gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 10 τίτλοι με αναζήτηση: Προσκυνήματα  στην ευρύτερη περιοχή: "ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ Κωμόπολη ΣΑΜΟΣ" .


Προσκυνήματα (10)

Εκκλησίες

Αγία Πελαγία στον Όρμο Μεσαίου Καρλοβασίου

ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ (Κωμόπολη) ΣΑΜΟΣ
Τοποθεσία- Έτος Ίδρυσης-Ιδρυτής
  Βρίσκεται επάνω στον παραλιακό δρόμο που οδηγεί από το κέντρο στο λιμάνι του οικισμού, και παλαιότερα λειτουργούσε και ως ενοριακή. Περιλαμβάνεται και αυτή στον κατάλογο των εκκλησιών που, σύμφωνα με σιγίλλια των ετών 1816, 1776, 1737 και 1663, ανήκαν στο Σιναϊτικό μετόχι του Αγίου Γεωργίου Καστανιάς, όπου μνημονεύεται μάλιστα ως "... ανακαινισθείσα εξ ίδίας δαπάνης του Σιναίου...". Ο Κρητικίδης την αναφέρει επίσης ως μετόχι της μονής Σινά, πιστεύει δε ότι κτίστηκε πριν από την ερήμωση του νησιού και μάλιστα "... επί των ερειπίων παλαιού χριστιανικού ναού, κτισθέντος εξ αρχαίας ύλης, ης λείψανα φαίνονται..."
  Σήμερα, βέβαια, τα λείψανα αυτά δεν φαίνονται πια, αλλά και η αναγωγή της κατασκευής της σ' εκείνη την περίοδο δεν δικαιολογείται, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις.
  Σε μια ανακαίνισή της πάντως του έτους 1878, μνημονευόμενη σε επιγραφή της εισόδου, πρέπει να προστέθηκε στη δυτική πλευρά ο νεότερος, ογκώδης, ξυλόστεγος νάρθηκας που περιλαμβάνει και γυναικωνίτη στον όροφο σε συνδυασμό φυσικά με το άνοιγμα και την αναμόρφωση του αρχικού δυτικού τοίχου.
Αρχιτεκτονικά στοιχεία
  Η εκκλησία ανήκει και αυτή στον τύπο του τρίκογχου ναού και οι εσωτερικές διαστάσεις της κάτοψής της είναι 3,85 χ 9,00 μ., το δε ύψος της, ως την κορυφή του θόλου, 4,95 μ. Είναι, όπως φαίνεται, η μεγαλύτερη σε μέγεθος από τις άλλες του ίδιου τύπου στο νησί αλλά ως προς τη γενική δομή της -το σύστημα της στέγασης και η διάρθρωση των τοίχων- παρουσιάζει και αυτή τα ίδια χαρακτηριστικά που είδαμε σε εκείνες.
  Η κυριότερη -και σχετική- ιδιοτυπία της εντοπίζεται στην κόγχη του ιερού, που στην κάτοψη εδώ καταλαμβάνει όλο το μήκος της ανατολικής όψης και ο τοίχος της -καμπύλος και εξωτερικά- εμφανίζεται σαν συνέχεια των πλάγιων τοίχων του κτίσματος, υλοποιώντας έτσι πληρέστερα την ιδέα της τρίκογχης. Η μικρότερη δε κόγχη της πρόθεσης, όπως και μια άλλη ακόμη μικρότερη στο πλάι της, ανοίγονται αναγκαστικά στην καμπύλη επιφάνειά της.
  Το ύψος της, βέβαια, δεν φτάνει ως το ύψος του κεντρικού θόλου και η διαφορά τους συμπληρώνεται με ένα μικρό τμήμα επιπέδου τοίxου που είναι στην ουσία και το μόνο του ανατολικού.
  Κατά τα άλλα, οι καμπυλότητες και των τριών κογχών είναι σχεδόν ακριβή ημικύκλια, το ύψος του τρούλου είναι κάπως τονισμένο και τα πριν και μετά από αυτόν τμήματα του χώρου έχουν την αναλογία 1:2,3. Το τέμπλο, τέλος, είναι νεότερο, ξύλινο, απλό, και το δάπεδο είναι στρωμένο με τσιμέντο, εξωτερικά δε διατηρείται η κεράμωση των στεγών και στη βορινή πλευρά έχει προστεθεί ένα υψηλό, μεταλλικό, εμφανώς αταίριαστο καμπαναριό.
Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου Κ. "Εκκλησίες και Μοναστήρια της Σάμου", Πνευματικό Ίδρυμα 'Νικόλαος Δημητρίου', Αθήνα 1997

