Εμφανίζονται 100 (επί συνόλου 142) τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους στην ευρύτερη περιοχή: "ΣΠΑΡΤΗ Πόλη ΛΑΚΩΝΙΑ" .
ΣΠΑΡΤΗ (Αρχαία πόλη) ΛΑΚΩΝΙΑ
Site: Delphi
Type: Exedra
Summary: Rectangular exedra; in the Sanctuary of Apollo, on the
northern side of the Sacred Way, west of the Bull of Corcyra.
Date: ca. 403 B.C.
Period: Classical
Plan:
Rectangular building, for displaying statues, probably roofed and opening onto
a Doric colonnade on the southern side.
History:
Dedicated by Lysander, a Spartan, in commemoration of the Spartan victory over
the Athenians at Aegospotami. It held 37 bronze statues, of gods and admirals,
by famous Peloponnesian sculptors. The location of this monument has been debated,
and some scholars place it on the opposite side of the Sacred Way.
This text is cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains bibliography & interesting hyperlinks.
ΑΜΥΚΛΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΣΠΑΡΤΗ
Βρισκόταν στο Ιερό του Απόλλωνα και είχε για βάση τον τάφο του Υακίνθου. Το ύψος του ήταν γύρω στα δεκατέσσερα μέτρα. Φορούσε κράνος και κρατούσε λόγχη και τόξο. Για να το στολίσουν οι Αμυκλαιείς χρησιμοποίησαν το χρυσάφι που είχε στείλει ο Λυδός Κροίσος (Παυσ. 3.19.2, 3.10.8).
ΘΕΡΑΠΝΗ (Αρχαία πόλη) ΣΠΑΡΤΗ
Βρισκόταν στο δρόμο Σπάρτης-Θεράπνης (Παυσ. 3,19,7).
ΘΟΡΝΑΞ (Αρχαία πόλη) ΣΠΑΡΤΗ
Ηταν ίδιο με το άγαλμα του Απόλλωνα στις Αμύκλες (Παυσ. 3,10,8).
ΣΠΑΡΤΗ (Αρχαία πόλη) ΛΑΚΩΝΙΑ
Βρισκόταν κοντά στο τέμενος του Ποσειδώνα, λεγόταν ότι το είχαν αφιερώσει οι άποικοι του Τάραντα της Ιταλίας (Παυσ. 3,12,5).
Βρίσκονταν μέσα σε ένα στρογγυλό οικοδόμημα που λέγανε ότι είχε κατασκευάσει ο Επιμενίδης (Παυσ. 3,12,11).
Εδώ λέγανε ότι ήταν η αφετηρία του δρόμου για τους μνηστήρες της Πηνελόπης (Παυσ. 3,13,6).
Σ' αυτή την Ηρα θυσίαζαν οι μητέρες, όταν πάντρευαν τις κόρες τους (Παυσ. 3,13,9).
Μαζί με τον πατέρα του, Ιπποσθένη, είχαν κερδίσει έντεκα νίκες σε Ολυμπιακούς Αγώνες (Παυσ. 3,13,9).
Στο άγαλμα αυτό θυσίαζαν οι σφαιρείς, δηλαδή οι νέοι που τώρα έμπαιναν στην ανδρική ηλικία (Παυσ. 3,14,6).
Βρισκόταν στην αρχή του Δρόμου (Παυσ. 3,14,7).
Βρισκόταν στο ένα από τα δύο γεφύρια που οδηγούσαν στον Πλατανιστά (Παυσ. 3,14,8).
Βρισκόταν στο ένα από τα δύο γεφύρια που οδηγούσαν στον Πλατανιστά (Παυσ. 3,14,8).
Τον παρίστανε με δεσμά, που συμβόλιζαν ότι ποτέ δε θα έφευγε από τους Σπαρτιάτες, όπως η Νίκη δε θα έφευγε από τους Αθηναίους αφού ήταν άπτερος (Παυσ. 3,15,7).
Ο Παυσανίας λέει ότι ήταν το αρχαιότερο χάλκινο άγαλμα. Αναφέρει, επίσης, ότι δεν ήταν ενιαίο, αλλά αποτελούνταν από ενωμένα τμήματα που είχαν δουλευτεί χωριστά (Παυσ. 3,17,6).
Επρόκειτο για δύο ανδριάντες που βρίσκονταν στην ακρόπολη της Σπάρτης, κοντά στο βωμό της Αθηνάς Χαλκιοίκου (Παυσ. 3,17,7).
