Εμφανίζονται 9 τίτλοι με αναζήτηση: Πληροφορίες για τον τόπο στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΙΓΙΟ Δήμος ΑΧΑΪΑ" .
ΑΙΓΙΟ (Πόλη) ΑΧΑΪΑ
Η δεύτερη σε πληθυσμό πόλη του νομού, απέχει 41 χλμ. από την Πάτρα,
με 27.741 κατοίκους. Βρίσκεται στη θέση της αρχαίας πόλης, η οποία σύμφωνα με
τα ευρήματα των ανασκαφών κατοικείται χωρίς διακοπή από τα προϊστορικά χρόνια.
Το Αίγιο χτίστηκε από τους Πελασγούς και, σύμφωνα με τοπική παράδοση,
την ονομασία του την οφείλει στην Αίγα που έθρεψε εκεί το Δία. Αργότερα αποικίστηκε
από Ίωνες και γνώρισε μεγάλη ακμή στους ιστορικούς χρόνους, ιδιαίτερα μετά την
καταστροφή της γειτονικής πόλης Ελίκης,
όταν έγινε και πρωτεύουσα της Αχαϊκής Συμπολιτείας.
Το 146 π.Χ. υποδουλώθηκε στους Ρωμαίους, αμέσως μετά την άλωση της
Κορίνθου, και αργότερα σε
όλους τους επιδρομείς κατακτητές που κυρίεψαν τον ελλαδικό χώρο. Στους βυζαντινούς
χρόνους, και μετά την κάθοδο των Σλάβων στην Πελοπόννησο
(9ος αιώνας), το Αίγιο μετονομάστηκε σε "Βοστίτσα".
Θρησκευτικό και πολιτικό κέντρο των Αχαιών αποτέλεσε έδρα της Αχαϊκής
Συμπολιτείας (276 π.Χ.) Η πόλη δεν έχασε ποτέ τη σημασία της, παρά τις βαρβαρικές
επιδρομές (βυζαντινή εποχή) και την περίοδο της Φραγκοκρατίας (1209-1422), αποτελούσε
έδρα βαρονίας (Βοστίτσα). Ακμάζουσα παρέμεινε και την περίοδο της Τουρκοκρατίας.
Το Αίγιο ήταν η πρώτη πόλη που ελευθερώθηκε από τους Τούρκους κατά την Επανάσταση
του 1821 (26 Μαρτίου). Ενδιαφέρον παρουσιάζει το παλιό τμήμα της πόλης προς την
παραλία, από την Παναγία Τρυπητή μέχρι τα όρια του σιδηροδρομικού σταθμού και
τις παλιές αποθήκες σταφίδας
Αξιοθέατα
Στα αξιοθέατα της πόλης περιλαμβάνεται η εκκλησία της Μητρόπολης,
χτισμένη σε σχέδια του Τσίλερ, καθώς και η εγκαταλειμμένη παλιά αγορά. Στην παραλία
δεσπόζει ακόμη ο πλάτανος που αναφέρει ο Παυσανίας στις περιηγήσεις του.
Λίγο έξω από την πόλη είναι η εκκλησία της Παναγίας της Τρυπητής (Ζωοδόχου
Πηγής), χτισμένη κυριολεκτικά μέσα στο βράχο. Η εκκλησία χάρη στη μικρή πηγή που
βρίσκεται στην είσοδο του ναού, με το αγίασμα της θαυματουργής εικόνας, είναι
φορτωμένη αναθήματα και έχει φήμη πανελλήνια. Γιορτάζει την Παρασκευή του Πάσχα.
