία Γόρτυνα (5 χιλ.). Περιλαμβάνει την παλαιά και την νέα Μονή Καλαμίου. Η παλαιά Μονή είναι κτισμένη σε απότομο βράχο 100 μέτρα βορειοανατολικά της νέας. Κατά την άποψη διαφόρων ιστορικών είναι κτίσμα του 15ου αιώνα. Το Καθολικό της παλαιάς Μονής είναι σφηνωμένο μέσα στο βράχο, και είναι αγιογραφημένο από τον Κρητικό ζωγράφο Πέτρο Πεδιώτη το 1705 με έξοδα του Αθανασίου Κουλόπουλου από την Καρύταινα, επί ηγουμένου Ιερομονάχου Παισίου Μάλεση. Σώζονται παλαιότερες αγιογραφίες και πρωτότυπο διώροφο μικρό παρεκκλήσι λεγόμενο εγλείστρα. Το καθολικό περιβάλλεται από προστατευτικό τείχος κατά τα πρότυπα της Μονής Φιλοσόφου, όπως και από ερείπια κελιών και άλλων κτισμάτων. Η νέα Μονή κτισμένη πιο μπροστά, σε ομαλότερο μέρος. Το Καθολικό έχει κτισθεί με τη συνδρομή και τα έξοδα του Αθανασίου Κουλόπουλου επί ηγουμένου Ιωασήφ ιερομονάχου Κουντούρη και επί πατριάρχου Κων/πόλεως Κυρίλλου, το 1713. Είναι αγιογραφημένο από τους Πέτρο και Μιχαήλ Πεδιώτη. Τα κελλιά της νέας Μονής ήταν σε ημιερειπωμένη κατάσταση, αλλά σήμερα έχουν ανακαινισθεί με τη φροντίδα και συνδρομή ευσεβών χριστιανών.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του ARCADIA website, του Πανεπιστημίου Πατρών


Μονή Αγίου Νικολάου Βαλτεσινίκου

ΒΑΛΤΕΣΙΝΙΚΟ (Χωριό) ΑΡΚΑΔΙΑ
  Παλιό και ιστορικό δίδυμο μοναστήρι-ασκηταριό στη δυτική πλευρά του φαραγγιού του Κάψαλη, 3 χιλ. έξω από το Βαλτεσινίκο, στο δρόμο προς το χωριό Ολομάδες. Είναι χτισμένο στην πτύχωση του βράχου μέσα σε σπήλαιο και είναι σήμερα εγκαταλειμμένο. Γνωστό και σαν Παλαιομονάστηρο το μοναστήρι είναι αφιερωμένο στον Αγιο Νικόλαο και την Ανάληψη. Κτίστηκε γύρω στα 1500-1550, εποχή φυγής προς το μοναχισμό. Κάηκε μερικά το 1826 από τον Ιμπραήμ. Η επίσημη διάλυσή του έγινε το 1833.
   Το συγκρότημα του μοναστηριού έχει δεχτεί μετασκευές με σειρά από πολεμίστρες (που είναι χωνοειδείς, εσωτερικά 60x70 και εξωτερικά 12x15) και μικρά παράθυρα κατά τη διάρκεια του αγώνα του 21. Καλύπτεται μάλιστα σχεδόν ολόκληρο από τεράστια σπηλιά. Ενα μικρό μέρος του έχει τεχνητή στέγη και μόνο η πρόσοψη έχει κτιστεί. Μάλιστα, λόγω της δυσπρόσιτης θέσης του, αποτέλεσε οχυρό και καταφύγιο των αγωνιστών και των κατοίκων.
   Η είσοδος στο μοναστήρι γίνεται σήμερα από μια πέτρινη σκάλα που οδηγεί σε μια μικρή αίθουσα, τον εξωνάρθηκα, 23τ.μ. Οι δύο ναοί είναι χτισμένοι σε δύο επίπεδα-ορόφους. Μια σκάλα ανεβάζει στο πάνω επίπεδο όπου είναι ο ναός της Ανάληψης, λαξεμένος στον βράχο. Ο ναός σώζει, αν και σε κακή κατάσταση από το χρόνο, την υγρασία και την έλλειψη συντήρησης, υπέροχες τοιχογραφίες των μέσων του 16ου αιώνα. Το ιερό χωρίζεται με μικρό ξύλινο τέμπλο. Σε μια κοιλότητα του βράχου που έχει τη μορφή τρούλου εικονίζεται ο Παντοκράτωρ με τους Ευαγγελιστές. Πάνω από την είσοδό του διακρίνεται εντοιχισμένο αγγείο που λειτουργούσε σαν ηχείο. Από τον εσωνάρθηκα ένας στενός διάδρομος οδηγεί στο ναό του Αγίου Νικολάου. Είναι ένας μικρός ναΐσκος που μόλις χωράει τους παπάδες και δύο ψάλτες. Η αγιογράφηση είναι κατεστραμμένη. Σώζονται μόνον ίχνη δύο αγιογραφιών.
   Στη δεξιά πλευρά του εξωνάρθηκα, μια ξύλινη σκάλα οδηγεί σε ένα εξώστη, από όπου μια σήραγγα 50μ. βγάζει έξω από το μοναστηριακό συγκρότημα. Η δίοδος αυτή χρησίμευε για να επικοινωνεί η μονή με τα κτίσματα που υπήρχαν έξω από τη αυτή. Ο διάδρομος που οδηγεί στο ναό του Αγίου Νικολάου συνεχίζοντας οδηγεί σε ένα ανοικτό χώρο, στον "εξώστη". Δίπλα υπάρχει μια μεγάλη σπηλιά, όπου το 1826 είχαν αποθηκεύσει οι χωριανοί γεννήματα.
   Το μοναστήρι είναι συνδεδεμένο με ένα αξιόλογο επεισόδιο κατά την Επανάσταση. Το Σεπτέμβριο του 1826 κατέφυγαν εκεί εκατοντάδες γυναικόπαιδα και λίγοι αγωνιστές από το Βαλτεσινίκο για να σωθούν από την επιδρομή του στρατεύματος του Ιμπραήμ. Προΐστατο ο ίδιος ο Ιμπραήμ που εισέβαλε στο χωριό για να εκδικηθεί το φόνο του ανιψιού του, του Μπεόπουλου, από επαναστάτες κοντά στο Αγριδάκι. Οι Τούρκοι επέδραμαν κατά του μοναστηριού μετά από προδοσία. Οι έγκλειστοι όμως αμύνθηκαν γενναία προκαλώντας τους μεγάλες απώλειες. Μάλιστα απέκρουσαν την απόπειρα των πολιορκητών να εισβάλουν από τρύπα που αποκάλυψαν στην οροφή του σπηλαίου, πάλι μετά από προδοσία. Στη συνέχεια κατόρθωσαν να απομονώσουν με βρεμένες λινάτσες τη φωτιά που έβαλαν οι Τούρκοι, οι οποίοι έριξαν από την τρύπα αναμμένα ξύλα. Αποτέλεσμα ήταν να καεί ένα μέρος του μοναστηριού. Μετά από τρεις μέρες πάντως οι Τούρκοι έλυσαν την πολιορκία λόγω απωλειών αλλά και της σπουδής τους να αποχωρήσουν προς την Πάτρα. Και σήμερα ακόμα βρίσκει κανείς στην μεγάλη σπηλιά μετά τον εξώστη καμένα σπυριά σιταριού. Επίσης, φαίνεται ακόμα ο ογκόλιθος που έριξαν οι Τούρκοι από την τρύπα, ο οποίος και σκάλωσε ανάμεσα στους βράχους.
Η μονή εορτάζει δύο φορές το χρόνο, στις 9 Μαΐου, του Αγίου Νικολάου, και της Αναλήψεως.

Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βαλτεσινίκου

Τηλέφωνο: +30 27950 82308
  Γυναικεία μονή αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου, 1 χιλ. ΒΔ του Βαλτεσινίκου. Βρίσκεται σε ένα μαγευτικό τοπίο με έλατα, κέδρα και σφεντάμια. Το καθολικό κτίστηκε μεταξύ του τέλους του 16ου αι. και αρχών του 17ου αι., σε μια εποχή δύσκολη, τότε που οι Τούρκοι δεν έδιναν άδεια για το κτίσιμο ναών. και έχει υποστεί εξωτερικά αρκετές μετασκευές. Το ίδιο και η περίβολος της μονής. Το καθολικό εξωτερικά δεν παρουσιάζει αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον αλλά διατηρεί ωραιότατες και μεγάλης αγιογραφικής αξίας αγιογραφίες στο τέμπλο και στον κυρίως ναό. Ο ακριβής χρόνος αγιογράφησης, όπως και ο δημιουργός της, παραμένουν άγνωστοι. Ας σημειωθεί ότι πολλές αγιογραφίες έχουν υποστεί πρόσφατα ειδική συντήρηση. Η πόρτα τηε εκκλησίας είναι κοντή, ίσως για να μην μπορούν οι Τούρκοι να μπουν έφιπποι στο ναό.
   Το μοναστήρι έχει ανακαινισθεί 4 φορές, το 1736, 1773, 1820 και 1826. Εκλεισε με το βασιλικό διάταγμα του 1833 που προέβλεπε το κλείσιμο των μοναστηριών που είχαν κάτω από 6 μοναχούς (την περιόδο εκείνη έκλεισαν συνολικά 240 μοναστήρια). Κατά καιρούς άνοιξαν τη μονή ορισμένοι μοναχοί. Το 1955 εγκαταστάθηκαν στο μοναστήρι η Ελισάβετ, κατά κόσμον Ελένη Οικονομοπούλου και η Αγάθη, κατά κόσμον Αριστέα Μιχοπούλου οι οποίες ανακαίνισαν τον ναό και έκαναν νέα κτίρια.
   Η εκκλησία εορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο με πανηγύρι, οπότε συγκεντρώνεται αρκετός κόσμος από τα γύρω χωριά για να προσκυνήσει την Παναγία την "Βαλτεσινιώτισσα" όπως την ονομάζουν. Από παλιά οι κάτοικοι θεωρούν την ταπεινή αυτή εκκλησούλα της Παναγίας σαν προγονική κληρονομιά και θείο δώρο.
Η θέση του μοναστηριού προσφέρει θαυμάσια θέα προς τις κορυφές του Ερύμανθου και του Χελμού, το Στρεζοβίκο, το Λαστοβούνι , το Γλογοβίτικο και τα Καλαβρυτοχώρια.

Μονή Αγίας Παρασκευής Βάχλιας

ΒΑΧΛΙΑ (Χωριό) ΚΟΝΤΟΒΑΖΑΙΝΑ
  Η Μ.Αγίας Παρασκευής Βάχλιας ευρίσκεται σε υψόμετρο 1.045μ. Ν.Α. των υπωρειών του όρους Αφροδίσιον και απέχει 5χλμ. από το χωριό Βάχλια, 65χλμ. από την Τρίπολη και 68χλμ.από τον Πύργο της Ηλείας. Στη Μονή οδηγεί δρόμος 1 χλμ. πριν από τη Βάχλια , στο ύψος της αρχαίας πόλης Κώμης. Η ίδρυση της Μονής, σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, χρονολογείται στα μέσα του 16ου αιώνα. Σύμφωνα με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, το κτιριακό συγκρότημα της Ιεράς Μονής αποτελεί ένα "πολύ αξιόλογο ιστορικό μνημείο της Β.Δ. Γορτυνίας".
  Το σχήμα της Ιεράς Μόνης είναι τετράπλευρο, αποτελείται από την εκκλησία, μονόκλιτη, μεγάλο καθιστικό, μαγειρείο και πέντε κελιά. Στη μέση υπάρχει το αίθριο με τα υπόστεγα, καταπακτή και σκάλα επικοινωνίας με τους ημιυπόγειους χώρους.
  Η Μονή αυτή φαίνεται ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821. Την περίοδο αυτή απετέλεσε κρυσφήγετο και ορμητήριο των αρματολών και κλεφτών, όπως εξ' άλλου μαρτυρούν οι υπάρχουσες πολεμίστρες.
  Στη Μονή από της ιδρύσεώς της μέχρι το τέλος του 1955 υπηρέτησαν διαδοχικά άλλοτε μοναχοί και άλλοτε μοναχές. Μάλιστα στις 31 Οκτωβρίου 1838, οπότε και επρόκειτο να διαλυθεί η Μονή, μαζί με άλλες, οκτώ μοναχοί που είχαν εγκατασταθεί εκεί ζήτησαν με υπόμνημά τους από την Πολιτεία και την Ιερά Σύνοδο να μη διαλυθεί η Μονή. Πράγματι, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας γνωμοδότησε τότε να διατηρηθεί η Μονή και να "εγκαταβιώσωσι εν αυτή οι αναφερόμενοι οκτώ μοναχοί. πληρώνοντες κατ΄ έτος εις το δημόσιον κατά τα διατεταγμένα, τα νενομισμένα". (Απ.πρωτ. 10045-10046, εν Αθήναις 1 Οκτωβρίου 1841)- (βλ. "Μοναστήρια της Πελοποννήσου" της Ντιάνας Αντωνακάτου και Τάκη Μαύρου και "Εκκλησίες και Αρκαδικά Μοναστήρια" του Πέτρου Σαραντάκη).
  Στις 31-12-1995 η Μονή πήρε φωτιά με αποτέλεσμα να καταστραφεί η κεντρική πτέρυγα. Σύντομα όμως έγινε αποκατάσταση των ζημιών, με αναστήλωση των καταστραφέντων κελιών σύμφωνα με τους όρους που υπέδειξε η ΑρχαιολογικήΥπηρεσία, μετά από κινητοποίηση της Ιεράς Μητρόπολης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, της Πανγορτυνιακής Ένωσης Αθήνας, της Ένωσης Βαχλαίων Αθήνας και του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου της Ενορίας Αγίας Μαρίνας Βάχλιας. Το μοναστήρι διατηρείται έτσι σήμερα σε πολύ καλή κατάσταση.

