gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 100 τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους  στην ευρύτερη περιοχή: "ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ Επαρχία ΑΡΚΑΔΙΑ" .


Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους (100)

Σημειώσεις σύνταξης

Ασυλον

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Among the Greek sanctuaries which were really privileged and where the right of asylum was confirmed by law, we must distinguish between those of merely local sanctity and those to which fugitives might have recourse from a distance. To the latter, more famous, class belonged the temple of Athena Alea at Tegea

Αρχαία αγάλματα

Αγαλμα Αθηνάς Ιππίας

ΜΑΝΘΥΡΕΑ (Αρχαία πόλη) ΤΕΓΕΑ
Οι Μανθυρείς λέγανε ότι στη μάχη των γιγάντων η Αθηνά όρμησε κατά του Εγκέλαδου με άρμα συρόμενο από ίππους, γι' αυτό και της δίνουν το επίθετο Ιππία. Αλλά και αυτή την Αθηνά άλλοι Ελληνες συνήθιζαν να τη λένε Αλέα. Οταν οι Ρωμαίοι αφήρεσαν το ελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του Ενδοιου, από τον περίφημο Ναό της στην Τεγέα, οι Μανθυρείς έστειλαν το δικό τους άγαλμα (Παυσ. 8,47,1).

Ξόανο Αρτέμιδος Κεδρεάτιδος

ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
Η θεά είχε πάρει αυτό το προσωνύμιο από τον κέδρο μέσα στον οποίο ήταν στημένο το ξόανό της (Παυσ. 8,13,2).

Ανδριάντας Πολύβιου

ΠΑΛΛΑΝΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΤΡΙΠΟΛΗ
Βρισκόταν κοντά στο Ιερό της Κόρης της Δήμητρας (Παυσ. 8,44,5).

Αγαλμα Ασκληπιού

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Βρισκόταν μέσα στο Ναό της Αθηνάς Αλέας, δίπλα στο άγαλμα της θεάς. Ηταν έργο του Σκόπα (Παυσ. 8,47,1).

Αγαλμα Υγείας

Βρισκόταν μέσα στο Ναό της Αθηνάς Αλέας, δίπλα στο άγαλμα της θεάς. Ηταν έργο του Σκόπα (Παυσ. 8,47,1).

Αγαλμα του Ηρακλή

Βρισκόταν στη λεγόμενη Κοινή Εστία των Aρκάδων και έφερε τραύμα στο μηρό από την πρώτη μάχη με τους γιους του Ιπποκόωντα (Παυσ. 8,53,9).

Το παλιό άγαλμα της Αθηνάς Αλέας

Το παλιό άγαλμα της Αθηνάς Αλέας το είχε κλέψει ο Αύγουστος μαζί με τα δόντια του Καλυδώνιου Κάπρου για να εκδικηθεί τους Αρκάδες, πλην των Μαντινέων, γιατί είχαν συνεργαστεί με τον αντίπαλό του Αντώνιο. Το είχε πάει στη Ρώμη, όπου όπως αναφέρει ο Παυσανίας το έβλεπε κανείς μπαίνοντας στην αγορά της πόλης. Από τα δόντια του Καλυδώνιου Κάπρου το ένα είχε σπάσει την εποχή του Παυσανία, ενώ το άλλο βρισκόταν σε κάποιο Ιερό του Διονύσου στους αυτοκρατορικούς κήπους της Ρώμης (Παυσ. 8.46.1,5).

Το καινούριο άγαλμα της Αθηνάς Αλέας

Το άγαλμα της Αθηνάς που είδε ο Παυσανίας το είχαν φέρει οι Τεγεάτες από το δήμο των Μανθυρέων όπου η θεά αποκαλούνταν Ιππία, γιατί κατά τη γιγαντομαχία είχε επιτεθεί στον Εγκέλαδο πάνω σε άρμα που έσερναν άλογα. Τελικά είχε επικρατήσει και εκεί να αποδίδουν στην Αθηνά το προσωνύμιο Αλέα (Παυσ. 8,47,1).

Αγάλματα Απόλλωνα Αγυιέα

Ο Απόλλων είχε το προσωνύμιο "Αγυιεύς" γιατί γύριζε μαζί με την αδελφή του την Αρτεμη τα μέρη που δεν είχαν δώσει καταφύγιο στη μητέρα τους τη Λητώ και τιμωρούσε τους κατοίκους (Παυσ. 8,53,1). Τα αγάλματα του Απόλλωνα Αγυιέα ήταν τέσσερα, γιατί είχε αφιερώσει ένα κάθε μία από τις τέσσερεις φυλές των Τεγεατών (Παυσ. 8,53,6).

Αρχαία έργα τέχνης

Ζωγραφικός πίνακας

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Στο Γυμνάσιο της Μαντίνειας υπήρχε η αναπαράσταση του αυθεντικού πίνακα που υπήρχε στον Κεραμικό και παρίστανε τη μάχη της Μαντίνειας κατά την οποία σκοτώθηκαν ο γιος του Ξενοφώντα και ο Επαμεινώνδας (Παυσ. 8,9,8).