Έξω από το Αίγιο, υπάρχει το γνωστό αντρικό μοναστήρι
των Ταξιαρχών, που βρίσκεται πάνω από τον ποταμό Σελινούντα,
με τη θαυμάσια σταυροειδή εκκλησία, το επιβλητικό κωδωνοστάσιο, την πλούσια σε
αρχέτυπο βιβλιοθήκη και το σκευοφυλάκιο με τα άμφια και τα αργυρά και τα χρυσά
σκεύη. Η αρχική μονή ιδρύθηκε το 1415 από τον όσιο Λεόντιο, αλλά καταστράφηκε
από τους Τούρκους το 1500 (τα ερείπιά της διακρίνονται αρκετά ψηλότερα από τη
σημερινή θέση της μονής). Από τότε χτίστηκε και καταστράφηκε επανειλημμένα και,
τελικά, το σημερινό κτίσμα είναι του τέλους του 18ου αι. Κοντά στα ερείπια της
πρώτης μονής θα δείτε το εκκλησάκι του Αρχάγγελου Μιχαήλ, με τοιχογραφίες του
16ου αιώνα. Στο μοναστήρι παρασκευάζεται από τους μοναχούς το γλυκό ροδοζάχαρη.
Αριστερά του ποταμού Σελινούντα βρίσκεται η γυναικεία μονή
Πεπελενίτσας. Το αρχικό μοναστήρι έχτισε, σύμφωνα με την παράδοση, η μητέρα
του οσίου Λεοντίου, λίγο χαμηλότερα όπου και βρίσκονται τα ερείπιά του, γνωστά
σήμερα με το όνομα Παλαιομονάστηρο. Καταστράφηκε το 1772 από τους Τουρκαλβανούς
και η σημερινή μονή, λίγο ψηλότερα, είναι κτίσμα του τέλους του 18ου αι. Το καταπράσινο
χωριό Πλατανιώτισσα, γνωστό
για την εκκλησία της Παναγίας.
Έξω από το Αίγιο, 9 χλμ. νοτιοανατολικά, στη θέση του σημερινού χωριού
Ροδιά σημειώνεται η αρχαία Ελίκη. Εδώ λατρευόταν ο Ελικώνιος Ποσειδώνας. Το 373
καταποντίστηκε από σεισμό.
Το κείμενο παρατίθεται τον Δεκέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, της Γενικής Γραμματείας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας/a>
ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Aegium, Aigion, Ageion: Eth. Aigiens, Aegiensis: Vostitza. A town of Achaia,
and one of the 12 Achaean cities, was situated upon the coast W. of the river
Selinus, 30 stadia from Rhypae, and 40 stadia from Helice. It stood between two
promontories in the corner of a bay, which formed the best harbour in Achaia next
to that of Patrae. It is said to have been formed out of an union of 7 or 8 villages.
It is mentioned in the Homeric catalogue; and, after the destruction of the neighbouring
city of Helice by an earthquake, in B.C. 373, it obtained the territory of the
latter, and thus became the chief city of Achaia. From this time Aegium was chosen
as the place of meeting for the League, and it retained this distinction, on the
revival of the League, till Philopoemen carried a law that the meeting might be
held in any of the towns of the confederacy. Even under the Roman empire the Achaeans
were allowed to keep up the form of their periodical meetings at Aegium, just
as the Amphictyons were permitted to meet at Thermopylae and Delphi. (Paus. vii.
24. § 4.) The meetings were held in a grove near the sea, called Homagyrium or
Homarium, sacred to Zeus Homagyrius or Homarius (Houagnion, Hhouarion; in Strab.
pp. 385, 387, Hhouarion should be read instead of Arnharion and Ainharion). Close
to this grove was a temple of Demeter Panchaea. The words Homagyrium, assembly,
and Homarium, union, 1 have reference to those meetings, though in later times
they were explained as indicating the spot where Agamemnon assembled the Grecian
chieftains before the Trojan War. There were several other temples and public
buildings at Aegium, of which an account is given by Pausanias. (Hom. Il. ii.
574; Herod. i. 145; Pol. ii. 41, v. 93; Strab. pp. 337, 385, seq.; Paus. vii.
23, 24; Liv. xxxviii. 30; Plin. iv. 6.) Vostitza, which occupies the site of the
ancient Aegium, is a place of some importance. It derives its name from the gardens
by which it is surrounded (from bhosta, bosthani, garden). It stands on a hill,
terminating towards the sea in a cliff about 50 feet high. There is a remarkable
opening in the cliff, originally perhaps artificial, which leads from the town
to the ordinary place of embarkation. A great part of the town was destroyed by
an earthquake in 1819, of which an account is given under Helice. The principal
remains of the ancient town have been lately discovered on a hill to the E. of
Vostitza. There are also several fragments of architecture and sculpture, inserted
in the walls of the houses at Vostitza.