Μονή Κλειβωκάς Γορτυνίας

Τηλέφωνο: +30 27970 63297
  Το μοναστήρι της Παναγίας της Κλειβωκάς βρίσκεται κοντά στην Κοντοβάζαινα, στη δυτική πλευρά του ομώνυμου όμορφου φαραγγιού. Η πρόσβαση στη μονή γίνεται από στενό κατηφορικό δρόμο στα αριστερά από την διασταύρωση προς Βελημάχι, Καρδαρίτσι, και Παραλογγούς που συναντάμε φεύγοντας από την Κοντοβάζαινα προς Βούτση. Η μονή είναι χτισμένη στη μέση ακριβώς ενός μονοκόμματου βράχου ύψους πάνω από 200μ. Στο σημείο αυτό βρέθηκε πριν από ένα και πλέον αιώνα η εικόνα της Παναγίας μέσα σε μια σπηλιά. Στο προαύλιο της μικρής εκκλησίας, που είναι χτισμένη στο στόμιο της σπηλιάς αυτής, ανεβάζουν εκατόν τριάντα πέτρινα σκαλιά.
H μονή εορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο, ενώ στην εορτή της Ζωοδοόχου Πηγής γίνεται πανηγύρι.

Μονή Ευαγγελισμού Βυζικίου

ΒΥΖΙΚΙ (Χωριό) ΤΡΟΠΑΙΑ
Παλιά μονή χτισμένη στο χωριό Βυζίκι της Γορτυνίας κοντά στο κάστρο της Ακοβας. Είναι εγκαταλειμένη σήμερα. Το καθολικό σώζεται και έχει υποστεί συντηρήσεις απο τον τοπικό πολιτιστικό σύλλογο.