Ανάγλυφη παράσταση Αρη Γυναικοθοίνα

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Οταν κατά τη διάρκεια του πρώτου Λακωνικού πολέμου οι Λακεδαιμόνιοι εισέβαλαν στην Τεγέα οι γυναίκες της πόλης ήταν αυτές που τους έτρεψαν σε φυγή. Μετά τη μάχη έκαναν ευχαριστήριο θυσία στον Αρη μόνες τους και δεν έδωσαν στους άντρες από το σφάγιο της θυσίας. Ετσι ο Αρης πήρε το προσωνύμιο Γυναικοθοίνας (Παυσ. 8,48,4-5).

Ανάγλυφες παραστάσεις Πολύβιου και Ελατου

Βρίσκονταν στην αγορά της Τεγέας, κοντά στο βωμό της Γης (Παυσ. 8,48,8).

Αρχαία θέατρα

Θέατρο Τεγέας

Βρισκόταν κοντά στην αγορά της Τεγέας. Την εποχή του Παυσανία υπήρχαν σ' αυτό βάθρα για χάλκινους ανδριάντες, όχι όμως και οι ανδριάντες (Παυσ. 8,49,1).

Αρχαία ιερά

Iερό Ποσειδώνος

ΚΑΦΥΑΙ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
Ενα από τα δύο Ιερά που είδε ο Παυανίας στην πόλη των Καφυών (Παυσ. 8,23,3).

Ιερό Αρτέμιδος Κνακαλησίας

Το ένα από τα δύο Ιερά που είδε ο Παυσανίας στην πόλη των Καφυών (Παυσ. 8,23,3).

Ιερό Αφνειού

ΚΕΡΑΣΙΤΣΑ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Οι Τεγεάτες είχαν μία παράδοση σύμφωνα με την οποία ο Αρης συνευρέθηκε με την κόρη του Κηφέα Αερόπη. Εκείνη έμεινε έγκυος και πέθανε στον τοκετό, όμως το μωρό συνέχισε να θηλάζει από τη νεκρή μητέρα του, γιατί αυτό ήταν το θέλημα του Αρη. Από την αφθονία του γάλακτος που χάρισε ο Αρης στη νεκρή Αερόπη ονομάστηκε Αφνειός. Το Ιερό του βρισκόταν στην κορυφή του Κρησίου όρους (Παυσ. 8,44,7-8).

Ιερό Διόνυσου Μύστη

ΚΟΡΥΘΕΙΣ (Αρχαία πόλη) ΚΟΡΥΘΙΟ
Βρισκόταν στο δρόμο προς το Αργος, κοντά στο Ναό της Δήμητρας των Κορυθέων (Παυσ. 8,54,5).

Ιερό Αρτέμιδος Υμνίας

ΛΕΒΙΔΙ (Κωμόπολη) ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ
Το Ιερό αυτό το χρησιμοποιούσαν και οι Ορχομένιοι και οι Μαντινείς. Υπηρετούσαν σ' αυτό ένας Ιερέας και μια Ιέρεια στους οποίους ήταν επιβεβλημένη ισόβια θρησκευτική καθαρότητα. Για την Υμνία Αρτεμη γινόταν και ετήσια γιορτή (Παυσ. 8,13,1). Τον παλιό καιρό υπηρετούσε ως Ιέρεια της θεάς παρθένος κόρη, μέχρι που ο Αριστοκράτης, βασιλιάς της Τεγέας, ατίμασε την ιέρεια μέσα στο χώρο του Ιερού (Παυσ. 8,5,11-12).

Ιερό Αρτέμιδος Λυκοάτιδος

ΛΥΚΟΑ (Αρχαία πόλη) ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Στο Ιερό υπήρχε χάλκινο άγαλμα της θεάς (Παυσ. 8,36,7).

Ιερό Πανός

ΜΑΓΟΥΛΑ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Βρισκόταν σε απόσταση δέκα σταδίων από τον ποταμό Γαράτη. Στο χώρο του Ιερού υπήρχε μία βελανιδιά αφιερωμένη στον Πάνα (Παυσ. 8,54,4).

Ιερό Ποσειδώνος

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Το Ιερό που είδε ο Παυσανίας είχε χτιστεί με εντολή του αυτοκράτορα Αδριανού πάνω στα ερείπια του αρχαίου Ιερού. Εκείνο ήταν έργο του Αγαμήδη και του Τροφώνιου, οι οποίοι όταν τελείωσαν την κατασκευή του απαγόρευσαν την είσοδο, τεντώνοντας εκεί μάλλινο νήμα. Ο Αίπυτος, γιος του Ιππόθου, μπήκε στο Ιερό κόβοντας το νήμα. Τιμωρήθηκε άμεσα για την ανόσια αυτή πράξη του: το κύμα που ισχυρίζονταν ότι έστελνε ο θεός από τη θάλασσα στο Ιερό έπεσε στα μάτια του, τον τύφλωσε και αμέσως πέθανε (Παυσ. 8,10,2-3).

Ιερό Αφροδίτης Μελαινίδος

Βρισκόταν έξω από την πόλη της Μαντίνειας, κοντά στο Μέγαρο του Διονύσου. Ο Παυσανίας υποστηρίζει ότι το προσωνύμιο της Αφροδίτης οφείλεται στο ότι οι ερωτικές περιπτύξεις των ανθρώπων, με τις οποίες σχετιζόταν η θεά, γίνονται συνήθως τη νύχτα (Παυσ. 8,6,5), έχει όμως υποστηριχτεί και η άποψη πως επρόκειτο για θεά των νεκρών.