This text is from: Dictionary of Greek and Roman Geography (1854) (ed. William Smith, LLD). Cited May 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
ΡΥΠΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ
Hpupai, : Eth. Rhups, Hpupos. A city of Achaia, 30 stadia W. of Aegium,
was originally one of the twelve Achaean cities. It had ceased to be a member
of the League in the time of Polybius, who mentions Leontium in its place. Rhypes,
however, continued to exist down to the time of Augustus; but this emperor transferred
its inhabitants to Patrae, and its territory (Rhupis, or he Hpupike) was divided
between Aegium and Pharae. Its ruins were seen by Pausanias at a short distance
from the main road from Aegium to Patrae. We learn from Strabo that this town
was mentioned by Aeschylus as keraunias Hpupas, or Rhypes stricken by the thunderbolt.
It was the birthplace of Myscellus, the founder of Croton. (Herod. i. 145; Paus.
vii. 6. § 1, vii. 18. § 7, vii. 23. § 4; Strab. viii. pp. 386, 387.) In the territory
of Rhypes there was a demus called Leuctrum (Leuktron, Strab. p. 387), and also
a seaport named Erineum (Erineon, or Erineos limen) which is mentioned by Thucydides,
and which is described by Pausanias as 60 stadia from Aegium. (Thuc. vii. 34;
Paus. vii. 22. § 10; Plin. iv. 6.) The geographers of the French Commission place
Rhypes at some ruins on the right bank of the river Tholo, where it issues into
the plain; and the distance of the position on the Tholo from Vostitza (Aegium)
is that which Pausanias assigns as the interval between Aegium and Rhypes. But
Leake, thinking it highly improbable that two of the chief cities of Achaia should
have been only 30 stadia from each other, suspects the accuracy of Pausanias or
his text, as to the distance between Rhypes and Aegium. He accordingly places
Rhypes further W. on the banks of the river of Salmeniko, and supposes Erineum
to have been its port and to have been situated immediately above it at the harbour
of Lambiri. The position of Lambiri answers very well to that of Erineum; but
the reason given by Leake does not appear sufficient for rejecting the express
statement of Pausanias as to the distance between Aegium and Rhypes. (Leake, Peloponnesiaca,
p. 408)
This text is from: Dictionary of Greek and Roman Geography (1854) (ed. William Smith, LLD). Cited June 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
One of the twelve cities of Achaia, situated between Aegium and Patrae. It was destroyed by Augustus, and its inhabitants removed to Patrae.
ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Aigion. Lies some 45 km E of Patras and 96.5 km NE of Corinth. Inhabited from
very earliest antiquity, it was formed of the synoecism of seven or eight earlier
cities (Strab 8.3.2), and was, according to Homer (Il. 2.574), a part of the domain
of Agamemnon in heroic times. During the Classical period it was reckoned one
of the twelve cities of Achaia (Hdt. 1.145), and, at least after the destruction
of Helike (Strab. 8.7.2) in 373, it became the meeting place of the Achaian League,
a position it held at least until the time of Pausanias (7.24.4). Its importance
declined after the Augustan period when Patrai became the chief city of the area.
The modern city is built over the ancient and has largely obliterated
any traces of ancient remains. Pausanias (7.22.5-24.4) mentions a number of sanctuaries,
of which no traces remain in situ. It is possible that some architectural members
of some of these buildings have been found built into a later building of Roman
times located near the old reservoir and N along Solomos St. The Classical cemetery
was located NW of the reservoir, while the Mycenaean necropolis with a number
of chamber tombs lies N of the gymnasium in the embankment of the main highway.
Finds, mainly pottery and minor objects from Mycenaean and Hellenistic tombs and
buildings, have, since 1954, been housed in a local apotheke and in the Patras
Museum.
W. F. Wyatt, Jr., ed.
This text is from: The Princeton encyclopedia of classical sites,
Princeton University Press 1976. Cited Oct 2002 from
Perseus Project URL below, which contains bibliography & interesting hyperlinks.
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!