gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 7 τίτλοι με αναζήτηση: Ιστορία για το τοπωνύμιο: "ΣΠΑΡΤΗ Αρχαία πόλη ΛΑΚΩΝΙΑ".


Ιστορία (7)

Σελίδες επίσημες

Αρχαία Σπάρτη

  Προϊστορία και πρωτοϊστορία
  Η ευρύτερη περιοχή της Σπάρτης, όπως και ολόκληρη η Λακωνία, έχει κατοικηθεί από τη νεολιθική εποχή (6000 - 3000π.Χ.). Πρώτος κάτοικος είναι οι Πελασγοί, που ειδικότερα στην περιοχή της Σπάρτης λέγονται Λέλεγες, από τον πρώτο μυθικό βασιλιά Λέλεγα.
  Ονόματα, όπως Λήδα, Ελένη είναι μακρινές αναμνήσεις θεοτήτων της γονιμότητας και εικόνες διεργασιών του υποσυνειδήτου ή είναι αποκρυσταλλώσεις γεωλογικών μεταβολών και κοινωνικής δραστηριότητας , όπως είναι τα ονόματα Ευρώτας, Μύλης κα. Ο Ευρώτας, μυθικό πρόσωπο, άνοιξε τη φυσική δίοδο, ώστε να χάνονται τα λιμνάζοντα νερά από τη Λακεδαίμονα στη θάλασσα. Ο Μύλης εξάλλου είναι αυτός που ανακάλυψε το μύλο και ο πρώτος που άλεσε σιτάρι (Παυσανίου, Λακωνικά). Κατά τη μυθική παράδοση ο Μύλης γέννησε τον Ευρώτα, ο Ευρώτας γέννησε τη Σπάρτη, η οποία παντρεύτηκε τον Λακεδαίμονα, το γιο του Δία και της Ταϋγέτης. Γιος του Λακεδαίμονα ήταν ο Αμύκλας, ο οποίος έκτισε την ομώνυμη πόλη , τις Αμύκλες.
  Γύρω στο 2000 π.Χ. αρχίζει η μεγάλη μετανάστευση των ινδοευρωπαϊκών λαών. Στην Πελοπόννησο εγκαθίστανται με το όνομα Αχαιοί και στη Λακωνία ιδρύουν ένα από τα πιο σημαντικά κέντρα, τη Σπάρτη. Είναι η Σπάρτη του Ομήρου, του Μενελάου και της Ωραίας Ελένης, ηΣπάρτη της μυκηναϊκής περιόδου, της πρωτοiστορίας. Ο κόσμος εκείνος, όλος ποίηση και γοητεία διασταυρώθηκε με τον προελληνικό κόσμο, τους Πελασγούς και συναντήθηκε με τον επίσης μεγάλο και αρχαιότερο πολιτισμό των Κρήτων , τον Μινωϊκο.
  Αναφορικά με την προέλευση του ονόματος Σπάρτη, έχουν προταθεί πολλές ετυμολογίες, αλλά φαίνεται ως επικρατέστερη εκείνη σύμφωνα με την οποία προέρχεται από τον ομώνυμο θάμνο που φυτρώνει στην περιοχή, το "σπάρτο".
  Η αχαϊκή Σπάρτη με τα πολυτελή ανάκτορα, που περιγράφει ο Ομηρος, δεν έχει εντοπισθεί οριστικά. Αρχαιολογικά ευρήματα από τη Μυκηναiκή περίοδο (1600 - 1100π.Χ.) την τοποθετούν σε ύψωμα του Πάρνωνα, στην ανατολική όχθη του Ευρώτα, πέντε χιλιόμετρα Ν.Α. της Σπάρτης, θέση που λέγεται "Μενελάια", Τελευταία, σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα ενισχύουν την άποψη ότι η Σπάρτη των Αχαιών ήταν βορειότερα, στην Πελλάνα. Στης Σπάρτης ήρθαν τα στενά πω'χει βαθειά φαράγγια και στο παλάτι πήγανε του δοξαστού Μενέλαου ... Σάστισαν όπως είδανε του βασιλιά το σπίτι, γιατί μια λάμψη χύνουνταν σα φεγγαριού, σαν ήλιου, παντού μες το ψηλόχτιστο παλάτι του Μενέλαου. ... Κι έπειτα πια σαν χόρτασαν καλά με φαγοπότι, είπε ο Τηλέμαχος στο γιό του Νέστορα, κοντά του σκύβοντας το κεφάλι του να μην ακούσουν άλλοι: "Θάμαξε, γιέ του Νέστορα, πολυάκριβέ μου φίλε, τη λαμπεράδα του χαλκού, στ' αχόλαλο παλάτι, το κεχριμπάρι, το χρυσό, το φίλντισι, τ' ασήμι. Παρόμοιο θα' ναι σαν κι αυτό του Δία το Παλάτι. Πόσα αλογάριαστα κι αυτά! Να βλέπω μού 'ρθε ζάλη."