Ιερό Δία Σωτήρα

Ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι οι Μαντινείς είχαν αναλάβει την υποχρέωση να στήσουν λίθινη στήλη με το κείμενο μιας συνθήκης στο Ιερό του Δία που ήταν στην αγορά της Μαντίνειας (Θουκ. 5,47,11).

Ιερό Διός Επιδότου

Ο Δίας είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί έδινε τα καλά στους ανθρώπους (Παυσ. 8,9,2).

Ιερό Διοσκούρων

Οι Διόσκουροι απεικονίζονται και σε νομίσματα της Μαντίνειας (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 4, σελ. 206, σημ. 2).

Ιερό Δήμητρας και Κόρης

Μέσα στο Ιερό οι Μαντινείς διατηρούσαν πάντα αναμμένη φωτιά (Παυσ. 8,9,2).

Ιερό Αθηνάς Αλέας

Στο Ιερό υπήρχε και λατρευτικό άγαλμα της θεάς (Παυσ. 8,9,6).

Ιερό Αρτέμιδος

Βρισκόταν κοντά στο στάδιο του Λάδα (Παυσ. 8,12,5).

Ιερό Δήμητρας

ΝΕΣΤΑΝΗ (Αρχαία ακρόπολη) ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ
Ο Παυσανίας το είδε μετά τα ερείπια της Νεστάνης και το χαρακτηρίζει "άγιο". Αναφέρει, επίσης, ότι οι Μαντινείς τελούσαν κάθε χρόνο γιορτή προς τιμήν αυτής της Δήμητρας (Παυσ. 8,8,1).

Ιερό Αρτέμιδος Ιέρειας

ΟΡΕΣΘΕΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΒΑΛΤΕΤΣΙ
Την εποχή του Παυσανία υπήρχαν λίγα μόνο απομεινάρια από το Ορέσθειον και ανάμεσά τους κίονες από αυτό το Ιερό της Αρτεμης (Παυσ. 8,44,2).

Sanctuary of Artemis Hymnia

ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
In the territory of Orchomenus, on the left of the road from Anchisiae, there is on the slope of the mountain the sanctuary of Artemis Hymnia.

Στην περιοχή του αρκαδικού Ορχομενού εντοπίστηκε και ανασκάφηκε σε μικρή έκταση Παλαιοχριστιανική Βασιλική, που χτίστηκε πιθανότατα στα λείψανα του ναού της Υμνίας Αρτέμιδος, που αναφέρει ο Παυσανίας.

Ιερό Ποσειδώνα

Το λατρευτικό άγαλμα του θεού στο Ιερό αυτό ήταν λίθινο (Παυσ. 8,13,2).

Ιερό Αφροδίτης

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς στο Ιερό αυτό ήταν λίθινο (Παυσ. 8,13,2).

Ιερό Κόρης της Δήμητρας

ΠΑΛΛΑΝΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΤΡΙΠΟΛΗ
Κοντά στο Ιερό αυτό υπήρχε ανδριάντας του Πολύβιου (Παυσ. 8,44,5).

Ιερό Καθαρών θεών

Το Ιερό αυτό βρισκόταν στην κορυφή ενός λόφου που τον παλιό καιρό χρησίμευε ως ακρόπολη του Παλλαντίου. Στους Καθαρούς Θεούς γίνονταν οι όρκοι για τα πιο σημαντικά ζητήματα. Οι ντόπιοι είτε δεν ήξεραν είτε δε θέλησαν να αποκαλύψουν στον Παυσανία γιατί οι θεοί στο συγκεκριμένο Ιερό είχαν αυτό το προσωνύμιο (Παυσ. 8,44,6).

Ιερό Πανός

ΠΑΡΘΕΝΙΟΝ (Βουνό) ΚΟΡΥΘΙΟ
Το είχαν φτιάξει στο σημείο όπου είχε εμφανιστεί στον Αθηναίο αγγελιαφόρο Φιλιππίδη ο Παν και του είπε να ρωτήσει τους Αθηναίους γιατί δεν τον τιμούσαν. Το Παρθένιον γενικά θεωρούνταν ιερό για τον Πάνα και τις χελώνες που υπήρχαν εκεί οι ντόπιοι δεν τις ακουμπούσαν ούτε άφηναν τους ξένους να τις ακουμπήσουν γιατί τις θεωρούσαν ιερές για τον Πάνα (Παυσ. 8,54,6-7).

Ιερό Πανός

ΠΕΡΑΙΘΕΟΙ (Αρχαία κωμόπολη) ΒΑΛΤΕΤΣΙ
Ο Παυσανίας είδε αυτό το Ιερό ανάμεσα στα ερείπια της πόλης (Παυσ. 8,36,7).

Ιερό Δία Χάρμωνος

ΣΚΟΠΗ (Χωριό) ΤΡΙΠΟΛΗ
Βρισκόταν σε απόσταση ενός σταδίου από τον τάφο του Επαμεινώνδα (Παυσ. 8,12,1).