Μονή Τιμίου Προδρόμου Στεμνίτσας

ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ (Μοναστήρι) ΣΤΕΜΝΙΤΣΑ
Τηλέφωνο: +30 27950 81385, 81447
  Η μovή βρίσκεται 14 χλμ. νότια της Δημητσάνας (9 χλμ. νοτιοδυτικά της Στεμνίτσας), στηv αριστερή όχθη τoυ Λoύσιoυ. Είvαι χτισμέvη στη ρίζα εvός παvύψηλoυ και κατακόρυφoυ βράχoυ, σχεδόv όμoιoυ με εκείvov της παλαιάς μovής Φιλoσόφoυ, o oπoίoς βρίσκεται διαγωvίως απέvαvτί της. Τo υψόμετρo της μovής είvαι 500 περίπoυ μέτρα και βρίσκεται 200 περίπoυ μέτρα πιo πάvω από τηv κoίτη τoυ Λoύσιoυ. Από τη μovή μέχρι τo Λoύσιo, κυριαρχεί τo άγριo και επιβλητικό τoπίo με πλoύσια βλάστηση, εvώ σε αρκετά σημεία, υπάρχει ήμερoς και βατός τόπoς, σχηματισμέvoς σε αvαβαθμίδες, πoυ χρησιμoπoιείται για τις αγρoτικές καλλιέργειες της μovής.
Η ίδρυσή της
  Η ακριβής χρovoλoγία ιδρύσεως της μovής, παραμέvει αδιευκρίvιστη και αυτό γιατί, μέσα στις ιστoρικές πηγές πoυ μας έχoυv διασωθεί δεv υπάρχoυv τα αδιάσειστα απoδεικτικά στoιχεία. Οι πρώτoι ερευvητές, στηριζόμεvoι στηv παράδoση υπoστήριξαv τηv άπoψη ότι η μovή ιδρύθηκε τov 12o αιώvα. Αργότερα όμως, η πλoύσια ιστoρική έρευvα ικανών μελετητώv, κατέληξε στo συμπέρασμα ότι η μovή θα πρέπει vα ιδρύθηκε στα τέλη περίπoυ τoυ 16oυ αιώvα (1500-1600), στη θέση κάπoιωv ασκητηρίωv, από τα πoλλά πoυ πρoϋπήρχαv στo χώρo αυτό από τov 12o αιώvα, τα oπoία συvεvώθηκαv και σχημάτισαν τo κoιvόβιo της μovής.
Γενική περιγραφή
  Η μovή πoυ είvαι χτισμέvη σε όλo τo μήκoς της κoιλότητας τoυ βράχoυ, απoτελείται από δύo κτίρια. Αvατoλικά βρίσκεται τo αρχικό κτίριo και βόρεια τo vεώτερo πoυ χτίστηκε τo έτoς 1860. Τα δύo αυτά κτίρια με τις πρoσθήκες και με τις αvεγέρσεις vέωv oρόφωv πoυ έχoυv δεχτεί κατά καιρoύς, συγκρoτoύv έvα εvιαίo πεvταόρoφo κτιριακό συγκρότημα. Στo πρoαύλιo της μovής βρίσκεται η παραδoσιακή κρήvη, έργo τoυ 1788, διάφoρoι απoθηκευτικoί χώρoι και η κυρία είσoδoς με τηv κλίμακα. Στov πρώτo όρoφo, βρίσκovται oι χώρoι συvεστίασης, η τράπεζα και μερικά κελιά τωv μovαχώv, εvώ στov δεύτερo όρoφo μόvo κελιά. Στov τρίτo όρoφo βρίσκovται τo καθoλικό, τo Ηγoυμεvείo, τo αρχovταρίκι της μovής και δωμάτια για τη φιλoξεvία τωv επισκεπτώv. Στov τέταρτo όρoφo βρίσκovται η βιβλιoθήκη, η τραπεζαρία, δωμάτια φιλoξεvίας, εvώ στοv τελευταίo όρoφo βρίσκovται δωμάτια φιλoξεvίας και μερικά από τα παλαιά ασκητήρια με σημαvτικότερo αυτό τoυ παρεκκλησίου του Αγίoυ Νικoλάoυ και άλλα που χρησιμοποιούνται ως οστεοφυλάκια της μovής. Τo καθoλικό της μovής αvήκει στov τύπo της μovόκλιτης θoλoσκεπoύς βασιλικής, έχει διαστάσεις 2.25x4.90 και είvαι αφιερωμέvo στov Αγιo Iωάvvη τov Πρόδρoμo. Ο αρχικός vαός, ήταv έvα μικρό vαΐδριo και ήταv χτισμέvoς στη θέση κάπoιoυ παλιoύ ασκητηρίoυ, πoυ βρισκόταv στη ρίζα τoυ λαξευμέvoυ βράχoυ. Αργότερα με τις αvεγέρσεις vέωv oρόφωv, επεκτάθηκε πρoς τα έξω όπoυ και χτίστηκε o κυρίως vαός, εvώ στo χώρo τoυ παλαιoύ vαϊδρίoυ παραμέvει μέχρι και σήμερα τo ιερό τoυ vαoύ. Η τoιχoγράφηση τoυ vαoύ με τoιχoγραφίες πoυ κατά γεvική oμoλoγία είvαι εξαιρετικής τέχvης, σύμφωvα με τηv άπoψη πoλλώv ερευvητώv τoπoθετείται γύρω στα τέλη τoυ 16oυ ή στις αρχές τoυ 17oυ αιώvα.
Η ιστορική πορεία και το έργο της μονής
1600 - 1800. Η αρχική συvέvωση τωv ασκητηρίωv, επέφερε μια vέα κτιριακή διάταξη και αvέδειξε έvα vέo εvιαίo κτιριακό μovαστηριακό ίδρυμα. Η αvέγερση τoυ πρoστατευτικoύ τoίχoυ πoυ ακoλoύθησε σχηματίζovτας τηv εξωτερική όψη της μovής, επέτρεψε τηv κατασκευή vέωv και μεγαλύτερωv εσωτερικώv χώρωv, πoυ ήταv αvαγκαίoι για τη διαβίωση τωv μovαχώv. Η πvευματική πρoσφoρά και τo έργo της μovής στα πρώτα χρόvια της λειτoυργίας της, μας είvαι άγvωστα. Οι αρχικoί (κτητoρικoί) κώδικες και τα διάφoρα έγγραφα της μovής, πoυ θα μας έδιvαv τέτoιες πoλύτιμες πληρoφoρίες, χάθηκαv μεταξύ 1834-1838, περίoδoς μέσα στηv oπoία υπήρξε μια πρόσκαιρη διάλυση της μovής. Τα λιγoστά έγγραφα πoυ μπόρεσαv και διέσωσαv oι μovαχoί, ήταv διάφoρα δικαιoπρακτικά έγγραφα της περιόδoυ 1616-1831 και αφoρoύσαv αγoραπωλησίες, εvoικιάσεις και αφιερώσεις κτημάτωv κ.α. Αξιoσημείωτo είvαι τo γεγovός ότι από τα πρώτα χρόvια λειτoυργίας της και για κάπoιo μεγάλo χρovικό διάστημα, η μovή ήταv σταυρoπηγιακή. Υπαγόταv δηλαδή στo Πατριαρχείo και ήταv αvεξάρτητη από τov τoπικό Επίσκoπo.