   Ομήρου Οδύσσεια
  Δωρική Σπάρτη - Ιστορικοί χρόνοι
  Στα 1200π.Χ. αρχίζει μια νέα μετανάστευση λαών προς την ανατολική Μεσόγειο. Ουσιαστικά πρόκειται για επιδρομή λαών που δεν είχαν ακολουθήσει τη πρώτη, του 2000π.Χ. Ενα τμήμα, γνωστοί ως Δωριείς (Δωρίμαχος = αυτός που μάχεται με το δόρυ) κατεβαίνουν πιθανώς από την Ηπειρο και εγκαθίστανται στην Πελοπόννησο κυρίως.
  Tη Λακεδαίμονα συγκροτούν τέσσερις συνοικισμοί, η Πιτάνη δυτικά της Ακρόπολης, οι Λίμνες ανατολικά μέχρι τον Ευρώτα, η Κυνόσουρα νοτιοανατολικά και η Μεσόα στο μέσο της απόστασης των τριών αυτών συνοικισμών, όπου βρίσκεται το Λεωνίδιο. Αργότερα θα προστεθεί και μια πέμπτη ακόμη , οι Αμύκλες.
  Οι Δωριείς, αρχικά ένας ασήμαντος αριθμός (τον 6ο π.Χ. είναι μόνο 8000 μάχιμοι άνδρες), είναι αναγκασμένοι να επιβιώσουν μέσα σε ένα προδωρικό πληθυσμό, δυσανάλογα μεγαλύτερο (200000 περίπου). Η ανάγκη να επιβιώσουν και κυρίως να μην αναμιχθούν και εξομοιωθούν από τους ντόπιους Αχαιούς, που σημαίνει να μη χάσουν τη φυλετική τους ταυτότητα, τους οδήγησε σε μια διαφορετική οργάνωση της πολιτείας τους. Επρεπε να είναι τέλειοι πολεμιστές, να βρίσκονται σε διαρκή πολεμική ετοιμότητα. Οργάνωσαν την πόλη τους σε στρατόπεδο. Τα τείχη θεωρήθηκαν περιττά, γιατί αδυνατούσαν να τους προστατέψουν ανάμεσα σε ένα τόσο μεγάλο ντόπιο πληθυσμό. Ο άνθρωπος έπρεπε να γίνει μόνο στρατιώτης. Πρώτη αρετή έπρεπε επομένως να είναι η υποταγή του ατόμου στην κοινωνική ομάδα.
  Η μικρή δωρική ομάδα δεν είχε τη δυνατότητα ούτε και επιστροφής, ούτε και να προχωρήσει. Χρειάστηκε ένα διάστημα ως τις αρχές του 8ου αιώνα π.Χ. για να υποτάξει τους προδωρικούς πληθυσμούς της Λακωνίας. Τη μεγαλύτερη αντίσταση συνάντησαν στις Αμύκλες, στο ισχυρό αυτό μυκηναiκό κέντρο. Μόνο έπειτα από συμφωνία με τους Αμυκλαίους μπόρεσαν να προχωρήσουν στην υπόλοιπη Λακωνία. Αλλα στοιχεία μυκηναiκής λατρείας ακόμη και ο θεσμός των δύο βασιλείων που βρίσκουμε από τη μετέπειτα στρατιωτική ιστορία, έχουν την καταγωγή τους στην συμφωνία εκείνη. Αλλά και μετά την κατάκτηση της Λακωνίας αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα για την Σπάρτη. Επρεπε να βρίσκονται διαρκώς σε επιφυλακή για να επιτηρούν τους Είλωτες, τους υποταγμένους πληθυσμούς , και ταυτόχρονα να διεξάγουν επαναστατικούς πολέμους για να λύσουν το πρόβλημα του υπερπληθυσμού, που έπειτα από μια περίοδο ηρεμίας παρουσιάστηκέ με οξύτητα. Η υποταγή της Μεσσηνίας, της Αρκαδίας, της Αργολίδας, ενώ έλυνε το πρόβλημα, δημιουργούσε ταυτόχρονα και πρόβλημα για μια όλο και πιο στρατιωτικά οργανωμένη πολιτεία, για έλεγχο των υποταγμένων. Εκτός από τους Δωριείς Σπαρτιάτες, και τους Είλωτες, δημιουργήθηκαν σχεδόν ενωρίς και οι Περίοικοι. Ηταν αυτοί που κατοικούσαν στη γύρω από τη Σπάρτη βουνοπλαγιές. Επρόκειτο για Δωριείς που ήρθαν αργότερα ή για Δωριείς που δεν υπήρχε κλήρος γι αυτούς. Γι αυτό και δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα ή υποχρεώσεις με τους πρώτους Δωριείς Σπαρτιάτες. Οι Σπαρτιάτες μαζί με τους περιοίκους πήραν το όνομα Λακεδαιμόνιοι.