Ιερό Αθηνάς Αλέας

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Το είχε ιδρύσει ο Αλεος, αλλά καταστράφηκε από φωτιά όταν επώνυμος άρχων της Αθήνας ήταν ο Διόφαντος (Παυσ. 8,45,4), δηλαδή το 395 π.Χ .

Athena Alea

Ιερό Αθηνάς Πολιάτιδος (=πολιούχου)

Στο Ιερό αυτό, που το ονόμαζαν Ερυμα, ο Ιερέας έμπαινε μόνο μια φορά το χρόνο. Οι Τεγεάτες πίστευαν ότι η ίδια η Αθηνά είχε κάνει δώρο στον Κηφέα, γιο του Αλέου, την ανεξαρτησία της πόλης, δίνοντάς του για φυλαχτό της ένα μέρος από την κόμη της Μέδουσας (Παυσ. 8,47,5). Ο Απολλόδωρος υποστήριζε ότι το κομμάτι από την κόμη της Μέδουσας την είχε προσφέρει η Αθηνά στην κόρη του Αλέου Στερόπη, με την οδηγία αν επιτεθούν εχθροί κατά της Τεγέας να το υψώσει τρεις φορές προς αυτούς κι εκείνοι θα τρέπονταν σε φυγή (Απολλ. 2,7,3). Πολλές πόλεις είχαν κάποιο ιερό αντικείμενο το οποίο συνήθως ήταν απόρρητο και το κρατούσαν κρυμμένο γιατί αν έπεφτε σε εχθρικά χέρια η πόλη θα αφανιζόταν (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ.4, σελ. 394, σημ. 5).

Ιερό Αρτέμιδος Ηγεμόνης

Το Ιερό αυτό έχτισε ο Χρόνιος από τον αρκαδικό Ορχομενό (Παυσ. 8,47,6).

Ιερά Διονύσου

Επρόκειτο για δύο Ιερά που βρίσκονταν κοντά στο Ναό της Αφροδίτης της Πάφου (Παυσ. 8,53,8).

Ιερό Απόλλωνος Πυθίου

Βρισκόταν στο δρόμο Τεγέας - Αργους και ήδη την εποχή του Παυσανία ήταν ερειπωμένο (Παυσ. 8,54,5).

Ιερό Αρτέμιδος Λιμνάτιδος

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν φτιαγμένο από έβενο με την αιγινήτικη τεχνική (Παυσ. 8,53,11). Βρισκόταν στο δρόμο Τεγέας - Λακωνίας, στη σημερινή θέση Ασπέλα κοντά στο Πιαλί (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ. 4, σελ.408, σημ.2).

Αρχαία στάδια

Στάδια Μαινάλου

ΜΑΙΝΑΛΟΣ (Αρχαία πόλη) ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Ο Παυσανίας αναφέρει δύο στάδια, ένα για αγώνες δρόμου αθλητών και ένα για αγώνες δρόμου με άλογα (Παυσ. 8,36,8).

Στάδιο έξω απ' τη Μαντίνεια

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Βρισκόταν στο δρόμο Μαντίνειας - Τεγέας. Εκεί γίνονταν οι αγώνες προς τιμήν του Αντίνοου. Κοντά στο στάδιο υπήρχε και ένας χώρος που χρησιμοποιούσαν σαν ιππόδρομο (Παυσ. 8,10,1).

Στάδιο του Λάδα

Βρισκόταν στο δρόμο Μαντίνειας - Ορχομενού. Εκεί προπονούνταν στο τρέξιμο ο Λάδας, ο Σπαρτιάτης Ολυμπιονίκης (Παυσ. 8,12,5).

Στάδιο Τεγέας

ΣΤΑΔΙΟ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Το χωριό έχει πάρει αυτό το όνομα, γιατί εδώ ακριβώς βρισκόταν το στάδιο της Τεγέας. Ο Παυσανίας λέει ότι είχε γίνει με επισώρευση χώματος και στο χώρο του γίνονταν αγώνες Αλεαία, από το επίθετο της Αθηνάς και Αλώτια από τη νικηφόρα αιχμαλωσία Λακεδαιμονίων (Παυσ. 8,47,4).

Αρχαία τείχη

Τείχη και αγορά Ορχομενού

ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
Ο Παυσανίας είδε ερείπια της αγοράς και των τειχών της παλιάς πόλης του Ορχομενού στο ψηλότερο μέρος της κορυφής ενός βουνού πάνω από τη σύγχρονή του πόλη (Παυσ. 8,13,2).

Αρχαίοι βωμοί

Βωμός Γης

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Βρισκόταν στην αγορά της Τεγέας, κοντά στο Ιερό της Ειλείθυιας (Παυσ. 8,48,8).

Βωμός της Κόρης

Βρισκόταν κοντά στα Ιερά του Διονύσου και το Ναό της Αφροδίτης της Πάφου (Παυσ. 8,53,8).