Βρισκόταν στην ακρόπολη της Σπάρτης, κοντά στους ανδριάντες του Παυσανία (Παυσ. 3,18,1). Αμβολογήρα σημαίνει "αυτή που αναβάλλει το γήρας" (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 2, σελ.380, σημ.2).
Σύμφωνα με σχετικούς στίχους της Ιλιάδας τους θεωρούσαν αδελφούς (Παυσ. 3,18,1).
Βρισκόταν στο δρόμο Σπάρτης- Αρκαδίας (Παυσ. 3,20,8).
Βρισκόταν περίπου τριάντα στάδια έξω από τη Σπάρτη. Η παράδοση έλεγε ότι το είχε αφιερώσει ο Ικάριος, όταν η Πηνελόπη αρνήθηκε να μείνει στη Σπάρτη και προτίμησε ν' ακολουθήσει τον Οδυσσέα. Στο σημείο του δρόμου που ο Ικάριος κατάλαβε την επιθυμία της κόρης του, η οποία δε μίλησε αλλά σκέπασε το πρόσωπό της με τον πέπλο της, αφιέρωσε το άγαλμα (Παυσ. 3,20,10-11).
Βρίσκονταν στη δυτική στοά του ναού της Αθηνάς Εργάνης (Παυσ. 3,17,4).
Ο Παυσανίας το χαρακτηρίζει αξιοθέατο (Παυσ. 3,14,1).
ΑΜΥΚΛΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΣΠΑΡΤΗ
Οι Αμυκλαιείς πίστευαν ότι η Αλεξάνδρα ήταν η κόρη του Πριάμου Κασσάνδρα. Στο ιερό υπήρχε και άγαλμα της Αλεξάνδρας (Παυσ. 3,19,6).
ΘΕΡΑΠΝΗ (Αρχαία πόλη) ΣΠΑΡΤΗ
Βρισκόταν στο δρόμο Σπάρτης-Θεράπνης, λίγο πριν τη διάβαση του Ευρώτα (Παυσ. 3,19,7).
Το παλιότερο Ιερό στο δρόμο Σπάρτης-Θεράπνης. Είχε πάρει αυτό το προσωνύμιο από την τροφό του Αρη Θηρώ ή, κατά μία άλλη άποψη, για να είναι σαφές, από το θεό του Πολέμου, ότι όποιος πάει στον πόλεμο πρέπει να μην έχει πια πάνω του τίποτα μαλακό. Το λατρευτικό άγαλμα του θεού το είχαν φέρει οι Διόσκουροι από την Κολχίδα (Παυσ. 3,19,8).
Υπήρχε και κρήνη Πολυδεύκεια. Και το Ιερό και η κρήνη βρίσκονταν στο δρόμο Σπάρτης - Θεράπνης (Παυσ. 3,20,1).
Ιερό κοντά στη Θεράπνη μέσα στο οποίο υπήρχε ναός των Διοσκούρων, όπου οι νέοι θυσίαζαν στον Ενυάλιο Απόλλωνα (Παυσ. 3,20,2).
Βρισκόταν σε μικρή απόσταση από το Φοιβαίο (Παυσ. 3,20,2).
ΣΠΑΡΤΗ (Αρχαία πόλη) ΛΑΚΩΝΙΑ
Ενα από τα τρία Ιερά που ίδρυσε ο Οδυσσέας για την Αθηνά. Μέσα στο Ιερό είχε στήσει άγαλμα της θεάς και της έδωσε και το όνομα Κελεύθεια (του δρόμου), γιατί σε αγώνες δρόμου κέρδισε τους μνηστήρες της Πηνελόπης (Παυσ. 3,12,4).
Ιερό της Γης. Σε επίπεδο ψηλότερο από το Ιερό αυτό βρισκόταν άγαλμα του Απόλλωνα Μαλεάτη (Παυσ. 3,12,8).
Βρισκόταν στο τέρμα της Αφεταϊδας οδού, κοντά στα τείχη της Σπάρτης (Παυσ. 3,12,8).
Βρισκόταν κοντά στην τοποθεσία Ελλήνιον (Παυσ. 3,12,8).
Πίστευαν πως, μετά το Λεωνίδα, αυτά τα δύο αδέρφια είχαν διακριθεί με την ανδρεία τους στη μάχη των Θερμοπυλών (Παυσ. 3,12,9).