  Η Σπάρτη, πρωταγωνιστεί σε Ελληνικό και διεθνές επίπεδο
  Κάπου στα μέσα του 6ου π.Χ. αιώνα αρχίζει να κλείνει μια μακρά περίοδος της αρχαϊκής Σπάρτης. Για να διατηρήσει το χαρακτήρα της, την πολιτική της ταυτότητα μέσα στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται, αναγκάζεται να γίνεται όλο και πιο συντηρητική. Τη θέση της ποίησης και της τέχνης, που άνθισε στη δωρική Σπάρτη τους πρώτους αιώνες, όπως θα δούμε πιο κάτω, τη διαδέχεται μια στρατοκρατική κοινωνία. Η Σπάρτη αναγκάζεται να απομακρυνθεί από την ιδέα του ανθρώπου πολίτη και στη θέση του βάζει τον άνθρωπο - στρατιώτη, μοναδική παράκληση από όλο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο.
  Αυξάνει την επιρροή της στο εξωτερικό, ενώ εξελίσσεται στη μεγαλύτερη δύναμη πεζικού στρατού. Ετσι παράλληλα προς την Αθήνα που έδινε τη μεγάλη μάχη εναντίον των Περσών, η Σπάρτη θα προμαχήσει των Ελλήνων στις Πλαταιές με τον Παυσανία (479π.Χ.) όπου η νίκη υπήρχε καθοριστική για την Ελλάδα ή στη ναυμαχία της Μυκάλης με τον βασιλέα Λεωτυχίδη.
  Ηδη από το 550π.Χ. είχε επιτύχει να σχηματίσει την Πελοποννησιακή Συμμαχία . Αναμιγνύεται νωρίς στα πράγματα της Λυδίας εναντίον των Περσών, ενισχύει τις επαναστάσεις των Ελληνικών πόλεων στην Ιωνία, ασκώντας έτσι μια δυναμική εξωτερική πολιτική που την φέρνει αντιμέτωπη με την άλλη μεγάλη δύναμη την Αθήνα.
  Η σύγκρουση Αθήνας και Σπάρτης (431 - 404π.Χ.) δύο μεγάλων κυριότερων συνασπισμών στον Ελληνικό κόσμο, οδήγησε ουσιαστικά στη παρακμή τους. Εληξε, βέβαια, με τη νίκη της Σπάρτης. Είναι ωστόσο χαρακτηριστικό ότι οι Σπαρτιάτες απέρριψαν την επίμονη πρόταση των συμμάχων τους να καταστρέψουν την Αθήνα των θεμελίων. Δεν θέλησαν, λεει ο Ξενοφών στα "Ελληνικά " του, να καταστρέψουν ελληνική πόλη σάν την Αθήνα που είχε προσφέρει τόσα αγαθά στην Ελλάδα.
  Στον 3ο π.Χ αιώνα η ακαμψία των θεσμών οδήγησε τη Σπάρτη σε βαθιά εσωτερική κυρίως. Μόνο 700 Σπαρτιάτες είχαν πολιτικά δικαιώματα και από αυτούς μόνο 100 είχαν γη. Προσπάθεια για μεταρρυθμίσεις των βασιλέων Άγη(242 - 241π.Χ.) και αργότερα του Κλεομένη (235 - 221π.Χ.) δεν έφεραν αποτέλεσμα. Στην τελευταία μάχη που έδωσε η άλλοτε ένδοξη Σπάρτη στη Σελλασία (222π.Χ) νικήθηκε από τους Μακεδόνες. Μια ακόμη προσπάθεια του Νάβη (207 - 192π.Χ.) να επιβάλει προοδευτική κοινωνική πολιτική δημιούργησε θύελλα αντιδράσεων από τους ευγενείς και πλουσίους Σπαρτιάτες και τελικά προκάλεσε την επέμβαση της Ρώμης (195 π.Χ.).