Βωμός Αθηνάς Αλέας

Σύμφωνα με την παράδοση ο βωμός της Αθηνάς στο Ναό της στην Τεγέα έγινε από το Μελάμποδα, γιο του Αμυθάονα. Είχε ανάγλυφες παραστάσεις της Ρέας και της νύμφης Οινόης να κρατάνε το Δία βρέφος. Από τη μία μεριά του βωμού παριστάνονταν οι νύμφες Γλαύκη, Νέδα, Θεισόα και Ανθρακία και από την άλλη η Ιδη, η Αγνώ, η Αλκινόη και η Φρίξα. Υπήρχαν επίσης στο βωμό αγάλματα κάποιων Μουσών και της Μνημοσύνης (Παυσ. 8,47,3). Το ότι αναφέρεται ο Μελάμπους, που ήταν μάντης και θεραπευτής, σε σχέση με την Αθηνά Αλέα ενισχύει την άποψη ότι η Αθηνά ήταν και θεά που γιάτρευε από αρρώστιες. Ισως γι’ αυτό και να υπήρχαν αγάλματα του Ασκληπιού και της Υγείας στο Ναό (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ. 4, σελ.393, σημ. 4).

Βωμός Δία Τέλειου

Βρισκόταν στην αγορά της Τεγέας. Υπήρχε για το θεό και άγαλμα "του τετράγωνου τύπου", όπως λέει ο Παυσανίας, δηλαδή μάλλον με τη μορφή των ερμαϊκών στηλών (Παυσ. 8,48,6).

Αρχαίοι ναοί

Ναός Αθηνάς

ΑΘΗΝΑΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΒΑΛΤΕΤΣΙ
Στο Ναό αυτό, που βρισκόταν στ' αριστερά του Αθήναιου, υπήρχε μαρμάρινο άγαλμα της Αθηνάς (Παυσ. 8,44,2).

Ναός Μητέρας των θεών

ΑΣΕΑ (Αρχαία πόλη) ΒΑΛΤΕΤΣΙ
Ο Ναός βρισκόταν κοντά στην πηγή του Αλφειού. Την εποχή του Παυσανία υπήρχαν στο Ναό δύο λίθινα λιοντάρια, όμως η σκεπή είχε πέσει (Παυσ. 8,44,3).

Ναός Αρτέμιδος Απαγχομένης

ΚΟΝΔΥΛΕΑ (Αρχαία τοποθεσία) ΛΕΒΙΔΙ
Αρχικά ο Ναός ήταν αφιερωμένος στην Αρτεμη Κονδυλεάτιδα. Κάποια φορά όμως, παιδιά που έπαιζαν γύρω από το Ναό, έδεσαν ένα σχοινί γύρω στο λαιμό του αγάλματος της θεάς και έκαναν πως δήθεν απαγχονίζεται. Οταν το ανακάλυψαν οι Καφυείς σκότωσαν τα παιδιά δια λιθοβολισμού. Από τότε έπεσε αρρώστια στις Καφυές και οι γυναίκες απέβαλαν πριν τον τοκετό. Ο χρησμός που έδωσε η Πυθία όριζε να θάψουν τα παιδιά που άδικα είχαν σκοτώσει και να τα τιμήσουν με ετήσιους εναγισμούς. Οριζε επίσης να μετονομαστεί η Αρτεμις από Κονδυλεάτις σε Απαγχομένη (Παυσ. 8,23,6-7).

Ναός Δήμητρας των Κορυθέων

ΚΟΡΥΘΕΙΣ (Αρχαία πόλη) ΚΟΡΥΘΙΟ
Βρισκόταν στο δρόμο Τεγέας - Αργους μέσα σε άλσος με βελανιδιές (Παυσ. 8,54,5).

Ναός Αθηνάς

ΜΑΙΝΑΛΟΣ (Αρχαία πόλη) ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Ο Παυσανίας είδε μόνο ίχνη του ανάμεσα στα ερείπια της πόλης (Παυσ. 8,36,8).

Διπλός Ναός

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Ο Ναός αυτός, που ήταν ο μισός αφιερωμένος στον Ασκληπιό και ο άλλος μισός στη Λητώ και τα παιδιά της, ήταν χωρισμένος στη μέση με τοίχο. Τα λατρευτικά αγάλματα του Ναού ήταν έργα του Πραξιτέλη. Στο βάθρο των αγαλμάτων αυτών υπήρχε παράσταση των Μουσών και του Μαρσύα. Στο χώρο του Ναού επίσης υπήρχε ανάγλυφη παράσταση του Πολύβιου (Παυσ. 8,9,1).

Ναός Ηρας

Βρισκόταν κοντά στο θέατρο της Μαντίνειας. Τα αγάλματα του Ναού ήταν έργα του Πραξιτέλη. Υπήρχε επίσης βωμός της Ηρας (Παυσ. 8,9,2-3).

Ναός Αφροδίτης Συμμαχίας

Ο Παυσανίας είδε ερείπια του Ναού αυτού και άγαλμα της θεάς πίσω από το θέατρο. Αναφέρει ότι τον είχαν χτίσει οι Μαντινείς για να θυμίζει στις επόμενες γενιές ότι πήραν μέρος στη ναυμαχία του Ακτίου ως σύμμαχοι των Ρωμαίων (Παυσ. 8,9,6).