Το έφτιαξαν οι Δωριείς όταν νίκησαν τους Αμυκλαιείς και τους άλλους Αχαιούς που εξουσίαζαν τη Λακωνική (Παυσ. 3,12,9).
Τη Μεγάλη Μητέρα τιμούσαν ιδιαίτερα οι Σπαρτιάτες (Παυσ. 3,12,9).
Βρισκόταν κοντά στο Ναό του Διονύσου Κολωνάτα (Παυσ. 3,13,8).
Φτιάχτηκε μετά από χρησμό, όταν ο Ευρώτας πλημμύριζε μεγάλο μέρος της Σπάρτης (Παυσ. 3,13,8).
Το λεγόμενο "εν Αγιαδών". (Παυσ. 3,14,2).
(Παυσ. 3,14,2).
(Παυσ. 3,14,2).
Ο Παυσανίας ισχυρίζεται ότι δεν πρόκειται για την Αρτεμη, αλλά για τη Βριτομάρτιδα των Κρητών (Παυσ. 3,14,2).
Το έχτισε η γυναίκα του βασιλιά Ανάξανδρου μετά την κατάληψη της Μεσσηνίας από τους Σπαρτιάτες (Παυσ. 3,14,4).
(Παυσ. 3,14,5).
(Παυσ. 3,14,5).
(Παυσ. 3,14,6).
(Παυσ. 3,14,6).
(Παυσ. 3,14,6).
(Παυσ. 3,14,6).
(Παυσ. 3,14,6).
Το Αγνίτας είναι επίθετο του Ασκληπιού. Είχε βγει από το φυτό άγνος, που από το ξύλο του ήταν φτιαγμένο το ξόανο του θεού (Παυσ. 3,14,7).
Βρισκόταν δίπλα στο Ιερό του Αλκωνα (Παυσ. 3,14,7).
Βρισκόταν κοντά στον τάφο του Αλκμάνος (Παυσ. 3,15,3).
Με άγαλμα που παρίστανε τον Ηρακλή οπλισμένο στη μάχη του με τον Ιπποκόωντα και τους γιους του (Παυσ. 3,15,3).
Λέγανε ότι το είχε ιδρύσει ο Ηρακλής μετά την τιμωρία του Ιπποκόωντα και των γιων του. Το προσωνύμιο Αξιόποινος σημαίνει ότι τιμωρεί τον καθένα ανάλογα με την αξία του (Παυσ. 3,15,6).
(Axiopoinos), the avenger, a surname of Athena. Under this name Heracles built
a temple to the goddess at Sparta, after he had chastised Hippocoon and his sons
for the murder of Oeonus. (Paus. iii. 15.4.)
Λέγανε πως ήταν αφιέρωμα του Θήρα, όταν πήγαινε να αποικίσει το νησί στο οποίο έδωσε το όνομά του (Παυσ. 3,15,6).
Λέγανε ότι το ίδρυσε ο Ηρακλής γιατί στη μάχη του με τον Ιπποκόωντα δεν του έφερε εμπόδια η Ηρα, όπως συνήθιζε να κάνει (Παυσ. 3,15,9).
Βρισκόταν κοντά στο θέατρο της Σπάρτης (Παυσ. 3,15,10).
Ηταν το πιο φημισμένο και βρισκόταν κοντά στα Βοώνητα (Παυσ. 3,15,10).
Βρισκόταν στα δεξιά του Ασκληπιείου (Παυσ. 3,15,10).
Μορφώ ήταν ένα προσωνύμιο της Αφροδίτης και το Ιερό βρισκόταν στο υπερώο του Ναού της Αφροδίτης. Το ξόανο παρίστανε τη θεά καθιστή και με δεσμά στα πόδια της, που έλεγαν ότι τα είχε βάλει ο Τυνδάρεως για να συμβολίσει μ' αυτά τη συζυγική πίστη των γυναικών (Παυσ. 3,15,11).
Πρόκειται για την Ιλάειρα και τη Φοίβη, που οι Κύπριοι έλεγαν ότι ήταν κόρες του Απόλλωνα. Οι κοπέλες που υπηρετούσαν ως ιέρειες ήταν παρθένες που έπαιρναν το όνομα των θεών. Μία από τις ιέρειες άλλαξε το πρόσωπο του αγάλματος της μιας θεάς, κάποιο όνειρο, όμως, της απαγόρευσε να αλλάξει και το άλλο (Παυσ. 3,16,1).