  Στην περίοδο της Ρωμαιοκρατίας που επακολούθησε μετά το 146 π.Χ. 24 πόλεις της νότιας Λακωνίας αποσπάστηκαν από τη Σπάρτη και αποτέλεσαν το "Κοινό των Λακεδαιμονίων ", ομοσπονδία δηλαδή πόλεων που είχαν την υποχρέωση να συνεισφέρουν στη Ρώμη χρήματα και στρατό. Στα χρόνια του Αυγούστου (22 π.Χ.) μετονομάστηκε "Κοινού των Ελευθερολακώνων", με κέντρο το ιερό του Ποσειδώνα στο Ταίναρο, ενώ τα συνέδρια αρχικά γίνονταν στην Καινήπολη. Οι πόλεις της ομοσπονδίας είχαν δημιουργηθεί από Σπαρτιάτες ευγενείς και πλουσίους που είχαν κατάφυγες στη Μάνη λόγω της επανάστασης και της ανακήρυξης της δημοκρατίας στη Σπάρτη από το βασιλιά Νάβη

Κείμενο: Δημήτρη Κατσαφάνα, Φιλόλογος - Συγγραφέας
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Σπάρτης


Τέχνη, πολίτευμα και κοινωνία

  Αγωγή και τέχνη στην αρχαία Σπάρτη
  Η σκληρή φυσική αγωγή, ο "μέλας ζωμός", ασφαλώς έκαναν τους Σπαρτιάτες ικανούς να αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο με γενναιότητα ,αλλά και με ευφυΐα. Στα πρώιμα χρόνια, σε σύνολο 81 Ολυμπιονικών οι 46 είναι Σπαρτιάτες. Εξάλλου ο γυναικείος αθλητισμός ήταν μοναδικό φαινόμενο στον κόσμο, όταν οι Αθηναίες δεν έβγαιναν ποτέ από το γυναικωνίτη. Μπορεί η Σπάρτη, για ειδικούς λόγους, να μην ανέδειξε συγγράφεις και φιλοσόφους. Ανέδειξε όμως πάντα άνδρες με ήθος. Ούτε έλειψε η πνευματική ζωή. Η αγωγή, αυτό που λέμε "παιδεία", των νέων και γενικά του πολίτη, ήταν το πρώτο μέλημα της πολιτείας. Οι νέοι διδάσκονταν να είναι σεμνοί, να σέβονται τους μεγαλύτερους, να αποκτούν με συντομία και με ευφυΐα (το Λακωνίζειν εστί Φιλοσοφείν). Μάθαιναν ανάγνωση και γραφή, αποστήθιζαν Ομηρο και ρήτρες, τους νόμους δηλαδή του Λυκούργου. Η πειθαρχία στους αρχηγούς, η υπακοή στους νόμους της Σπάρτης, η ανδρεία στον πόλεμο και η περιφρόνηση των δειλών ήταν από τα βασικά στοιχεία ενός ανώτερου ήθους.
  Στη διαμόρφωση αυτού του ήθους απέβλεπαν όλοι οι θεσμοί της Σπάρτης. Οι επίσημες πομπές, οι μουσικοί διαγωνισμοί, τα αθλητικά αγωνίσματα, τα χορικά τραγούδια, οι χοροί απέβλεπαν στη διατήρηση των αρχικών χαρακτηριστικών των Δωριέων και στην ανάδειξη τους σε τέλειους στρατιώτες. Μερικές από τις επίσημες γιορτές ήταν τα "Υακίνθια,τα Κάρνεια", εθνική γιορτή στη Σπάρτη, οι Γυμνοπαιδιές που συναγωνίζονταν δυο χοροί τραγουδιών , των εφήβων και των παντρεμένων ανδρών, η ο χορός των κοριτσιών που τραγουδούσαν με θρησκευτική έξαρση τα "Παρθένια" του Αλκαίου.
  Στη Σπάρτη έζησαν κορυφαίοι ποιητές και λειτούργησαν βασικά δυο μουσικές σχολές. Συνδέθηκε το τραγούδι με το χορό και με την άσκηση του σώματος. Η φωνητική μονωδία αντιπροσωπεύεται από τον Τέρπανδρο, η λυρική χορική μουσική από τον Τυρταίο, τον Αλκμάνα και που είχαν προσκληθεί εδώ.