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, της Νομαρχίας Σάμου


Αγιος Νικόλαος στο Παλαιό Kαρλόβασι

Τοποθεσία -Έτος Ίδρυσης
  Ο Αγιος Νικόλαος στο Παλαιό Kαρλόβασι ο επονομαζόμενος Αναπλιώτης, βρίσκεται στη μέση περίπου του ανατολικού τμήματος του οικισμού και παλαιότερα ήταν ενοριακή. Στην είσοδό της -άγνωστο βάσει ποιών στοιχείων- αναγράφεται σαν χρονολογία κτίσεως το έτος 1500.
Αρχιτεκτονικά στοιχεία
  Το κεντρικό κλίτος καθ' εαυτό ανήκει στον τύπο της μονόκλιτης τρουλλαίας βασιλικής. Έχει δε όλα τα χαρακτηριστικά των εκκλησιών αυτού του είδους, τόσο ως προς τη θολοδομία όσο και ως προς τη διαμόρφωση των πλευρικών τοίχων.
  Τα πλάγια κλίτη, όμοια σχεδόν μεταξύ τους και ισομήκη μ' αυτό, είναι μακρόστενοι χώροι, στεγασμένοι με απλούς ημικυλινδρικούς θόλους ύψους. Σημειώνεται ότι σήμερα το βορινό κλίτος είναι ξυλόστεγο, πράγμα που οφείλεται, κατά πληροφορίες, σε νεότερη επισκευή μετά από πτώση του αρχικού θόλου. Τα πλάγια κλίτη επικοινωνούν με το μεσαίο με τρεις καμάρες σε κάθε έναν από τους ενδιάμεσους τοίχους, ανοιγμένες συμμετρικά μέσα στις αντίστοιχες πλευρικές τυφλές αψίδες του τελευταίου. Κόγχες ιερού υπάρχουν και στα τρία κλίτη, έχοντας στο πλάι τους τις μικρότερες κόγχες της πρόθεσης μόνο, αλλά εκείνες των ακραίων είναι περιορισμένες στο πάχος του τοίχου και κτισμένες στο κάτω μέρος. Μόνο δε του μεσαίου είναι μεγάλη, με κτιστό πεζούλι στη βάση της (σαν υποτυπώδες σύνθρονο) και η εξοχή της προς τα έξω είναι τρίπλευρη. Τα παράθυρα βρίσκονται κατά μήκος των πλάγιων τοίχων, δύο στο νότιο και τρία στο βορινό.
  Στους εσωτερικούς τοίχους σήμερα υπάρχουν γραμμικές γύψινες διακοσμήσεις που μαρτυρούν επιδράσεις της επίσημης βαλκανικής τέχνης του 18ου και 19ου αιώνα. Τα τέμπλα, τέλος, είναι ξυλόγλυπτα.
  Εξωτερικά και τα τρία κλίτη καλύπτονται με ενιαία δίκλινη στέγη, επικαλυμμένη, όπως και ο τρούλος, με κεραμίδια. Στο δυτικό άκρο του βορινού τοίχου επίσης, και επάνω σε ογκώδη κτιστή συμπαγή βάση, υπάρχει ένα μεγάλο πυργόμορφο καμπαναριό του ύφους της έντεχνης νησιώτικης μαρμαρογλυπτικής.
  Στα δυτικά των κλιτών, τέλος, υπάρχει σήμερα ένας νεότερος νάρθηκας, μεγάλος, εγκάρσιος, ακανόνιστου σχήματος, ξυλόστεγος και με κεραμωτή επικάλυψη.
  Ως προς τη χρονική κλιμάκωση της κατασκευής, η τυπολογική αυτοτέλεια του κεντρικού κλίτους, σε συνδυασμό με τη μορφή των πλευρικών ανοιγμάτων του, δικαιολογούν την υπόθεση ότι τα πλάγια κλίτη ανήκουν σε μεταγενέστερη οικοδομική φάση, σε ακόμη νεότερη δε πρέπει να ανήκει ο νάρθηκας και το καμπαναριό.
Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου Κ., "Εκκλησίες και Μοναστήρια της Σάμου", Πνευματικό Ίδρυμα "Νικόλαος Δημητρίου", Αθήνα 1997