Ναός Αντινόου

Τον Αντίνοο τιμούσαν οι Μαντινείς γιατί πίστευαν ότι ήταν απόγονος Μαντινέων που είχαν αποικίσει το Βιθύνιο, κοντά στον Πόντο. Ο Ναός του ήταν ο πιο καινούριος στη Μαντίνεια και υπήρχε επίσης ένα οικοδόμημα στο γυμνάσιο με αγάλματα και ζωγραφικές αναπαραστάσεις του. Τέλος, κάθε χρόνο στο Ναό γίνονταν τελετές και κάθε πέντε χρόνια αγώνες, τα Αντινόεια (Παυσ. 8,9,7-8).

Ναός Αρτέμιδος Κνακεάτιδος

ΜΑΥΡΙΚΙ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Τον καιρό του Παυσανία δε σώζονταν παρά μόνο ερείπια του Ναού (Παυσ. 8,53,11).

Ναός Πάλλαντος και Ευάνδρου

ΠΑΛΛΑΝΤΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΤΡΙΠΟΛΗ
Με λίθινα αγάλματα των δύο ηρώων (Παυσ. 8,44,5).

Ναός Αιπύτου Ερμού

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Βρισκόταν σε απόσταση τριών περίπου σταδίων από την κρήνη όπου λέγανε ότι ο Ηρακλής βίασε την Αύγη (Παυσ. 8,47,4).

Ναός Αφροδίτης "μέσα στο πλινθίον"

Ο Ναός αυτός της Αφροδίτης βρισκόταν μέσα στην αγορά της Τεγέας και το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν μαρμάρινο. Μέσα στο Ναό υπήρχε στήλη με ανάγλυφη παράσταση των νομοθετών της Τεγέας, καθώς και στήλη με τον Ολυμπιονίκη Ιάσιο (Παυσ. 8,48,1).

Ναός Ειλείθυιας

Οι Τεγεάτες είχαν διάφορες παραδόσεις σχετικά με την Αύγη. Σύμφωνα με μία από αυτές ο πατέρας της Αλεος την έπιασε πριν γεννήσει και την ώρα που την οδηγούσε στον Αργοναύτη Ναύπλιο για να την πετάξει στη θάλασσα εκείνη έπεσε στα γόνατα και γέννησε στο δρόμο. Το λατρευτικό άγαλμα της Ειλείθυιας στο Ναό της, που βρισκόταν στην αγορά της Τεγέας, παρίστανε τη θεά γονατιστή και γι’αυτό την ονόμαζαν "Αύγη γονατιστή" (Παυσ. 8,48,7).

Ναός της Δήμητρας και Κόρης

Είχαν το προσωνύμιο "καρποφόρες" (Παυσ. 8,53,7).

Ναός της Αφροδίτης της Πάφου

Τη λατρεία της θεάς έφερε στον τόπο η Λαοδίκη, απόγονος του Αγαπήνορα, οικιστή της Πάφου (Παυσ. 8,53,7).

Ναός του Απόλλωνα

Το λατρευτικό άγαλμα του θεού ήταν επίχρυσο και το είχε φτιάξει ο Χειρίσοφος. Κοντά στο άγαλμα του Απόλλωνα υπήρχε και άγαλμα του ίδιου του Χειρίσοφου (Παυσ. 8,53,8).

Ναός Ασκληπιού

Ο Ναός αυτός, στον οποίο υπήρχε και λατρευτικό άγαλμα του θεού, βρισκόταν στο δρόμο Τεγέας - Αργους (Παυσ. 8,54,5).

Ναός Αθηνάς Αλέας

Ο Ναός αυτός, που ήταν έργο του Σκόπα, αντικατέστησε το παλιότερο Ιερό της Αθηνάς που είχε καταστραφεί από φωτιά. Ξεχώριζε από όλους τους άλλους Ναούς της Πελοποννήσου τόσο ως προς την κατασκευή όσο και ως προς το μέγεθος. Για το στόλισμά του είχαν χρησιμοποιηθεί κίονες δωρικοί, κορινθιακοί και ιωνικοί, καθώς και πλούσιες εναέτιες σκαλιστές συνθέσεις που παρίσταναν θέματα σχετικά με τους τοπικούς θρύλους (Παυσ. 8,45,4-7).

Αρχαίοι τάφοι

Τάφος Λευκώνης

ΚΕΡΑΣΙΤΣΑ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Η Λευκώνη ήταν κόρη του Αφείδαντα, γιου του Αρκάδα και βασιλιά της Τεγέας. Ο τάφος της βρισκόταν κοντά στην Τεγέα (Παυσ. 8,44,8).

Ο τάφος του Αγχίση

ΛΕΒΙΔΙ (Κωμόπολη) ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ
Οταν ο Αινείας πήγαινε από την Τροία προς τη Σικελία σταμάτησε στη Λακωνία και ο πατέρας του ο Αγχίσης, για κάποιο λόγο, ήρθε σε αυτή την περιοχή όπου πέθανε και ετάφη από το γιο του στους πρόποδες του βουνού που πήρε το όνομά του (Παυσ. 8,12,8).

Ο τάφος του Ορέστη

ΜΑΓΟΥΛΑ (Χωριό) ΤΕΓΕΑ
Βρισκόταν στο δρόμο Τεγέας-Θυρέας (Παυσ. 8,54,4).