  Από τον 7ο μέχρι και τον 5ο π.Χ. αιώνα η Σπάρτη ήταν πολιτιστικό και καλλιτεχνικό κέντρο. Ο ναός της Χαλκιοίκης Αθήνας στην Ακρόπολη ήταν από τα σπουδαιότερα ιερά κέντρα της Σπαρτιάτικης ζωής. Λειτουργούν εργαστήρια τόσο κεραμικής, όσο και χαλκοπλαστικής που συναγωνίζονται τα πιο σημαντικά της άλλης Ελλάδας. Εδώ εργάστηκαν ονομαστοί καλλιτέχνες, όπως ο Γιτιάδας (630π.Χ.) και ο Κάλων (500π.Χ.), ενώ ο Βαθυκλής από την Ιωνία εργάζεται στις Αμύκλες. Κατασκεύασε το ναό του Απόλλωνα - Υακίνθου, τον Αμυκλαίο θρόνο, και επέτυχε να συνδέσει μικτό κυανόκρανο από το λιτό δωρικό στοιχείο με το χαριτωμένο ιωνικό. Στη Σπάρτη των πρώιμων χρόνων η παραγωγή έργων τέχνης ήταν τόσο μεγάλη, ώστε να φθάνουν σ' όλη την Ελλάδα, από τον ελληνικό χώρο. Αγγεία, κύλικες ή αμφορείς γεωμετρικής εποχής, στήλες επιτύμβιες με αφηρωισμένους νεκρούς, έπαθλα ,ανάγλυφα εξαίσιας τέχνης, πήλινες πινακίδες με παραστάσεις μαρτυρούν για τον αγώνα και την εξέλιξη της Σπαρτιάτικης τέχνης.
  Πολίτευμα της Σπάρτη - Θεσμοί
  Οσο και αν φαίνεται παράδοξο, το πολίτευμα της Σπάρτης στηριζόταν σε δημοκρατικές αρχές μιας στρατιωτικής κοινωνίας. Η πειθαρχία, η υποταγή του ατόμου στην κοινωνική ομάδα εξασφαλίζει την ισονομία και την ισοπολιτεία των πολιτών. Τα κύρια στοιχεία του στρατιωτικού πολιτεύματος είχαν τεθεί από το μεγάλο νομοθέτη Λυκούργο. Οι νόμοι ήταν γραμμένοι σε ποιήματα, στις "ρήτρες". Η μεγάλη Ρήτρα, η αρχαιότερη (8ος π.Χ. αιώνας), αποδίδεται στον Λυκούργου από τον Πλούταρχο.
  Συμφώνα με τη νομοθεσία του Λυκούργου θεσμοί και όργανα της πολιτείας είναι:
... Η διπλή βασιλεία. Αρχικά οι δυο βασιλείς συγκέντρωσαν όλες τις εξουσίες, αλλά με τη πάροδο του χρόνου η εξουσία τους περιορίστηκε, όχι μόνο από συμβουλευτικό σώμα της γερουσίας και το veto της Απέλλας, αλλά και από τη σύγκρουση τους με την παντοδύναμη Εφορεία.
... Γερουσία. Σώμα που το αποτελούσαν 28 ηλικιωμένοι άνδρες και συνεδρίαζε υπό την προεδρία του ενός από τους δυο βασιλείς.
... Απέλλα, δηλαδή η εκκλησία του δήμου. Η λέξη "Απέλλα" (απελλάζω)σημαίνει συνάθροιση στο ύπαιθρο. Στην Απέλλα έπαιρναν μέρος όλοι οι σπαρτιάτες στρατιώτες άνω των 30 ετών και ψήφιζαν ελεύθερα διά βοής.
... Εφορεία. Αποτελείτο από 5 άνδρες, όσες και οι κώμες της Σπάρτης. Ο θεσμός αυτός δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των Μεσσηνιακών πολέμων (750π.Χ.). Κατά την πορεία της Σπαρτιάτικης ιστορίας έπειτα και από σύγκρουση της με το θεσμό της βασιλείας, συγκέντρωσε ουσιαστικά την εξουσία στα χέρια της με αποτέλεσμα να ελέγχει τα πάντα μέσα και έξω από τη Σπάρτη. Εγινε ο κύριος ρυθμιστής της πολιτικής ζωής της Σπάρτης.
  Οι πιο πάνω θεσμοί ήταν θεμελιακοί νια τη ρυθμιστική λειτουργία του πολιτεύματος, το οποίο αποσκοπούσε σε ένα ήθος που υπέτασσε το ατομικό συμφέρον σ' ένα ηθικό σκοπό, στην ευδοκίμηση (στο κάλο) του συνόλου, της πολιτείας. Γι' αυτό το ήθος η πολιτεία παρενέβαινε μέσα από άλλους θεσμούς και όργανα όπως ήταν:
... Τα Κοινά συσσίτια. Οι Σπαρτιάτες έτρωγαν μια φορά την ημέρα, χωρισμένοι σε ολίγους 10 - 15 ατόμων. Οι βασιλείς συνέτρωγαν στα συσσίτια και έπαιρναν διημερίδα. Το κυρίως γεύμα, ο μέλας ζωμός, παρασκευαζόταν από χοιρινό κρέας, ξύδι και αλάτι. Κατά τη διάρκεια του γεύματος γινόταν διδασκαλία σχετικά με την οργάνωση και τους σκοπούς της πολιτείας.