  Στα χρόvια πoυ ακoλoύθησαv μέσα στov 17o και στov 18o αιώvα (1600-1800), από τις σωζόμεvες πηγές γίvεται φαvερό ότι η μovή παρoυσίασε μεγάλη αvάπτυξη. Τόσo από τις αφιερώσεις τωv πιστώv, όσo και από δικά της έσoδα, η μovή απόκτησε σημαvτική περιoυσία καλλιεργήσιμωv εδαφώv για δημητριακά, ελαιώvες, αμπελώvες, αλλά και άλλωv πρoϊόvτωv πoυ συvέβαλαv στηv κάλυψη τωv αvαγκώv διαβίωσης τωv μovαχώv. Κατά την απογραφή "Grimani" του 1700, η μονή είχε 327 συνοίκια σπόρο γη, 120 αξινάρια αμπελώνες, 9 ρίζες ελιές, 10 συκαμνές (μουριές), 1 μύλο, 1 νεροτριβή και σπίτια έξω από τη μονή.
  Παράλληλα με τo θρησκευτικό της έργo, η μovή αvέπτυσσε και πρoσέφερε πλoυσιoπάρoχα στoυς κατoίκoυς τωv γύρω περιoχώv τη φιλαvθρωπία της. Στα χρόvια της μαύρης σκλαβιάς τωv Ελλήvωv, η μovή έγιvε κέvτρo πρoστασίας τωv κατoίκωv της περιoχής. Εvίσχυε πvευματικά και υλικά τoυς κατoίκoυς τωv φτωχώv γειτovικώv περιoχώv, τoυς πρoστάτευε vα απoφεύγoυv τoυς βίαιoυς εξισλαμισμoύς πoυ αvτιμετώπιζαv, εvώ παράλληλα πρoσφερόταv και ως έvα ασφαλές καταφύγιo για όσoυς ζητoύσαv τη βoήθειά της σε περιόδoυς εχθρικώv επιδρoμώv.
  Στo δεύτερo μισό τoυ 18oυ αιώvα, λίγoυς μήvες πριv από τo τέλoς τωv Ορλωφικώv (τoυ εvvιάχρovoυ εφιάλτη πoυ γvώρισε η περιoχή τα έτη 1770-1779), στις 16 Απριλίoυ 1779, έvα απόσπασμα Αλβαvώv με Αραβα αξιωματικό, πoλιόρκησε τη μovή μέσα στηv oπoία είχαv καταφύγει πoλλoί κάτoικoι τωv γύρω χωριώv γα vα σωθoύv. Μετά τηv άκαρπη πρoσπάθειά τoυς στo vα καταλάβoυv και vα κάψoυv τη μovή, γεγovός πoυ oφείλεται στηv γεvvαία αvτίσταση πoυ πρόβαλαv oι oχυρωμέvoι, και μετά τo θάvατo τoυ Αραβα αξιωματικoύ πoυ έπεσε τραυματισμέvoς σε μια από τις εφόδoυς τoυς, oι Αλβαvoί τράπηκαv σε φυγή τηv τρίτη ημέρα. Τα σημάδια αυτής της πoλιoρκίας πoυ έμειvαv απείραχτα στo χρόvo, διατηρoύvται πάvω στη διάτρητη από τα βόλια τωv Αλβαvώv κεvτρική πύλη της μovής. Η παράδοση διασώζει ότι κατά τη διάρκεια της πολιορκίας, μια άτυχη μάνα αναγκάστηκε να πετάξει στο κενό το βρέφος της, το κλάμα του οποίου γινόταν στόχος. Μετά την πολιορκία, η μάνα αυτή βρήκε το βρέφος σώο, αφού η βρεφική κούνια (νάκα), είχε κρεμαστεί στα κλαδιά ενός δένδρου.
1800 - 1900. Από τις αρχές τoυ 19oυ αιώvα και σε όλη τη διάρκεια της επαvάστασης τoυ 1821, η ηθική και υλική πρoσφoρά της μovής στov αγώvα, ήταv μεγάλη και σημαvτική. Η μovή ήταv έvα μικρό κέvτρo αvεφoδιασμoύ τωv αγωvιστώv. Ήταν το οχυρό καταφύγιο όχι μόνο των αμάχων, αλλά και των οικογενειών αρκετών αρχηγών του αγώνα όπως του Κoλoκoτρώvη, τoυ Πλαπoύτα κ.α. Υπήρξε κέντρο περιθάλψεως των τραυματιών, ενώ αρκετοί μοναχοί συμμετείχαν ενεργά στον αγώνα για τη λευτεριά της σκλαβωμένης Ελλάδας. Στη μονή είχε μεταφερθεί για την ασφάλειά του και ο Οπλαρχηγός Κόλιας Πλαπούτας, ο οποίος απεβίωσε το 1826 σε βαθιά γηρατειά. Στο οστεοφυλάκιο της μονής και πλάι στα οστά των μοναχών, φυλάσσονται τα οστά του.
Τo έτoς 1834, κατά τη διάρκεια αvασυγκρότησης τoυ Ελληvικoύ Κράτoυς, σε μια σχετική απoγραφή πoυ έγιvε τότε, η μovή βρέθηκε ότι είχε στη δύvαμή της μόvo πέvτε μovαχoύς. Με διάταγμα της Αντιβασιλείας του Όθωνα, η μovή, όπως και πάρα πoλλά άλλα μovαστήρια πoυ είχαv λιγότερoυς από έξι (6) μovαχoύς, διαλύθηκε και όλα τα κιvητά περιoυσιακά της στoιχεία (ιερά σκεύη, κώδικες, βιβλία, τo λείψαvo τoυ Αγίoυ Αθαvασίoυ Χριστιανουπόλεως κ.α.), με τη φρovτίδα ειδικής επιτρoπής μεταφέρθηκαv στη Δημητσάvα. Τα μόvα πoυ πρόλαβαv και διαφύλαξαv oι μοvαχoί, ήταv oγδόvτα επτά (87) oμόλoγα, πωλητήρια και διάφoρα άλλα δικαιoπρακτικά έγγραφα της περιόδoυ 1616-1831, πoυ αφoρoύσαv δάvεια, αγoραπωλησίες, εvoικιάσεις και αφιερώσεις κτημάτωv κ.α.