Τάφος Αρκάδα

ΜΑΙΝΑΛΟΣ (Αρχαία πόλη) ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Τα κόκκαλα του Αρκάδα βρήκαν οι Μαντινείς στην πόλη Μαίναλο ακολουθώντας χρησμό και τα μετέφεραν στη Μαντίνεια (Παυσ. 8,9,3-4).

Τάφος της Μαιράς

ΜΑΙΡΑ (Αρχαία κωμόπολη) ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ
Ο Παυσανίας θεωρεί πιο πιθανό ο τάφος της γνωστής Μαιράς να ήταν στην Τεγέα και όχι στην κώμη της Μαιράς, αλλά δεν αποκλείει το ενδεχόμενο ο τάφος που είδε να ανήκει σε απόγονο εκείνης της Μαιράς (Παυσ. 8,12,7).

Κοινή Εστία

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Ηταν τάφος κυκλικού σχήματος, βρισκόταν κοντά στο θέατρο της Μαντίνειας και έλεγαν ότι εκεί ήταν θαμμένη η Αντινόη (Παυσ. 8,9,5).

Βωμοί του Ηλιου

Ετσι λεγόταν η τοποθεσία όπου βρισκόταν ο τάφος του Αρκάδα, κοντά στο βωμό της Ηρας. Τα κόκκαλα του Αρκάδα είχαν μεταφερθεί στη Μαντίνεια από το Μαίναλο, ύστερα από δελφικό χρησμό, ο οποίος όριζε να γίνονται και θυσίες προς τιμήν του (Παυσ. 8,9,3-4).

Τάφος Πηνελόπης

Βρισκόταν κοντά στο Ιερό της Αρτέμιδος, στο δρόμο Μαντίνειας-Ορχομενού. Υπήρχε στους Μαντινείς η παράδοση ότι μόλις γύρισε ο Οδυσσέας από την Τροία έδιωξε την Πηνελόπη με την κατηγορία ότι είχε υποδεχτεί τους μνηστήρες. Εκείνη πήγε πρώτα στη Σπάρτη και τέλος στη Μαντίνεια, όπου και πέθανε (Παυσ. 8,12,5-6). Ως τάφος της Πηνελόπης θεωρήθηκε ο σημερινός λόφος του Γκορτσουλιού.

Φοίζων

Ηταν λίθινος τάφος με κρηπίδωμα. Βρισκόταν σ' ένα μέρος του δρόμου Μαντίνειας-Τεγέας που στένευε πολύ και έλεγαν ότι ήταν ο τάφος του Αρηιθόου, που ήταν γνωστός και ως Κορυνήτης, γιατί χρησιμοποιούσε σιδερένια κορύνη (ρόπαλο) για όπλο (Παυσ. 8,11,4).

Τάφοι αγνώστων πολεμιστών

ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
Επρόκειτο για σωρούς από πέτρες στοιβαγμένες σε κάποια απόσταση μεταξύ τους. Καμία επιγραφή δεν έδινε πληροφορίες σχετικά με τη μάχη στην οποία σκοτώθηκαν (Παυσ. 8,13,3). Συνήθως τέτοιοι τάφοι ήταν αφιερωμένοι στον Ερμή που θεωρούνταν ψυχοπομπός. Κάποιοι άλλοι τάφοι στο πλάι δρόμων ανήκαν σε ληστές. Ο κάθε περαστικός έριχνε μια πέτρα για ανάθεμα και ύστερα αυτοί οι σωροί από πέτρες θεωρούνταν εστίες κακού (Εκδοτική Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 4, σελ. 227, σημ. 3).

Τάφος Αριστοκράτη Α'

Βρισκόταν έξω από τα σύνορα του Ορχομενού, στο δρόμο που περνούσε χαμηλά στο όρος Τραχύ και οδηγούσε στη φενετική πεδιάδα (Παυσ. 8,13,5).

Ο τάφος της Καλλιστούς

ΠΙΑΝΑ (Χωριό) ΦΑΛΑΝΘΟΣ
Βρισκόταν σε απόσταση 30 περίπου σταδίων από την πηγή Κρουνοί (στο χωριό Πιάνα). Ηταν σωρός χώματος με πολλά δέντρα. Στην κορυφή του σωρού υπήρχε τον καιρό του Παυσανία Ιερό της Αρτεμης Καλλίστης (Παυσ. 8,35,8).

Τάφος Επαμεινώνδα

ΣΚΟΠΗ (Χωριό) ΤΡΙΠΟΛΗ
Τον Επαμεινώνδα τον έθαψαν στο μέρος που σκοτώθηκε. Αν λοιπόν δεχτούμε ότι η μάχη έγινε κοντά στη Σκοπή, εδώ θα ήταν και ο τάφος του. Αν δεχτούμε την άποψη του Παυσανία ότι η μάχη έγινε στο Πέλαγος, τότε ο τάφος του Επαμεινώνδα θα πρέπει να αναζητηθεί εκεί. Στον τάφο υπήρχε κολόνα και πάνω σ' αυτή μια ασπίδα με ανάγλυφη παράσταση δράκοντα, που συμβόλιζε ότι ο Επαμεινώνδας καταγόταν από το γένος των Σπαρτών. Υπήρχαν επίσης στήλες με επιγράμματα (Παυσ. 8,11,7-8).