... Κρυπτεία: η άσκηση των νέων στην έξυπνη κλοπή, χωρίς να γίνονται αντιληπτοί. Οποιος συλλαμβανόταν μαστιγωνόταν. Συχνά τη νύχτα σκότωσαν και είλωτες, πράξη απάνθρωπη. Ηταν μια στρατιωτική εκπαίδευση κάτω από της πιο σκληρές συνθήκες.
... Διαμαστίγωση. Συνέχεια της κρυπτείας ήταν η διαμαστίγωση στο ναό της Ορθίας Αρτέμιδος. Τα πάτα αγωνίζονταν να αρπάξουν περισσότερο τυρί από το βωμό ενώ άλλοι έφηβοι τους μαστίγωναν, αλύπητα μέχρις έσχατος. Οσο προχωρούσε η μαστίγωση, τόσο και πιο βαρύ γινόταν το άγαλμα στα χέρια της ιέρειας, σημείο ότι τα χτυπήματα έπρεπε να είναι πιο σκληρά. Εκείνος που άντεχε τον πόνο χωρίς να βγάλει κραυγή νικούσε στο λεγόμενο αγώνα καρτερίας. Ηταν βωμονίκης.
... Ξενηλασία. Εβγαλαν από τα σύνορα κάθε ξένο που απρόσκλητος έφθανε στη Σπάρτη. Υπήρχαν θεσμοθετημένοι άρχοντες για την εύρυθμη λειτουργία της πολιτείας, όπως: οι Βιδαίοι, οι παιδονόμοι, που φρόντιζαν για τα ήθη των γυναικών, των νέων, οι Αρμόσυνοι, που φρόντιζαν για τα ήθη των γυναικών, οι Αγορανόμοι, που ήταν υπεύθυνη για τη διακίνηση των αγαθών της αγοράς, οι Αρμόστες που στέλνονται κυβερνήτες σε χώρες, όπου οι Σπαρτιάτες είχαν καταλύσει το πολίτευμα των χωρών αυτών. Ήταν ακόμη οι Νομοφύλακες, οι Αγαθοεργοί, ιππείς δηλαδή που στέλνονται σε έκτατες αποστολές.
  Τάξεις - Κοινωνικές ομάδες
  Εκτός από τους Σπαρτιάτες που είχαν πλήρη δικαιώματα και υποχρεώσεις - ήταν αυτοί που είχαν κλήρο - και εκτός από την Περιοίκους που ήταν ελεύθεροι και τους Είλωτες που δούλευαν τη γη για τους Σπαρτιάτες ή τους συνόδευαν στο πόλεμο, υπήρχαν και κάποιες όχι τάξεις, αλλά κοινωνικές ομάδες, όπως ήταν οι Μόθακες, πολίτες δηλαδή που ήταν ελεύθεροι, αλλά δεν ήταν Λακεδαιμόνιοι.
   Επρόκειτο για παιδιά ξένων ή Ειλώτων ή για νόθους, που ωστόσο μετείχαν στην κοινή αγωγή. Ηταν ακόμη οι Νεοδαμώτες, οι νέοι πολίτες που από Είλωτες είχαν αποκτήσει την ελευθερία τους για κάποια αξιόλογη υπηρεσία τους στη Σπάρτη. Οι Παρθενίες πάλι αποτελούσαν ένα άλλο κοινωνικό στρώμα της Σπάρτης. Ηταν αυτοί που είχαν γεννηθεί από πατέρα Σπαρτιάτη και μητέρα Αχαιή. Μετά τον Α Μεσσηνιακό πόλεμο είχαν προκαλέσει ταραχές γιατί δεν αναγνωρίζονταν ως γνήσιοι Σπαρτιάτες. Μετανάστευσαν το 707 στη Κάτω Ιταλία και ίδρυσαν τον Τάραντα.

Κείμενο: Δημήτρη Κατσαφάνα, Φιλόλογος - Συγγραφέας
Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Σπάρτης


The people
  There is a story about a Spartan boy who, in order to conceal a fox which he had stolen, hid it beneath his cloak and allowed the fox to gnaw him rather than let the theft be revealed. He died of the wounds. If he had been discovered, the disgrace would not have been in the stealing, but in allowing it to be detected. The boy's action illustrates the main purpose of the Spartan educational system, which was to produce men capable of showing such bravery as soldiers. Military strength was felt to be essential to Sparta for the very survival.
