gtp logo

Τοπωνύμια / Προορισμοί

ΚΟΡΝΟΦΩΛΙΑ (SFL), Χωριό, ΣΟΥΦΛΙ


Πληροφορίες για την περιοχή


Πληροφορίες για τον τόπο (2)

Σελίδες τοπικής αυτοδιοίκησης

Κορνοφωλιά

Ονομάστηκε έτσι από τις πολλές κουρούνες που φώλιαζαν στα δέντρα. Σε μικρή απόσταση από το Σουφλί συναντάμε των ποταμό Μαγκάζι. Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν αυτόν τον ποταμό με το όνομα "Παντίρι"= πάντα ρει. Δεξιά και αριστερά ανεβαίνοντας τον Παντίρι, συναντάμε τοίχους αρχαίων σπιτιών, υδρορροές, πληοσωλήνες κλπ. ‘Εχουν βρεθεί μεγάλες πλάκες με γλυπτά που κοσμούν σήμερα τα Μουσεία Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης. ‘Ενα όμορφο ανάγλυφο στολίζει το Μουσείο Αθηνών. "ΚΥΡΙΩ ΕΒΡΩ", όπως διαπιστώθηκε είναι αφιερωμένο στο μεγάλο θεό των Θρακών Διόνυσο. Επίσης υπάρχει το ανάγλυφο με παράσταση χεριού που κρατάει να βρίσκετε η αρχαίο Πλωτινούπολη. Δεν έχει γίνει έρευνα του χώρου πέρα από τα τυχαία ευρήματα, που ξέθαψε το άροτρο. Αν γίνει ανασκαφική έρευνα, ίσως φωτίσει πολλά σκοτεινά σημεία της ιστορίας. Λεγόταν και Μαυροπήγαδο της Κλεισούρας. ‘Ηταν κάποτε σπουδαίος σταθμός της Εγνατίας οδού, μια και στη συμβολή των ποταμών ήταν χτισμένη η μεγάλη τοξωτή γέφυρα των Ρωμαίων.

Σελίδες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων

Σχετική θέση: Περί τα 1500 μ. νοτίως της Kορνοφωλεάς τοποθετούσε την Πλωτινόπολη ο Σταματιάδης. Tην άποψη αυτή αμφισβήτησε ο Λαμπουσιάδης, ο οποίος τοποθετούσε στην περιοχή την αρχαία Δύμη. Σήμερα και για τις δύο αυτές πόλεις προτείνονται διαφορετικές ταυτίσεις. Kατά τον Πάντο, στην περιοχή των χωριών Kορνοφωλεά, Δαδιά και Λυκώφος πρέπει να αναζητηθεί ο σταθμός που αναφέρεται στά ρωμαϊκά Δρομολόγια με την ονομασία Zernae, Zervae, Zurbae, Zirinae.
Oικιστικές μονάδες: Eρείπια συνοικισμού αναφέρει ο Λαμπουσιάδης προς N του χωριού.
Αλλες θέσεις: Στον λόφο Δερβένι αναφέρεται ανεύρεση νομισμάτων. Kατά τον Mπακαλάκη εξ άλλου, το ενεπίγραφο ανάγλυφο προέρχεται από "γλώσσα" του Έβρου κοντά στο χωριό.
Ποτάμιες: H Kορνοφωλεά βρίσκεται προς B του Δορίσκου, βορείως του οποίου ο Έβρος ήταν, κατά τον Στράβωνα, πλωτός .
Χερσαίες: H θέση της Kορνοφωλεάς πρέπει να συνδέεται με δυο σημαντικούς οδικούς άξονες: με την Eγνατία οδό αλλά και με τον οδικό άξονα που αναπτύχθηκε κατά μήκος του μέσου ρου του Έβρου ιδιαίτερα κατά του αυτοκρατορικούς χρόνους.
ΠOΛITIKH IΣTOPIA - XPONOΛOΓIO: H σημασία της θέσεως κατά τους αυτοκρατορικούς χρόνους αποκαλύπτεται από την ανεύρεση αναθηματικής ενεπίγραφης στήλης, που χρονολογείται από τα σχήματα των γραμμάτων στον 1ο-2ο μ.X. αιώνα και πλειάδος γλυπτών των ρωμαϊκών επίσης χρόνων.
Xρηματική οικονομία- Nόμισμα: Aνεύρεση νομισμάτων αναφέρεται στον λόφο Δερβένι. Kατά τον Σταματιάδη αναγνωρίσθηκαν νομίσματα Πλωτινοπολιτών και κατά τον Λαμπουσιάδη των Πλωτινοπολιτών και του Λυσιμάχου. O ίδιος αναφέρει επίσης νόμισμα χάλκινο του βασιλέως των Θρακών Pοιμητάλκη.
Aρχαίες θρησκείες: Eπιγραφικά μαρτυρημένη είναι η λατρεία του ποτάμιου θεού Έβρου.
Γλυπτική: Aπό τα Πετρωτά αναφέρεται ότι προέρχονται μία πλειάδα γλυπτών των ρωμαϊκών χρόνων. Aνάγλυφη παράσταση χεριού με θύρσο κοσμεί μία αναθηματική στήλη από τα Πετρωτά, η οποία φυλάσσεται στο Eπιγραφικό Mουσείο. Στην αρχαιολογική συλλογή Aλεξανδρουπόλεως φυλάσσονται τα ακόλουθα γλυπτά των ρωμαϊκών χρόνων : τμήμα μαρμάρινης γυναικείας μορφής με ζώο στο αριστερό της χέρι, επιτύμβιο ανάγλυφο με παράσταση ανδρικής, γυναικείας και παιδικής μορφής, μαρμάρινος ανδρικός κορμός με ανάγλυφη φαρέτρα στην ράχη και απότμημα αναγλύφου με παράσταση δεξιού χεριού που στηρίζεται σε ρόπαλο. Tην φύλαξη των γλυπτών αυτών στο σχολείο του χωριού, πριν από την μεταφορά τους στην συλλογή της Aλεξανδρουπόλεως, αναφέρει και ο Mπακαλάκης. O Σταματιάδης αναφέρει την πώληση αγάλματος Eρμού επί Tουρκοκρατίας και ο Λαμπουσιάδης την εύρεση στα νότια του χωριού ορειχάλκινου αγαλματίου ταύρου.
Συγγραφέας: Λουίζα Λουκοπούλου, Μαρία-Γαβριέλλα Παρισάκη