Διάφορα

Τρόπαιο

ΜΑΝΤΙΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Το έστησαν οι Μαντινείς για τη νίκη τους κατά των Λακεδαιμονίων και το αφιέρωσαν στον Ποσειδώνα που πίστευαν ότι είχε σταθεί βοηθός τους (Παυσ. 8,10,8).

Κρήνη των Μελιαστών

Βρισκόταν σε απόσταση εφτά σταδίων από την πόλη της Μαντίνειας. Είχε πάρει αυτό το όνομα από τους Μελιαστές, που ήταν υπεύθυνοι για την οργάνωση των Διονυσιακών τελετών (Παυσ. 8,6,5).

Μέγαρο Διονύσου

Βρισκόταν έξω από την πόλη της Μαντίνειας, κοντά στην κρήνη των Μελιαστών (Παυσ. 8,6,5).

Κρήνη Αρνη

Κρήνη κοντά στην πόλη της Μαντίνειας. Σύμφωνα με την παράδοση η Ρέα όταν γέννησε τον Ποσειδώνα τον άφησε σε ένα κοπάδι για να μεγαλώσει με τα πρόβατα και ξεγέλασε τον Κρόνο λέγοντάς του ότι είχε γεννήσει άλογο. Η πηγή είχε πάρει το όνομά της από τα πρόβατα που βοσκούσαν τριγύρω (Παυσ. 8,8,1-2).

Πηγή ύδρευσης

ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ (Αρχαία πόλη) ΛΕΒΙΔΙ
Ο Παυσανίας αναφέρει την πηγή από την οποία υδρευόταν ο Ορχομενός ως ένα από τα αξιοθέατά του (Παυσ. 8,13,2).

Διάφορα μνημεία της Τεγέας

ΤΕΓΕΑ (Αρχαία πόλη) ΑΡΚΑΔΙΑ
Ο Παυσανίας αναφέρει το σπίτι του Αλέου, τον τάφο του Εχέμου και μια στήλη με παράσταση του αγώνα του Εχέμου κατά του Υλλου (Παυσ. 8,53,10).

Αναθήματα στο Ναό της Αθηνάς Αλέας

Ο Παυσανίας αναφέρει μερικά από τα αναθήματα του Ναού της Αθηνάς Αλέας, εκείνα που θεωρεί αξιόλογα. Πρώτα περιγράφει το σαπισμένο πια δέρμα του Καλυδώνιου Κάπρου και ύστερα τις πέδες των Λακεδαιμονίων (βλ. Ιστορία-Νίκες). Στη συνέχεια αναφέρει την κλίνη της Αθηνάς, μια ζωγραφική παράσταση της Αυγης και το όπλο της Τεγεάτιδας Μάρπησσας (Παυσ. 8,47,2).

Andrew Stewart, One Hundred Greek Sculptors

Ιερά σπήλαια αρχαίων

Σπηλιά Ρέας

ΜΑΙΝΑΛΟΝ (Βουνό) ΛΕΒΙΔΙ
Στην κορυφή του όρους Θαυμάσιο υπήρχε σπηλιά της Ρέας, στην οποία επιτρεπόταν η είσοδος μόνο στις γυναίκες που ήταν αφιερωμένες στη θεά (Παυσ. 8,36,3).

The grottos of Pan and of Apollo

ΠΑΡΘΕΝΙΟΝ (Βουνό) ΚΟΡΥΘΙΟ
The grottos of Pan and of Apollo have been excavated by M. Cavvadias (1897). There are two caves with narrow entrances, partly blocked by natural pillars of rock, so that they offer complete seclusion, though but narrow space within. These would be suitable for the secret meetings of Apollo and Creusa (Ion 10 f., 492 f., 936 f.), which Pausanias (i. 28. 4) places in the cave of Apollo, but Euripides in that of Pan, as does Aristophanes that of Cinesias and Myrrhina (Lys. 911 f.). Subsequently the worship of Apollo seems to have been transferred to the more open cave where votive tablets were found (Gardner, Athens, p. 93 f.; for a full discussion with plan cf. D'Ooge, Acropolis, pp. 6-9), the more secret caves being now the shrine of Pan. In the grotto was a statue of Pan (Anthol. Plan. 232; cf. 259) with an inscription ascribed to Simonides, fr. 136 ton tragopoun eme Pana, ton Arkada, ton kata Medon, | ton met' Athenaion stesato Miltiades. Such a statue, now at Cambridge, was discovered in a garden at the foot of the Acropolis, but it appears to have decorated a column or balustrade like the similar statue found in Peiraeus (Michaelis, Ancient Marbles in Great Britain, p. 248). The representations of the cave of Pan on Attic coins of Antonine date, giving views of the Acropolis, appear to be too inaccurate to be of service (J. H. S. viii, pp. 24-5). His worship may have been established or revived by Cimon (katastanton sphi eu ede ton pregmaton). (Cf. Macan, ii. 153, 181.)

Τεμένη

Τέμενος Τήλεφου

Σύμφωνα με την τεγεατική παράδοση, ο Αλεος άφησε τον Τήλεφο στο Παρθένιο όρος για να πεθάνει, αλλά εκεί τον βρήκε και τον ανέθρεψε μια ελαφίνα (Παυσ. 8,54,6).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