  Sparta was the ruling city of the area of Laconia in the southern Peloponnese. It lay in the valley of the river Eurotas. Of the people in the towns and villages which she controlled, some were free, known as perioikoi or neighbors, although they were inferior in status to the Spartans themselves. Others, because they were felt to be a greater threat, were kept in a state of slavery as publicly owned agricultural laborers. These were called helots. Furthermore, around the end of the eighth century B.C when other Greek states were obtaining the extra land which they needed by sending out colonies , Sparta took over the adjacent area of Messenia and made the Messenians helots as well. Not long afterwards the Messenians revolved, and it is clear the Spartans only just managed to retain their control.
  At the battle of Plataia in 479 B.C, five thousand Spartiates as the genuine Spartans were called, fought against the Persians, according to the historian Herodotus.With them were five thousand perioikoi and 35,000 helots. The Spartiates were determined to remain a select group, not inter-marrying with the rest of the population, nor sharing privileges with them. With their subjects vastly outnumbering them, as the figures for Plataia indicate,it can be seen why Sparta felt it essential to have enough military strength to ensure internal security. Every year the Spartans made a formal declaration of war on the helots, so that it did not count as murder to kill any.
  Sparta had deliberately chosen, during the seventh and sixth centuries B.C, to develop into a city-state very unlike others, because of the underlying fear of a helot uprising.
  Previously Spartan life had not been greatly different from that elsewhere. Ruled over by two kings,the aristocratic society had been typical, importing luxury goods, emplying skilled craftsmen, enjoying art and poetry. The changes which took place were traditionally ascribed to Lykourgos.To some he was a man, to others a god. Plutarch, wrote a 'Life' of Lykourgos, valuable for its description of Spartan ways, a long time after the period in question. Even the Delphic oracle was puzzled, according to Herodutus, saying, ' I do not know where to speak of you as a man or a god, but rather, Lykourgos, I think you are a god'.
  At all events the Spartans themselves attributed the institutions of their society to Lykourgos, although it is in fact unlikely that one person at one time can have been responsible for all of them.
Upbringing
  Everything was now dedicated to making each Spartiati a superb and unquestioningly loyal soldier. The Process started at birth. Newly-born babies were inspected by a committee of elders, and, if considered too weak , they were left to die by exposure on the sloped of Mount Taygetos. Those who survived were carefully brought up as Plutarch describes:
  'The women did not bathe the babies with water, but with wine, making it a sort of test of their strength. For they say that the epileptic and sickly ones lose control and go into convulsions, but the healthy ones are rather toughened like steel and strengthened in their physique. The nurses displayed care and skill: they did not use swaddling -bands, making the babies free in their limbs and bodies? they also made them sensible and not fussy about their food, not afraid of the dark or frightened of being left alone, not inclined to unpleasant awkwardness or whining. So even some foreigners acquired Spartan nurses for their children.
  At the age of seven, a Spartan boy came directly under the control of the city, and remained so in effect until the time of his death. From this age boys were brought up in packs, which had a prefect system, and were under the general charge of a state director of education , the paidonomos. The military emphasis is explained by Plutarch:
   'They learned reading and writing for basic needs, but all the rest of their education was to make them well-disciplined and steadfast in hardship and victorious in battle. For this reason, as boys grew older, the Spartans intensified their training, cutting their hair short and making them used to walking barefoot and for the most part playing named. When the boys reached the age of twelve, they no longer had tunics to wear, but got one cloak a year. Their bodies were tough and unused to baths and lotions. They only enjoyed such luxury only a few special days a year.They slept, in packs, on beds which they got together on their own, made from the tops of the rushes to be found by the river Eurotas. These they broke off with their bare hands, not using Knives.'
  The smallest offences were punishable by whipping, and food was deliberately rationed, so that the boys were forced to steal to get more -'if they are caught theft are whipped severely, for stealing carelessly and unskillfully'. The packs of boys were matched against each other in violent games with a ball and in straightforward fights. As they approached the age or twenty and manhood, the training grew more and more severe and military. At the festival of the goddess Artemis Ortheia, the older boys had to take part in a contest in which they snatched as many cheeses as possible from the steps of the altar to the goddess. To do so it was necessary to run the gauntlet of guards, with whips, who were instructed to use them as hard as they could. Some youths died as a result. Another test was the Krypteia, or 'period of hiding', during which the boy had to live alone and under cover in the countryside.
  The boys were taught music and poetry as well, but these were mostly military in tone and based on religious or patriotic themes, in keeping with the rest of education. As far as the girls were concerned, Lykourgos, according to Plutarch, ' took all possible care. He made the girls exercise their bodies in running, wrestling and throwing the discus and javelin, so that their children, taking root in the first place in strong bodies, would grow the better, and they themselves would be strong for childbirth, and deal well and easily with the pains of labour' . In athletic activities and in processions the girls, like the boys were nearly naked.