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Θρακικού Ηλεκτρονικού Θησαυρού


Πολιτική γεωγραφία (1)

Πριν το Σχέδιο Καποδίστρια (1997)

Eθνική σύνθεση και δημογραφία: Πληθυσμός (1923 κ.ε.). Το χωριό συνέχισε να κατοικείται κατά κύριο λόγο από τον ντόπιο Ελληνικό πληυθυσμό του, καθώς ματαιώθηκε η απόπειρα να εγκατασταθούν εκεί πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη. Με το τέλος του Εμφυλίου πολέμου (1949) μέρος των κατοίκων μετακινήθηκε στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, ενώ υπήρξαν και πολλοί μετανάστες στην Δ. Γερμανία. Απογραφές κατοίκων. χωριού κοινότητας. 1928 1.298 1.901. 1940 1.486 2.160. 1951 1.174 1.174. 1961 1.113 1.117. 1971 887 887. 1981 779 793. 1991 672 699.
Πολίτευμα και πολιτικοί θεσμοί: Διοικητική εξάρτηση. Από το 1923 ανήκει στην επαρχία Σουφλίου του νομού Έβρου. Αυτοδιοίκηση (1924-1998). Ήταν έδρα της ομώνυμης κοινότητας, η οποία περιέλαβε και τους συνοικισμούς Λύρα (μέχρι το 1927) και Λυκόφως (μέχρι το 1946).
Συγγραφέας: Μιχάλης Κοκολάκης

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούνιο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Θρακικού Ηλεκτρονικού Θησαυρού


Εορτές & πανηγύρια (2)

Εθιμικές

Κουρμπάνι

18/1/2002
Κουρμπάνι (Ζωοθυσία).Διατηρείται από την αρχαιότητα και θυμίζει τις θυσίες προς τιμήν των θεών ή θεοποιημένων ηρώων. Στην Κορνοφωλιά, γίνεται η εορτή του Αγίου Αθανασίου (18 Ιανουαρίου), η εκκλησία του οποίου, βρίσκεται στο νεκροταφείο του χωριού και κατά την παράδοση, ήταν το "κρυφό σχολειό" της περιοχής και πολιούχος του χωριού. Το φαγητό από το "κουρμπάνι", μαγειρεύεται το βράδυ της παραμονής και ανήμερα της γιορτής, διανέμεται σε όλες τις οικογένειες του χωριού.

Το απόσπασμα παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα της Αναπτυξιακής Εταιρίας Αλεξανδρούπολης


Ρουγκάτσια

25/12/2002
Θίασοι μεταμφιεσμένων, έλεγαν τα κάλαντα σε κάθε σπίτι του χωριού, ανήμερα τα Χριστούγεννα, μαζεύοντας δώρα.
"Π' αρχόντ(ι)κα σπίτια βγαίνουμι σ' αρχόντικο θα μπούμι, δε βγαιν'(ει)ς κουρτσούδα μ' να μι δγείς πούρθα στου μαχαλά σου, χρυσή πλιξούδα σούφιρα να πλέξεις τα μαλλιά σου...".
Τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων, όλος ο θίασος των μεταμφιεσμένων, μετά τη λήξη της λειτουργίας, συγκεντρώνεται στην κεντρική πλατεία κι επιδίδεται σε χορούς με συνοδεία γκάιντας και συμμετοχή όλων των κατοίκων. Στα διαλείμματα, εκφωνούνται σατυρικοί λόγοι και ποιήματα για τα στραβά κι ανάποδα του χωριού. Αυτή, η Διονυσιακού χαρακτήρα γιορτή με το σατυρικό της μέρος που γίνονταν για την ευετηρία (καλοχρονιά), μαρτυρεί την επιβίωση των αρχαίων προχριστιανικών παραδόσεων.

Το απόσπασμα παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα της Αναπτυξιακής Εταιρίας Αλεξανδρούπολης


Αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης (1)

Δημοτικά διαμερίσματα

Δημοτικό Διαμέρισμα Κορνοφωλιάς

Τηλέφωνο: +30 25540 51202, 51308

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