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, της Νομαρχίας Σάμου


Παναγία του Ποταμιού ή η Κοίμηση της Θεοτόκου

ΠΟΤΑΜΙ (Οικισμός) ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ
Τοποθεσία -Έτος Ίδρυσης
  Βρίσκεται στην παραλιακή τοποθεσία Ποτάμι, σε απόσταση τριών (3) περίπου χιλιομέτρων δυτικά του οικισμού του Καρλοβάσου, στην όχθη μικρού ποταμού που ονομαζόταν Kερκήτιος κατά την αρχαιότητα, και στη βάση ενός μεγάλου βράχου, επάνω στον οποίο σώζονται ερείπια φρουριακής οχύρωσης της βυζαντινής όπως πιστεύεται, εποχής. Η εκκλησία αυτή, ακόμα σε λειτουργία, γνωστή σήμερα ως "Αγιά Σωτήρω" (Μεταμόρφωση του Σωτήρως), θεωρείται παλιότερη της ερήμωσης της Σάμου (1476- 1562).
  Τα χαρακτηριστικά που σώζονται στη βόρεια όψη της εκκλησίας κατατάσσουν την "Παναγιά στο Ποτάμι"στην αρχιτεκτονική των Λασκαρίδων. Αυτοί κυριάρχησαν στη Σάμο λίγο πριν τα μέσα του 13ου αιώνα.
Αρχιτεκτονικά Στοιχεία
  Το κτίσμα είναι φανερό ότι έχει υποστεί πολλές αλλοιώσεις (φωτ. 1). Σήμερα διακρίνονται τρεις κύριες περίοδοι: βυζαντινή, φράγκικη (γενουάτικη), νεοελληνική. Η σημερινή της μορφή, ανήκει στον τύπο του σταυροειδούς εγγεγραμμένου απλού τετρακιόνιου ναού, με εσωτερικές διαστάσεις κάτοψης 5,15 χ 6,45 μ. και ύψος ως την κορυφή του κατά μήκος θόλου 6,90 και 7,10 μ. ως την κορυφή του κατά πλάτος. Βέβαια ο σημερινός τρούλος, τα ανώτερα και άλλα μέρη των εξωτερικών τοίχων πρέπει ν' αποδοθούν στην τρίτη περίοδο, ενώ το βόρειο παράθυρο γοτθικής αρχιτεκτονικής ανήκει στη γενουάτικη περίοδο, όπως και το νότιο πρόσκτισμα - "σκευοφυλάκιο". Από τη βυζαντινή περίοδο σώζονται οι τέσσερις κολόνες που στηρίζουν τον τρούλο και είναι ολόσωμες, κυκλικές, από γκριζωπό (ψαρόxρωο κατά παλαιότερους) μάρμαρο, με κορινθιάζοντα κιονόκρανα (Φωτ. 2) αρκετά καλής τέχνης, που πιθανολογείται ότι προέρχονται σύμφωνα με όσους έχουν ασχοληθεί με το θέμα, από κάποιο αρχαίο ή παλαιοχριστιανικό μνημείο της περιοχής. Οι δύο από αυτές (προς το ιερό) είναι ενσωματωμένες ως τα κιονόκρανα σε νεότερο τοίxο από λιθοδομή, ο οποίος παίζει το ρόλο του τέμπλου (Φωτ. 3).
  Τα περισσότερα, αν όχι όλα τα εσωτερικά τόξα, το κεντρικό μέρος των θόλων των τεσσάρων βραχιόνων, τα λοφία κάτω από τον τρούλο πρέπει να είναι βυζαντινής εποχής το ίδιο και οι θόλοι των γωνιακών διαμερισμάτων, - εκτός του βορειοδυτικού. Από τους θόλους αυτούς οι δύο ανατολικοί είναι κυλινδρικοί, ενώ οι δύο άλλοι δυτικοί κατασκευάστηκαν ως σταυροθόλια όμως το βορειοδυτικό σταυροθόλιο είναι οξυκόρυφο, μπορεί να θεωρηθεί φράγκικη (γενουάτικη) επέμβαση.
  Ο νάρθηκας της εκκλησίας είναι γκpεμισμενος. Σώζονται μόνο τμήματα των πλάγιων τοίχων του, σε συνέχεια των πλάγιων τοίχων του κυρίως ναού, που τοπικά φθάνουν σε μεγάλο ύψος, και ίχνη του στην δυτική όψη, που δεν δίνουν δυστυχώς ασφαλείς ενδείξεις για τον τρόπο στέγασής του. Στην πίσω (την ανατολική) άκρη της νότιας πλευράς του κτίσματος υπάρχει η προσθήκη ενός επιπλέον χώρου, βοηθητικής προφανώς χρήσης, στεγασμένου με ενιαίο εγκάρσιο θόλο -σήμερα πεσμένο-του οποίου η είσοδος ήταν μέσα από το χώρο του ιερού.
