Εμφανίζονται 4 τίτλοι με αναζήτηση: Αξιοθέατα στην ευρύτερη περιοχή: "ΡΟΔΟΛΙΒΟΣ Δήμος ΣΕΡΡΕΣ" .
ΡΟΔΟΛΙΒΟΣ (Κωμόπολη) ΣΕΡΡΕΣ
Ανάμεσα στα μετόχια που διατηρούσε η μονή
Ιβήρων, γύρω από το Ροδολίβος, περιλαμβάνεται και ο Βορισκός, τοπωνύμιο μνημονευόμενο
στους δύο - του 1316 και του 1341 - για το Ροδολίβος απογραφικούς καταλόγους.
Ο χαρακτηρισμός του τοπωνυμίου ως "αγρίδιον", στον απογραφικό κατάλογο
του 1341, δηλώνει ότι ο Βορισκός ήταν εγκατάσταση λίγων αγροτικών οικογενειών.
Ο παρακάτω πίνακας με την απογραφή των οικογενειών, του συνολικού πληθυσμού και
όλων των περιουσιακών στοιχείων των χωρικών, είναι ενδεικτικός για το βιοτικό
επίπεδο της μικρής αγροτικής εγκατάστασης του Βορισκού.
Έτος απογραφής | 1316 | 1341 |
Αριθμός οικογενειών | 14 | 17 |
Κάτοικοι | 62 | 75 |
Βοοειδή | 17 | 8 |
Όνοι | 2 | 1 |
Χοίροι | 5 | 2 |
Αιγίδια | 10 | 10 |
Μελίσσια | 6 | 6 |
Αμπέλια μόδια | 79,5 | 116 |
Φόρος καταβαλλόμενος στη μ. Ιβήρων | 24 υπέρπυρα | 34 7/12 υπέρπυρα |
Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους
Μνημονεύεται στο ισοκώδικο του Νικήτα Αντζά (1098) ως "ισταμένην
εις τον τόπον τον λεγόμενον Τόπολος". Το τοπωνύμιο διατηρούμενο μέχρι σήμερα,
με κάποια παραφθορά, ως "Ντουπόλος" βρίσκεται σε μικρή απόσταση νότια
του Ροδολίβους σε ράχη, πρόβουνο του Παγγαίου.
Η εκκλησία ταυτίστηκε από τον Θ. Παπαζώτο με την παλαιοχριστιανική βασιλική της
Αγίας Μαρίνας, που αποκαλύφθηκε κοντά στο χωριό Σέμαλτο (σήμερα Μικρό
Σούλι Σερρών)...
Προσεκτικότερη όμως εξέταση του εγγράφου, "...Χωρίον Ροδολύβου
κατά τον γενόμενον περιορισμό, καθά απάρχεται από του βουνού του λεγόμενου Μεγάλη
Πέτρα, ενώ διαχωρίζονται τα σύνορα του χωρίου Ζηδομίστου ...διαχωρίζων δεξιά τα
σύνορα του χωρίου Δομνίκου... παραλαμβάνει τα σύνορα του χωρίου Βελτζίστου...
και ακουμβίζει εις τα σύνορα του χωρίου Σιομάλτου και κάμπτει προς ανατολήν χωρίζων
δεξιά τα σύνορα του χωρίου Σιομάλτου και διέρχεται την εκκλησίαν την Λύμνην την
ισταμένην εις τον τόπον τον λεγόμενον Τοπόλος και ανέρχεται εις το όρος...ένθα
και ήρξατο...", οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γενόμενη ταύτιση είναι αμφισβητήσιμη
αφού, σύμφωνα με το πρακτικό, η εκκλησία η Λύμνη βρίσκεται μέσα στα όρια δικαιοδοσίας
του Ροδολίβους και όχι του Σεμάλτου. Θα πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι με το
τοπωνύμιο Τόπολος (Ντουπόλος) δεν καθορίζεται η περιοχή της παλαιοχριστιανικής
βασιλικής της Αγίας Μαρίνας, καθώς ο Θ. Παπαζώτος αναφέρει, αλλά πλησιέστερη προς
το Ροδολίβος τοποθεσία όπου και θα πρέπει να αναζητηθεί η εκκλησία η Λύμνη. Η
επισήμανση ερειπίων (σωρός από πέτρες και κονιάματα) στη θέση αυτή του Ροδολίβους
σε συνδυασμό με την τοπική παράδοση, που διατηρεί τον όρο "εκκλησία",
σαν υποδηλωτικό του κατεστραμμένου σήμερα κτίσματος είναι, νομίζω, ενδεικτική
για την ταύτισή του με την εκκλησία την Λύμνη. Για την ταύτιση αυτή συνηγορεί
και η πληροφορία χωρικών του Ροδολίβους ότι στην περιοχή των ερειπίων σωζόταν,
μέχρι πριν μερικά χρόνια, "μάρμαρο με σταυρό" - πιθανότατα ένσταυρο
θωράκιο - που θα πρέπει να καλύφθηκε από την βλάστηση (πουρνάρια ) που καλύπτουν
ολόκληρο τον χώρο των ερειπίων.
Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους
Την ύπαρξη του ναού, στα υστεροβυζαντινά χρόνια, συμπεραίνουμε από τον απογραφικό κατάλογο του απογραφέα - πρωτοκυνηγού Ιωάννη Βατάτζη του 1341, σύμφωνα με τον οποίο τέσσερες οικογένειες του Ροδολίβους φέρονται να έχουν, ανάμεσα στα άλλα περιουσιακά στοιχεία, χωράφια εις την "Αγίαν Κυριακήν". Ο όρος Αγία Κυριακή, που στο αγιορείτικο έγγραφο είναι υποδηλωτικό περιοχής, θεωρείται βέβαιο ότι προήλθε από ύπαρξη ναού τιμώμενου στο όνομα της Αγίας. Ο ναός ιδρύθηκε πιθανότατα μεταξύ του 1316 και του 1341. Στην υπόθεση αυτή καταλήγουμε αφού ο ναός (ή η περιοχή της Αγίας Κυριακής) δεν μνημονεύεται στον απογραφικό κατάλογο του απογραφέα - ορφανοτρόφου Τρύφωνα Κεδρηνού του 1316, εκτός αν το έτος αυτό οι κάτοικοι του Ροδολίβους δεν είχαν καλλιεργήσιμες εκτάσεις στην περιοχή της Αγίας Κυριακής. Ο ναός θα πρέπει να ταυτισθεί με ερείπια κτίσματος, που σώζονται σε απόσταση 1,5 χλμ. δυτικά του Ροδολίβους. Η ύπαρξη κίονα (με ορατό ύψος 0,70 μ.) διατηρούμενου στην αρχική του θέση ανάμεσα στα ερείπια του κτίσματος, που πιθανότατα υποβάσταζε τράπεζα προσφορών σε συνάρτηση με την μέχρι σήμερα διατήρηση του τοπωνυμίου "Αγία Κυριακή", με το οποίο υποδηλούται η περιοχή των ερειπίων είναι σοβαρές ενδείξεις για την ορθότητα της ταύτισης.
Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους
Μνημονεύεται σε πρακτικό της μονής Ιβήρων των μέσων του 14ου αι. Η θέση του ναού ταυτίζεται με τη θέση του σημερινού ναού των Αγίων Ταξιαρχών ιδρυμένος στο κέντρο του Ροδολίβους. Το όνομα του σημερινού ναού, η ύπαρξη κιόνων στον αυλόγυρό του, από προγενέστερο ναό, μπορούν να αποτελέσουν ενδείξεις για πιθανή ταύτιση δεδομένου ότι στην περιοχή του Ροδολίβους δεν σώζεται ή δεν μαρτυρείται στη μνήμη της τοπικής παράδοσης άλλος ομώνυμος ναός. Ο σημερινός ναός, τρίκλιτη μεταβυζαντινή βασιλική οικοδομήθηκε το 1834 και "ιστορήθη δια χειρός Γεωργίου και του υιού αυτού Βασιλείου των Λακκοβικιωτών εν έτει 1869". Από τις τοιχογραφίες που ήταν καλά δείγματα λαϊκής ζωγραφικής του δεύτερου μισού του περασμένου αιώνα διατηρούνται, σήμερα, ελάχιστα τμήματα στο χώρο του νάρθηκα μετά την πυρκαγιά του 1970 που κατέστρεψε τον τοιχογραφικό διάκοσμο του κυρίως ναού και αποτέφρωσε την ανωδομή του. Στην εξωτερική παρειά του τοίχου της κόγχης υπάρχει εντοιχισμένη, μαρμάρινη ορθογώνια πλάκα μεταβυζαντινών χρόνων με ανάγλυφη παράσταση ανισοσκελούς σταυρού με πεπλατυσμένες στα άκρα τους κεραίες. Πάνω από την οριζόντια κεραία παριστάνονται δυο αγγεία και κάτω από αυτά από ένα ψάρι. Πρόκειται πιθανότατα για μεταβυζαντινή ταφόπλακα. Μετά την καταστροφή του βυζαντινού ναού και πριν την ίδρυση του σημερινού (1834) ο χώρος χρησιμοποιήθηκε για μεταβυζαντινό νεκροταφείο όπως συμπεραίνεται από σωζόμενες στο προαύλιο του ναού ανεπίγραφες ταφόπλακες με ανάγλυφες διακοσμήσεις.
Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ροδολίβους
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!