Ιερό του νομοθέτη της Σπάρτης, τον οποίο οι Σπαρτιάτες τιμούσαν σα θεό (Παυσ. 3,16,6).
Βρισκόταν στη θέση Λίμναι. Στο Ιερό αυτό υπήρχε και το ξόανο της θεάς που κατά την παράδοση είχαν κλέψει από την Ταυρίδα ο Ορέστης και η Ιφιγένεια (Παυσ. 3,16,7).
Βρισκόταν κοντά στο Ιερό της Αρτέμιδος Ορθίας. Ελεγαν ότι η λατρεία της άρχισε ύστερα από δελφικό χρησμό (Παυσ. 3,17,1).
Βρισκόταν στην ακρόπολη της Σπάρτης, που ήταν στον ψηλότερο λόφο της πόλης. Στο Ιερό υπήρχε χάλκινο άγαλμα της θεάς καθώς και πολλές παραστάσεις χαραγμένες σε χαλκό (Παυσ. 3,17,2).
Βρισκόταν στην ακρόπολη της Σπάρτης, κοντά στο Ιερό της Αθηνάς Χαλκιοίκου (Παυσ. 3,17,4).
Γιατί οι Λακεδαιμόνιοι δε χρησιμοποιούσαν σάλπιγγες για τα πολεμικά τους εμβατήρια αλλα λύρες, αυλούς και κιθάρες (Παυσ. 3,17,5).
Ο Αμμων είχε συμβουλέψει το Λύσανδρο να σταματήσει την πολιορκία της Αφύτιδος και από τότε τον τιμούσαν οι Λακεδαιμόνιοι (Παυσ. 3,18,3).
Δεν είναι ξεκάθαρο πώς πήρε η Αρτεμις αυτό το προσωνύμιο, ο Παυσανίας δε συμφωνεί με τον επικρατούντα την εποχή του μύθο (Παυσ. 3,18,4-5).
Ελεγαν πως το είχε ιδρύσει ο Λακεδαίμων. Βρισκόταν κοντά στον ποταμό Τίασα, στο δρόμο Σπάρτης-Αμυκλών (Παυσ. 3,18,6).
Βρισκόταν στο δρόμο Σπάρτης - Αρκαδίας. Συνήθως δεν το άνοιγαν, αλλά οι νέοι που επρόκειτο να αγωνιστούν στον Πλατανιστά θυσίαζαν στο Ιερό αυτό πριν τον αγώνα (Παυσ. 3,20,8).
Βρισκόταν έξω από τη Σπάρτη, στο δρόμο Σπάρτης - Αρκαδίας (Παυσ. 3,20,9).
Ηταν μέρος κοντά στη Θεράπνη, ιερό του Απόλλωνα. Εκεί έκαναν θυσίες οι νέοι που θα συμμετείχαν στον αγώνα στον Πλατανιστά (Παυσ. 3,14,9).
Ηρόδ. 7.134.1
Με αίθουσα συνεδριάσεων της Γερουσίας και κτίρια των εφόρων, των νομοφυλάκων και των βιδιαίων (Παυσ. 3,11,2).
Ηταν η κατοικία του βασιλιά Πολύδωρου. Μετά το θάνατό του η σύζυγός του τα πούλησε παίρνοντας ως αντάλλαγμα βόδια (Παυσ. 3,12,3).
ΑΜΥΚΛΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΣΠΑΡΤΗ
Ο Βωμός, στον οποίο γίνονταν εναγισμοί κατά τη διάρκεια των Υακινθίων, ήταν στολισμένος με ποικίλες ανάγλυφες παραστάσεις θεών και ηρώων (Παυσ. 3,19,3-5).
Αμβούλιος σημαίνει που συμβουλεύει στις δύσκολες ώρες ή που αναβάλλει το κακό, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπιστεί (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 2, σελ. 352, σημ.2). Υπήρχαν επίσης βωμοί της Αμβουλίου Αθηνάς και των Αμβουλίων Διόσκουρων (Παυσ. 3,13,6).
ΑΜΥΚΛΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΣΠΑΡΤΗ
Below Taygetus, in the interior, lies Sparta, and also Amyclae, where is the temple of Apollo, and Pharis.