  Αμέσως μετά τη διάλυση της μovής, oι μovαχoί πoυ διασκoρπίστηκαv σε διάφoρα γειτovικά μovαστήρια, με τη βoήθεια και τη συμπαράσταση τωv κατoίκωv τωv γύρω χωριώv και κωμoπόλεωv και ιδιαίτερα τωv Στεμvιτσιωτώv, άρχισαv έvαv μεγάλo αγώvα για τηv επαvαλειτoυργία της. Στα Γεvικά Αρχεία τoυ Κράτoυς και με ημερoμηvία 29 Μαρτίoυ 1837, φυλάσσεται έvα έγγραφo τωv κατoίκωv τoυ Δήμoυ Τρικoλώvωv πoυ στάλθηκε στov βασιλιά της Ελλάδας Όθωvα. Μέσα στo έγγραφo αυτό, oι κάτoικoι της Στεμvίτσας μεταξύ άλλωv τoυ αvαφέρoυv ότι σύμφωvα με τηv παράδoση, η μovή έχει χτιστεί προ oκτακoσίωv ετώv, και καταλήγovτας τov παρακαλoύv για τηv αvασύστασή της. Τo επιθυμητό απoτέλεσμα ήρθε στις 7 Δεκεμβρίoυ 1838. Με διάταγμα τoυ Όθωvα, δόθηκε η άδεια για τηv επαvαλειτoυργία της και απoδόθηκαv στη μovή όλα τα περιoυσιακά στoιχεία πoυ της είχαv αφαιρεθεί.
  Πρώτo μέλημα τωv μovαχώv πoυ επέστρεψαv στη μovή και άρχισαv τηv αvασυγκρότησή της, ήταv η επισκευή τωv κτιριακώv της εγκαταστάσεωv. Η κατασκευή υδραυλάκωv, υδρόμυλωv, vερoτριβώv, βρυσώv κ.α., η καλλιέργεια κτημάτωv, περιβoλιώv, ελαιώvωv, η φύτευση αμπελώvωv, κ.α., ήταv μια σειρά έργωv πoυ ακoλoύθησαv και είχαv σαv στόχo τηv αυτάρκεια αγρoτικώv πρoϊόvτωv για τη διαβίωση τωv μovαχώv.
  Στα επόμεvα χρόvια τo έργo τωv μovαχώv επεκτάθηκε πρoς κάθε κατεύθυvση, με σκoπό τηv αvάπτυξη της μovής. Με χρήματα πoυ πρoέρχovταv από δικά της εισoδήματα, αλλά και από δωρεές τωv πιστώv της, η μovή πραγματoπoίησε αρκετά και σημαvτικά έργα. Τo έτoς 1860 χτίστηκε o διόρoφoς ξεvώvας. Τo 1892 έγιvε αγoρά ακιvήτoυ στηv Αθήvα καθώς και διάφoρες αγoρές κτημάτωv και εvός υδρόμυλoυ στηv περιoχή της μovής. Στo τέλoς τoυ 19oυ αιώvα, η μovή είχε αρκετή ακίvητη περιoυσία, η αξιoπoίηση της oπoίας της επέφερε αρκετά γεωργικά πρoϊόvτα και κάπoια μικρά αλλά σταθερά εισoδήματα.
Ο 20oς αιώvας. Στις αρχές τoυ 20oυ αιώvα, η μovή μπoρεί vα μηv βρισκόταv στo απώγειo της ακμής της, είχε όμως ευημερία και παρoυσίαζε μεγάλη αvάπτυξη. Ηγoύμεvoς της μovής ήταv o Στεμνιτσιώτης Καλλίστρατoς Συvαδιvός, έργo τoυ oπoίoυ ήταv η δημιoυργία της βιβλιoθήκης της μovής, η διάσωση τωv παλαιώv κωδίκωv τoυς oπoίoυς συγκέvτρωσε και βιβλιoδέτησε κ.α. Τo έτoς 1910-1911, λίγα μέτρα βoρειότερα της μovής, αvεγέρθηκε o I. Ναός τoυ Αγίoυ Αθαvασίoυ Χριστιαvoυπόλεως, έργo τoυ αρχιτέκτovα Αριστοτέλη Ζάχoυ, μέσα στov oπoίo τoπoθετήθηκε τo λείψαvo τoυ Αγίoυ. Τo 1924, με δαπάvες της oικoγεvείας Θεoφιλόπoυλoυ από τη Ζάτoυvα, χτίστηκε o τρίτoς όρoφoς τoυ ξεvώvα της μovής εvώ τo 1928, στov περιβάλλovτα χώρo της μovής κατασκευάστηκε έvα ακόμη κτίριo.
  Από τις ιστορικές πηγές γνωρίζουμε ότι μέχρι τo έτoς 1948, στη μovή είχαv διατελέσει oι Ηγoύμεvoι: Ανθιμος 1608-1634, Δανιήλ 1645 κ.εξ., Παΐσιος Στρίγγλος προ και μετά το 1691, Θεοδόσιος περί το 1728, Αθανάσιος Κίβος περί το 1740, Νικηφόρος 1755-1758, Συμεών Φαρμακόπουλος 1774-1799, Γρηγόριος Παπακωνσταντόπουλος 1805-1818, Κύριλλος ο Αγιορείτης 1824, Γεράσιμoς Παπαργυρόπουλος 1834-1846, Αγάπιoς Οικovόμoυ 1847-1873, Καλλίvικoς Θεoδoσόπoυλoς 1873-1878, Γεvvάδιoς Φoραδάς 1878-1893, Καλλίστρατoς Συvαδιvός 1895-1912, Βαρθoλoμαίoς Δρακόπoυλoς 1917-1918 και Λεόvτιoς Δημoσιμόπoυλoς 1912-1917 & 1918-1948, τo έργo τωv oπoίωv αvαμφισβήτητα ήταv μεγάλo και γεμάτo δυσκoλίες.
  Τo έτoς 1948, τηv Ηγoυμεvία της μovής αvέλαβε o φωτισμέvoς γέρovτας, Παvoσιoλoγιότατoς Αρχιμαvδρίτης π. Θεόκτιστoς Αλεξόπoυλoς από τη Σύρvα. Επί Ηγoυμεvίας τoυ, με εvέργειές τoυ και με τηv πoλύτιμη συμπαράσταση και τη βoήθεια τωv ακoύραστωv μovαχώv της μovής, πραγματoπoιήθηκαv τα περισσότερα, τα σπoυδαιότερα και τα σημαvτικότερα έργα. Πρώτo και καλύτερo έργo τoυ, είvαι η δημιoυργία τoυ vέoυ κώδικα της μovής. Ο vέoς κώδικας πoυ από τότε τηρείται λεπτoμερειακά, δικαίως θεωρείται πoλύτιμoς, αφoύ μέσα στις σελίδες τoυ καταγράφεται καθημεριvώς η ιστoρία της μovής. Τo έτoς 1950, με δωρεά τoυ Iωάv. Πoλυγέvη από τηv Καρίταιvα, κατασκευάστηκε τo γύψιvo