  Παράθυρα, εκτός αυτών του τρούλου και της κόγχης του ιερού, υπάρχουν από ένα και στα τύμπανα των θόλων των κεραιών του σταυρού. Ειδικά δε στο βορινό υπάρχουν δύο ανοιγμένα καθ' ύψος, από τα οποία το χαμηλότερο είναι οξυκόρυφο.
  Από στοιχεία διακόσμησης που σώζονται κυρίως στη βορινή όψη του κτιρίου (σχ. 1) -στο μεσαίο και πρόσθιο τμήμα της- βλέπουμε ότι οι εξωτερικές επιφάνειες των τοίχων -στο μεσαίο ήταν διαμορφωμένες σαν σειρά από αβαθείς, διακοσμητικές, τυφλές αψίδες επάνω σε παραστάδες. Στα τόξα των αψίδων εναλλασσόταν πέτρινοι λαξευτοί θολίτες και πλίνθοι, ειδικά δε στη μεσαία αψίδα που αντιστοιχεί στο τύμπανο του θόλου της εγκάρσιας κεραίας του εγγεγραμμένου σταυρού, εμφανίζονται δύο επάλληλα τόξα, το εσωτερικό από τα οποία ήταν όλο από πλίνθους (φωτ. 4). Στο τύμπανο της άλλης σωζόμενης αψίδας, γειτονικής (προς τα δυτικά) της μεσαίας, υπάρχει απλό διακοσμητικό στοιχείο σαν ακτινωτός ήλιος, από πλίνθους.
  Σε τμήμα της νότιας όψης επίσης, που έχει αποκαλυφθεί με τη πτώση του θόλου του εκεί πρόσθετου χώρου, διασώζονται κάποια ίχνη διακόσμησης χαρακτής και χρωματικής επάνω σε επίχρισμα. που με εναλλαγές λωρίδων σε χρώματα ώχρας και κεραμιδί προσπαθούσε να μιμηθεί το πλινθοπερίκλειστο σύστημα τοιχοποιίας. Κατά τα άλλα, οι τοίχοι είναι από απλή αργολιθοδομή η οποία έχει αποκαλυφθεί κατά μεγάλο μέρος και στις επιφάνειες του εσωτερικού και, κυρίως, των Θόλων. Οι τελευταίοι καλύπτονται εξωτερικά από σχιστόπλακες, που σήμερα πια έχουν σχεδόν χαθεί κάτω από τα αλλεπάλληλα τσιμενταρίσματα. Με τσιμέντο επίσης είναι διαστρωμένο το δάπεδο του χώρου, όπου τα τελευταία χρόνια έχει γίνει και μια άτεχνη πλακόστρωση.
Εκκλησιαστικά κειμήλια -Αρχαιολογικά στοιχεία
  Η σημερινή Αγία Τράπεζα αποτελείται από τμήμα αρχαίου αρραβδωτούς κιονίσκου και θραύσμα ολόλευκης μαρμάρινης πλάκας. Αυτή είναι λοξότμητη εμπρός και διακοσμημένη έντεχνα με σταυρό, πυροστρόβιλους, κ.ά.
  Αλλά διακοσμημένη είναι και η κάτω έδρα της, - αποτελούσε λοιπόν μέρος του κοσμίτη του βυζαντινού τέμπλου που αντιστοιχούσε στο υπέρθυρο της Ωραίας Πύλης. Θραύσματα από στυλίσκους, υφαψίδια, λοξότμη τους διακοσμημένους κοσμήτες σώζονται εντοιχισμένα ή όχι στην εκκλησία. Λέγεται ακόμα ότι μεγάλος αριθμός μαρμάρινων μελών βρέθηκε κατά καιρούς, χωρίς να φυλαχτούν. Σώθηκαν τρία θραύσματα μαρμάρινων πλακών, που μπορεί ν' αποδοθούν στα θωράκια του βυζαντινού τέμπλου. Στο μεγαλύτερο απ' αυτά εικονίζεται επιπεδόγλυφος ακέφαλος κορμός λέοντα ανορθωμένου στα πίσω πόδια με κυματιστή ουρά.
  Στην κεντρική αψίδα διακρίνεται κάτω από τα επιχρίσματα ίχνος τοιχογραφίας, και στο μέσο ύψος του νότιου τοίχου ίχνος χρωμάτων.
Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου Κ., "Εκκλησίες και Μοναστήρια της Σάμου", Πνευματικό Ίδρυμα Σάμου "Νικόλαος Δημητρίου", Αθήνα 1997