Με σημαντικά αναθήματα και ανάγλυφες παραστάσεις (Παυσ. 3,18,9-16).
ΒΡΥΣΕΑΙ (Αρχαία πόλη) ΣΠΑΡΤΗ
Υπήρχαν δύο αγάλματα του θεού, ένα μέσα και ένα έξω από το ναό. Αυτό που βρισκόταν μέσα στο ναό επιτρεπόταν να το βλέπουν μόνο γυναίκες.Επίσης μόνο γυναίκες και με μυστικότητα τελούσαν και τις θυσίες (Παυσ. 3,20,3).
ΘΕΡΑΠΝΗ (Αρχαία πόλη) ΣΠΑΡΤΗ
Βρισκόταν στο δρόμο Σπάρτης-Θεράπνης, μετά τη διάβαση του Ευρώτα. Το προσωνύμιο αυτό έδωσε στον Ασκληπιό ο Ηρακλής, όταν θεραπεύτηκε από τραύμα στο γοφό (κοτύλη) (Παυσ. 3,19,7).
Γνωστότερο ως "Μενελάειον". Ελεγαν πως εκεί ήταν θαμμένοι ο Μενέλαος και η Ελένη (Παυσ. 3,19,9).
ΣΠΑΡΤΗ (Αρχαία πόλη) ΛΑΚΩΝΙΑ
Βρισκόταν στην αρχαία αγορά της Σπάρτης (Παυσ. 3,11,4).
Με βωμό του Αυγούστου και χάλκινο ανδριάντα του Αγία (Παυσ. 3,11,4-5).
Βρισκόταν κοντά στα λεγόμενα Φρούρια, που ήταν παλιά οχυρά (Παυσ. 3,12,8).
Αλλοι λέγανε πως τον είχε φτιάξει ο Ορφέας και άλλοι ο Αβαρις (Παυσ. 3,13,2).
Στο λόφο Κολώνα (Παυσ. 3,13,7).
Βρισκόταν πάνω σε λόφο, κοντά στο ηρώο του Πλευρώνος. Λέγανε ότι τον είχε ιδρύσει η Ευριδίκη, κόρη του Λακεδαίμονα (Παυσ. 3,13,8).
Τον λάτρευαν σαν τον Ποσειδώνα, μετά από χρησμό (Παυσ. 3,15,7).
Βρισκόταν πάνω σε μικρό λόφο. Υπήρχε εκεί ξόανο που παρίστανε τη θεά οπλισμένη (Παυσ. 3,15,10).
Βρισκόταν στη νότια στοά της ακρόπολης της Σπάρτης (Παυσ. 3,17,4).
Βρισκόταν στην ακρόπολη της Σπάρτης, πίσω από το ιερό της Χαλκιοίκου. Τα ξόανα αυτού του Ναού ήταν από τα αρχαιότερα στην Ελλάδα (Παυσ. 3,17,5).
Λέγανε πως τον είχε αφιερώσει ο Λυκούργος όταν έχασε το μάτι του από χτύπημα του Αλκάνδρου, πλούσιου Σπαρτιάτη που δε συμφωνούσε με τους νόμους του Λυκούργου (Παυσ. 3,18,2),
ΑΜΥΚΛΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΣΠΑΡΤΗ
Βρισκόταν κάτω από το άγαλμα του Απόλλωνα (Παυσ. 3,1,3).
ΣΠΑΡΤΗ (Αρχαία πόλη) ΛΑΚΩΝΙΑ
Είναι αξιοπερίεργο που υπήρχε τάφος για τον Πολέμαρχο, γιατί είχε σκοτώσει το λαοφιλή βασιλιά της Σπάρτης Πολύδωρο. Ισως τον έκαναν οι συγγενείς του κρυφά, ή πιθανώς τους επετράπη να φτιάξουν τάφο γιατί θεωρήθηκε ότι πριν το φόνο ήταν καλός άνθρωπος (Παυσ. 3,3,3).
Βρισκόταν στο Ιερό των Μοιρών, στην πλατεία που λεγόταν Χορός. Κοντά στον τάφο του Ορέστη υπήρχε ανδριάντας του Πολύδωρου και άγαλμα του Αγοραίου Ερμή που κρατά το Διόνυσο (Παυσ. 3,11,10).
Βρισκόταν στα κτίρια των εφόρων, στην αγορά της Σπάρτης (Παυσ. 3,11,11).
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!