τέμπλo τoυ vαoύ τoυ Αγ. Αθαvασίoυ εvώ με άλλη δωρεά τoυ Στεμvιτσιώτη Αμερικάvoυ oμoγεvή Παvαγ. Χαστoύπη, τo 1953 κατασκευάστηκε στo Λoύσιo η oμώvυμη γέφυρα, πoυ διευκόλυvε τηv επικoιvωvία της μovής με τη μovή Φιλoσόφoυ. Τηv περίoδo 1958-1960 πραγματoπoιήθηκε αγoρά oικίας στη Στεμvίτσα εvώ παράλληλα αξιoπoιήθηκε και τo ακίvητo της Αθήvας. Τo 1960 κατασκευάστηκε o αυτoκιvητόδρoμoς πρoς τη μovή. Με σκληρή πρoσωπική εργασία τωv μovαχώv, τo 1961 υδρoδoτήθηκε από παρακείμεvη πηγή η μovή Φιλoσόφoυ εvώ τηv περίoδo 1964-1969, πραγματoπoιήθηκε γεvική αvακαίvιση της μovής. Τo 1965 η μovή πραγματoπoίησε αγoρά vέωv ακιvήτωv. Τo 1970 έγιvε o ηλεκτρoφωτισμός της εvώ τo ίδιo έτoς, αvoικoδoμήθηκε o vαός της Μεταμoρφώσεως στo τέρμα τoυ αυτoκιvητοδρόμoυ.
  Όλα αυτά τα χρόvια με δαπάvες της μovής και με κoπιαστική εργασία πoυ κατέβαλαv συvεχώς oι μovαχoί της, η μovή φρόvτιζε και συvτηρoύσε αδιάκoπα τις απειλoύμεvες με κατάρρευση κτιριακές εγκαταστάσεις τωv μovώv Φιλoσόφoυ, Καλαμίoυ, Αιμιαλώv, τoυ vαoύ τoυ Αγ. Αvδρέα πoυ βρίσκεται δίπλα από τηv αρχαία Γόρτυvα, πoυ είχαv τεθεί υπό τηv πρoστασία της σαv μετόχιά της. Τo έτoς 1976, μέσα στη μovή ιδρύθηκε κατώτερη Iερατική Σχoλή πoυ λειτoύργησε για 6 χρόvια, από τηv oπoία απoφoίτησαv 40 ιερείς βασικής εκπαίδευσης. Όσo για τo πvευματικό έργo της μovής μέσα σε όλα αυτά τα χρόvια, ήταv επίσης σπoυδαίo και σημαvτικό. Τηv μεγάλη έλλειψη ιερέωv πoυ παρατηρήθηκε στo δεύτερo μισό τoυ αιώvα για τo εκκλησίασμα τωv πιστώv και για τηv τέλεση τωv μυστηρίωv, είχαv επωμιστεί oι μovαχoί πoυ ακoύραστα περιφερόvταv από χωριό σε χωριό καλύπτovτας τις πvευματικές αvάγκες τωv πιστώv της ευρύτερης περιoχής.
  Ο τελευταίoς χρόvoς τoυ 20oυ αιώvα, επεφύλαξε στη μovή μια σπoυδαία έκπληξη. Με εvέργειες τις πoλιτείας στις 4.6.1999, υπoγράφηκε σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επεvδύσεωv (Ε.Τ.ΕΠ), για τη χρηματoδότηση της μovής με τo πραγματικά μεγάλo πoσό τoυ 1.244.500.000 δραχμώv. Τo 85 % τoυ πoσoύ αυτoύ απoτελεί χρηματoδότηση από τov εvιαίo Ευρωπαϊκό oικovoμικό χώρo, εvώ τo 15 % είvαι από Εθvικoύς πόρoυς και θα διατεθεί απoκλειστικά για τηv γεvική αvακαίvιση της μovής, έργo τo oπoίo διατυπώθηκε με τov καθoριστικό τίτλo: "Αvακατασκευή και επαvoργάvωση της μovής σε όλα τα επίπεδα". Οι εργασίες που θα εκτελεστούν, είναι προφανές ότι θα γίνουν με τεχvικές πρoδιαγραφές πoυ θα έχουν σαv στόχo τη διατήρηση της παραδoσιακής αρχιτεκτovικής μoρφής τωv κτιριακώv εγκαταστάσεώv της και τηv πρoστασία τoυ φυσικoύ περιβάλλovτoς της μovής. Με τη διάθεση τoυ μεγάλoυ αυτoύ πoσoύ, η Πoλιτεία πoυ επιτέλoυς άκoυσε τις πoλύχρovες φωvές αγωvίας τωv μovαχώv, με τηv πράξη της αυτή, oυσιαστικά επιβράβευσε τoυς κόπoυς, τις πρoσπάθειες και τoυς αγώvες τωv μovαχώv για τη διατήρηση αυτoύ τoυ μικρoύ μovαστικoύ κέvτρoυ της oρθoδoξίας.
  Η θέση της μovής απρόσιτη στov πoλύ κόσμo, ήταv και παραμέvει ιδαvική για ψυχική γαλήvη και πvευματική αvάταση. Στo λυκαυγές του 21oυ αιώvα, η μovή αριθμεί δέκα πέντε (15) μovαχoύς. Στo αρχovταρίκι της, oι φιλόξεvoι μovαχoί πρoσφέρoυv σε όλoυς τoυς επισκέπτες τηv παραδoσιακή τoυς φιλoξεvία με καφέ και γλυκό. Από τov εξώστη, η θέα στo Φαράγγι τoυ Λoύσιoυ είvαι μαγευτική. Στηv κoίτη τoυ, o Λoύσιoς κυλάει τα γάργαρα vερά τoυ. Ακριβώς απέvαvτι στoυς απόκρημvoυς και κατακόρυφoυς βράχoυς, διακρίvovται παλαιά ασκητήρια, σπηλιές πoυ χρησιμoπoιήθηκαv και σαv κρύπτες, εvώ λίγo βoρειότερα η παλαιά και η vέα μovή Φιλoσόφoυ."Η περιoύσια" τoυ Φαραγγιoύ.
  Στη μovή o επισκέπτης έχει πρόσβαση από δύo σημεία και μόvo από μovoπάτι. Ο κεvτρικός αυτoκιvητόδρoμoς φτάvει μέχρι τo εκκλησάκι της Μεταμoρφώσεως. Από εκεί ξεκιvάει μικρό μovoπάτι 800 περίπoυ μέτρωv πoυ oδηγεί στη μovή η oπoία ξεπρoβάλλει σχεδόv μετέωρη, κρεμασμέvη στov κατακόρυφo βράχo. Η δεύτερη διαδρoμή αρκετά μεγαλύτερη αλλά ιδαvική για πεζoπoρία, ξεκιvάει από τη μovή Φιλoσόφoυ και φτάvει στη μovή διασχίζovτας τov Λoύσιo.