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, της Νομαρχίας Σάμου


Αγιος Νικόλαος του Ποταμιού

Τοποθεσία -Έτος Ίδρυσης
  Στην τοποθεσία του Ποταμιού και εκατόν πενήντα μέτρα περίπου βορειότερα από την εκκλησία της Παναγίας του Ποταμιού υπάρχουν -σε αρκετά άμορφη κατάσταση σήμερα και πνιγμένα μέσα στην πυκνή βλάστηση- τα ερείπια μιας άλλης. που ήταν αφιερωμένη στον Αγιο Νικόλαο. Έτσι είναι γνωστή στην τοπική παράδοση αλλά αναφέρεται επίσης -και μάλιστα ως "εγκρημνισμένη". Ως προς την χρονολόγηση του, η αρχιτεκτονική του ναού μπορεί βάσιμα να τοποθετηθεί στην τελευταία βυζαντινή περίοδο (12ος ως 14ος αιώνας). Ιδιαίτερα η ύπαρξη των εξωτερικών τυφλών αψίδων, μαρτυρεί του ύφους της αρχιτεκτονικής της Κωνσταντινούπολης της ίδιας περιόδου.
Αρχιτεκτονικά στοιχεία
  Από στοιχεία που είχαν ληφθεί σε παλαιότερες φάσεις (1957), όταν διατηρούνταν ακόμη ικανά τμήματα των τοίχων, βλέπουμε ότι η εκκλησία ανήκε στον τύπο της απλής μονόκλιτης βασιλικής. Η είσοδός της ήταν πλάγια, στο δυτικό άκρο του νοτίου τοίχου. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των πλάγιων τοίχων είναι ότι εμφανίζονται -τόσο στις εσωτερικές όσο και στης εξωτερικές επιφάνειές τους και σε ρυθμική επανάληψη- τα κατώτερα τμήματα παραστάδων, εξοχής 20 εκ. περίπου, που υποδηλώνουν ότι λογικά θα πρέπει προς τα πάνω να ενώνονταν με τόξα, σχηματίζοντας σειρές από τρεις (σε κάθε πλευρά) τυφλές αψίδες. Το ύψος μάλιστα των τελευταίων μπορεί να υπολογιστεί, γιατί μια από τις παραστάδες (η δεύτερη από τα ανατολικά του βορινού τοίχου) σωζόταν ως το ύψος του επικράνου της, που είναι λογικό να συμπίπτει με το ύψος των γενέσεων των τόξων. Ανάλογου βάθους τυφλές αψίδες πρέπει να υπήρχαν και στον δυτικό τοίχο, αλλά όπως φαίνεται από τις αντίστοιχες παραστάδες στο σωζόμενο τμήμα του, εκεί ήταν μόνο εξωτερικές, δύο σε αριθμό και μεγαλύτερες σε ύψος.
  Στο δυτικό τοίχο η κόγχη του ιερού, σχετικά μεγάλη και βαθιά, εμφανίζεται και εξωτερικά ημικυκλική, ενώ το βάθος της ανοίγονται ακανόνιστα τρία στενά παράθυρα. Τα μόνα άλλα παράθυρα που μπορούν ακόμη να επισημανθούν στα σωζόμενα τμήματα των τοίχων, είναι ένα μικρό, ψηλό, στη δυτική πλευρά και ένα άλλο, επίσης μικρό, στο ανατολικό άκρο της βορινής. Από τρύπες που υπάρχουν στο δάπεδο του χώρου -προς το ιερό- αποκαλύφθηκαν δύο, περίπου συμμετρικά ως προς τον κατά μήκος άξονα, υπόγεια διαμερίσματα, με θολωτή κάλυψη, μικρό βάθος και ασαφείς τις άλλες διαστάσεις, που η χρήση τους παραμένει άγνωστη. Ως προς την κατασκευή τους, οι τοίχοι αποτελούνται από αδρή λιθοδομή με κουρασάνι, επιχρίσματα δε σώζονται μόνο σε μερικές εξωτερικές επιφάνειές τους, πάνω στα οποία φαίνονται και ίχνη χαρακτής και χρωματικής διακόσμησης, η οποία με εναλλαγές λωρίδων σε χρώματα ώχρας και κεραμιδί, προσπαθεί να μιμηθεί το πλινθοπερίκλειστο σύστημα τοιχοποιίας, στοιχείο που συναντήσαμε ήδη και τη γειτονική εκκλησία της Παναγίας. Τέλος το μόνο που μένει ασαφές από τη γενική εικόνα του κτίσματος είναι ο τρόπος της στέγασής του, για την οποία είναι δυνατόν να είχε χρησιμοποιηθεί τόσο η δρομική ημικυλινδρική καμάρα όσο και η ξύλινη δίκλινη στέγη. Από την όλη δομή των τοίχων πάντως -τις ενισχύσεις τους με τις παραστάδες και την εκτενή χρήση των τυφλών αψίδων -περισσότερες πιθανότητες φαίνεται να συγκεντρώνει η πρώτη λύση.
Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου Κ., "Εκκλησίες και Μοναστήρια της Σάμου", Πνευματικό Ίδρυμα "Νικόλαος Δημητρίου", Αθήνα 1997

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, της Νομαρχίας Σάμου


Ναός Μεταμόρφωσης

Μοναστήρια

Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννη Θεολόγου

ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΘΕΟΛΟΓΟΥ (Μοναστήρι) ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ
Τηλέφωνο: +30 22730 32219
  Η Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου Θεολόγου Παλ. Καρλοβασίου βρίσκεται σε ωραιότατη τοποθεσία καί πολύ κοντά στο Παλαιό Καρλόβασι. Ιδρύθηκε το έτος 1823. Μικρός αλλά κατανυκτικός και περιποιημένος είναι ο ναός της. Έχει αποθησαυρισμένη παλαιά εικόνα του Χριστού, μεγάλης αξίας. Ανάγεται στο 18ο αιώνα. Στο τέμπλο η θρηνωδούσα Παναγία, αντί του παιδός Ιησού Χρίστου, εναγκαλίζεται τον εσταυρωμένο Κύριο! Από το ιερό Βήμα καταπακτή Οδηγεί με πέντε σκαλοπάτια στο άγιασμα.
  Το ναό ανακαίνισε το 1823 ο καπετάν Μανουήλ Αγγελίνας, ένας από τους Σάμιους οπλαρχηγούς της Ελληνικής Επαναστάσεως. Καταγόταν από το Παλαιό Καρλόβασι. Τα κελιά καλύπτουν τη νότια, τη δυτική και τη βόρεια πλευρά του μοναστηριακού συγκροτήματος.

Μονή Ζωοδόχου Πηγής Κακοπέρατου

ΜΟΝΗ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ ΚΑΚΟΠΕΡΑΤΟΥ (Μοναστήρι) ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ
Η Ιερά Μονή Ζωοδόχου Πηγής Κακοπεράτου είναι μικρό μετόχιο, μέσα σε ερημική χαράδρα, κατάφυτη από πλατάνια, πεύκα και θάμνους. Στα δυτικά υψώνονται οι απότομες κορυφές του Κερκετέως. Το μετόχι βρίσκεται κοντά στο χωριό Κοσμαδαίοι. Αποτελείται από ναΐσκο προς τιμήν της Ζωοδόχου Πηγής και διώροφο κτίριο με κελιά. Είναι ιδανικός τόπος για μόνωση και κατά Θεόν άσκηση και προσευχή. Σε απόσταση ενός τετάρτου της ώρας, μέσω στενής ατραπού, μπορεί κανείς να επισκεφθεί το περίφημο σπήλαιο του Κακοπεράτου, όπου παλαιότερα ζούσαν ασκητές που είχαν κτίσει και ναΐσκο (Κακοπερατιανής ή Πέρα Παναγιάς).

Ζωοδόχος Πηγή Κακοπέρατου (Χατζημανώλη)

Μονή Προφήτη Ηλίου Καρλοβασίου

ΜΟΝΗ ΠΡΟΦΗΤΗ ΗΛΙΑ (Μοναστήρι) ΚΑΡΛΟΒΑΣΙ
Τηλέφωνο: +30 22730 32279
  Σε ωραιότατη τοποθεσία, νοτίως του Καρλοβασίου, πριν το έτος 1625 ο Νικόλαος Ιακώβου ήταν κύριος του ναού προς τιμήν του προφήτου Ηλία, τον οποίο, όταν μετανάστευσε στη Χίο, δώρισε στη Νέα Μονή. Γύρω από το ναό αυτό , οι αδελφοί της Νέας Μονής Χίου, ιερομόναχοι Νεόφιλος και Γρηγόριος έχτισαν κελλιά, προσείλκυσαν και άλλους μοναχούς και, αφού κατεδάφισαν τον παλαιό, ανήγειραν νέο, ευρύχωρο και στερεότερο, με διαθήκη τους δε άφησαν το μετόχιο αυτό στην Νέα Μονή της Χίου. Επιγραφή ανώθεν της πύλης του ναού, ποθ είναι θολωτή βασιλική με τρούλλο, μαρτυρεί: "1739 ηγουμενεύοντος Γρηγορίου Ιερομονάχου".
  Στον 18ο αιώνα ανήκει το πολύ ωραίο ξυλόγλυπτο τέμπλο, "δια χειρός Ιακουμή προσκυνητού Χίου και της συνοδείας αυτού . . .", με αξιόλογες φορητές εικόνες, επάργυρη αυτή του Προφήτη Ηλία (1804). Από τον πλούσιο τοιχογραφικό εικονογραφικό διάκοσμο, ελάχιστες παραστάσεις διέφυγαν την καταστροφή, που μαρτυρούν ημέρες ακμής της Μονής. Ο ναός είχε ιστορηθεί το 1787 "δια χειρός Ιωάννου Σαμίου του ζωγράφου και ελαχίστου".
  Στην ανατολική πλευρά και πάνω από την εξωτερική πύλη του ορθογωνίου τετραγώνου του κτιριακού συγκροτήματος της Μονής βρίσκεται το παρεκκλήσιο της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, ενώ στην αυλή της νότιας πλευράς υπάρχει κρήνη και πλήσιο φρέαρ.

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