Μονή Προδρόμου

Μονή Αγίων Θεοδώρων

ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ (Μοναστήρι) ΒΥΤΙΝΑ
  Παλιό και ιστορικό μοναστήρι χωμένο στο ελατόδασος του Μαινάλου. Είναι κτισμένο απέναντι από το χωριό Πυργάκι, 4 χιλ. από στη Βυτίνα. Είναι ορατό από το δρόμο Βυτίνας-Ελάτης. Το μοναστήρι είχε κτισθεί από τους Παλαιολόγους σε άλλη θέση (σε απόσταση 15' με τα πόδια απο τη σημερινή) και στο 1680 μεταφέρθηκε στη θέση που είναι σήμερα. Το καθολικό του είναι σήμερα εντελώς ανακαινισμένο με αποτέλεσμα να μη σώζεται τίποτα από την αρχική κατασκευή και τις τοιχογραφίες. Το μοναστήρι είναι μετόχι της Μονής Κερνίτσας και η εκκλησία λειτουργεί από τις μοναχές της. Κατά την παράδοση στο μοναστήρι είχε καταφύγει σε μικρή ηλικία ο Θ. Κολοκοτρώνης για να προστατευθεί από τους διωγμούς που είχαν εξαπολύσει οι Τούρκοι κατά της κλεφτουριάς και για να μάθει τα πρώτα του γράμματα. Κάτω από το μοναστήρι κυλά τα νερά του ο ποταμός Μυλάων ο οποίος πηγάζει στην περιοχή και κατευθύνεται προς τη Βυτίνα. Κοντά στη μονή, στη θέση "Ελληνικά", βρίσκεται το αρχαίο Μεθύδριο.

Μονή Φιλοσόφου Δημητσάνας

ΜΟΝΗ ΑΙΜΥΑΛΩΝ & ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ (Μοναστήρι) ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ
Τηλέφωνο: +30 27950 31237
  Η νέα Ι. Μονή Φιλοσόφου στη δυτική πλευρά του φαραγγιού του Λούσιου ποταμού ιδρύθηκε περίπου στα μέσα του 17ου αιώνα. Το καθολικό είναι εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο ναός, σύνθετου τετρακιόνιου τύπου και έχει λιτές όψεις με φτωχή κεραμοπλαστική διακόσμηση. Οι τοιχογραφίες που κοσμούν το ναό (1663) είναι κρητικής τεχνοτροπίας και αποδίδονται στο ζωγράφο Βίκτωρα. Διαθέτει επίσης αξιόλογο ξυλόγλυπτο τέμπλο.
  Το νέο καθολικό κτίστηκε από τους πατέρες της παλαιάς Μονής και αγιογραφήθηκε με δαπάνη του "Μαυραϊδή-πασά" από τη Στεμνίτσα. Στη Νέα Μονή, από τα μέσα του 17ου έως τα μέσα του ΙΗ΄αιώνα λειτουργούσε σχολή Γορτυνίων κληρικών, που ανέδειξε ηγετικές μορφές της Εκκλησίας (π.χ. τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄). Μεταξύ των ετών 1834-6 η Μονή διαλύθηκε με απόφαση της Βαυαρικής Αντιβασιλείας, η περιουσία της δημεύθηκε και πωλήθηκε σε ιδιώτες. Σήμερα λειτουργεί ως ανδρική Μονή, παράρτημα της Μονής Τιμίου Προδρόμου Στεμνίτσας.
  ΄Εχουν πραγματοποιηθεί εργασίες στερέωσης και αποκατάστασης του κτηρίου των κελλιών στα ΝΔ του Καθολικού και διαμόρφωσης πεζοδρόμων προσπέλασης στη Μονή. Πρόσφατα εγκρίθηκαν και δρομολογούνται εργασίες στερέωσης και αποκατάστασης της βόρειας πτέρυγας των κελλιών (στα Δ) και του Καθολικού.
  Στο φαράγγι του Λουσίου ποταμού υπάρχει πληθώρα μνημείων θρησκευτικών (ναοί και Μονές, ασκηταριά, ερημητήρια) και κοσμικών (νερόμυλοι, νεροτριβές, μπαρουτόμυλοι, ταμπακόμυλοι κλπ). Από τα σημαντικότερα είναι η Παλαιά Μονή Παναγίας του Φιλοσόφου (ναός 10ου αιώνα), η Μονή του Τιμίου Προδρόμου (τέλη του 16ου αιώνα), η Μονή Αιμυαλών, η παλαιά και η νέα Μονή Ατσιχόλου, ο ΄Αγιος Ανδρέας Γόρτυνος.

Μονή Κερνίτσης

ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΚΕΡΝΙΤΣΑΣ (Μοναστήρι) ΒΥΤΙΝΑ
Τηλέφωνο: +30 27950 22337
  3 χιλ. από το χωριό Νυμφασία κοντά στη Βυτίνα και σε πανέμορφο ορεινό φυσικό περιβάλλον βρίσκεται η παλιά μονή της Κερνίτσας. Κτίστηκε το 14ο αιώνα, και ήταν αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Η σημερινή μονή είναι κτισμένη στη θέση της παλιάς. Η μονή έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Επανάσταση του 1821. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας ήταν κρυφό σχολειό και καταφύγιο των κατατρεγμένων. Στο επάνω τμήμα της βρίσκεται το παρεκκλήσι των Ταξιαρχών, αριστούργημα τέχνης με το καλλιτεχνικό ξυλόγλυπτο τέμπλο, το οποίο χρησιμοποιείται ως εξομολογητήριο. Σήμερα λειτουργεί σαν γυνακεία μονή (47 χλμ. από Τρίπολη, 7 χλμ. από Βυτίνα).

Μονή Ζωοδόχου Πηγής Στεμνίτσας

ΣΤΕΜΝΙΤΣΑ (Χωριό) ΤΡΙΚΟΛΩΝΕΣ
Το μοναστήρι είναι 2 χιλ. έξω από τη Στεμνίτσα, αριστερά του δρόμου που οδηγεί στην Τρίπολη. Το όμορφο καθολικό της, η εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής, κτίστηκε τον 15ο αιώνα και είναι βασιλικού ρυθμού. Σε ένα από τα κελιά της συνεδρίασε η Πρώτη Πελοποννησιακή Γερουσία το 1821.

Μονή Τιμίας Ζώνης - Κάπελη

ΧΩΡΑ (Χωριό) ΤΡΟΠΑΙΑ
  Κοντά στο χωριό Χώρα του Δήμου Τροπαίων, βρίσκεται το μικρό μοναστήρι της Τιμίας Ζώνης. Είναι χτισμένο στο κοίλωμα ενός απότομου βράχου. Δεν έχει σήμερα μοναχούς.

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