Adult Life
  At the age of twenty came the most critical time in s Spartan man's life. He now tried to get election to one of the dining clubs, rather like an army 'mess' , to which the men belonged. There were about fifteen members of each syssition of this kind. In the ballot each member of the mess dropped a pellet of bread into an urn, and if a single man squeezed his pellet flat, the candidate was rejected. To fail to win election to any mess at all meant becoming a social outcast. Members of the mess ate all their meals communally, and each man had to provide monthly a fixed quota of barley, wine, cheese and figs. The diet was plain, including usually a type of broth or porridge, which was well-known outside Sparta for its nastiness. It was apparently dark gray in color. The syssition was a military section, and the Spartan was now no less at the beck and call of the state than he had been as a boy. '
  Their training continued right into manhood, for nobody was free to live as he wished, but the city was like a military camp, and they had a set way of life and routine in the public service.They were fully convinced that they were the property not of themselves but of the state. If they had no other duty assigned to them, they used to watch the boys, either teaching them something useful, or learning themselves from seniors. For indeed one of the fine and enviable things which Lykourgos achieved for his citizens was a great deal or leisure. He forbade them to practice any manual trade at all.There was no need for the troublesome business and efforts of making money, since wealth had become completely without envy and prestige.The helots worked their land for them, supplying the fixed amount of produce.'
  One reason why wealth was less desirable lay in the fact that Sparta's authorities refused to adopt the system of making silver into coins in the manner of other Greek cities. Instead she continued to use unwieldy iron bars for money. The historian Xenophon commented that ' a thousand drachmas' worth would fill a wagon'.Spartans were also forbidden to travel abroad , except on state instructions, and foreigners were not admitted to Sparta without supplying a very good reason for doing so . This was to prevent the citizens from being corrupted by foreign ideas and morality.
The constitution
  The constitution was organized so that individual power was closely checked and change by peaceful means very difficult. The fact that there were two kings meant that, as in the case of the two Roman consuls, one could prevent the other from becoming too powerful on his own account. The original powers of the kings were greatly restricted, and they became principally generals. When the army fought outside Sparta, however, one king only was allowed to go as its commander, as the possibility of a disagreement or the loss of both kings was too great a risk.At home they had some powers but were, in fact, less important than the ephoroi or 'overseers' , five magistrates elected annually from the people. Each month the kings and ephoroi exchanged oaths,the kings swearing that they would govern according to the laws, and the ephoroi that, as long as the kings obeyed the laws, they would see to it that the kingship was unharmed.
  The ephoroi kept a close watch on the kings: two went along on any foreign campaign, and they had the power to call the kings before them to explain their conduct. They could even fine or arrest them. The ephoroi were generally responsible for the discipline of the state, acting as judges, dealing with foreign ambassadors, presiding over meetings of the council and the assembly. It was they who annually declared war on the helots, and on beginning their years of office they issued a decree that all citizens should 'shave their top lips and obey the laws'.
  The counsel (gerousia) was another strong influence in the city. Consisting of twenty-eight men over the age of sixty, elected for life from certain ancient families. Finally there there was the assembly, the members of which were the people, or at least adult males. Although the assembly had the right to approve or reject proposals put before it, there was an important law to the effect that 'if people make a crooked decision, the kings and elders have the power to withdraw the matter.
The Spartan achievement
  Many of Sparta's ways seem curious to us, but the fact remains that the system was on the whole remarkably effective. Internally , Sparta was free from unrest except on isolated occasions, such as the revolt by the Messenian helots in 465 B.C., when they took advantage of the chaos caused by a great earthquake.Externally, by virtue of her military strength and sound diplomacy, she was able to build up for a long time an importance in the Hellenic world rivaled only by Athens.Sparta soon realized that to continue enslaving her neighbors, as she had done in the case of the Messenians, was a policy which could only create anxiety. So she turned to a policy of alliances with other cities in the Peloponnese, such as Corinth, Tegea, and Argos.In this way , Sparta was by the end of the sixth century B.C., the leader of the Peloponnese.
  When it was necessary to fight, the effectiveness of the training was proved many times. The army was not beaten in a strength fight from the period of the Messenian Wars (800 B.C) until the battle of Leuktra in 371 B.C. Plutarch's account of their preparations, and conduct in, a battle makes it easy to see why they were such fearsome opponents:
  ' In times of battles the officers relaxed the harshest aspects of their discipline and did not stop the men from beautifying their hair and their armor and their clothing, glad to see them like horses prancing and neighing before races. For this reason they took care over their hair from the time when they were youths, especially seeing to it in times of trouble so that it appeared sleek and well-combed, remembering a saying of Lykourgos about the care of hair, that it makes the handsome better-looking and the ugly more frightening. They also had less rigorous exercises, and they allowed the young men a regime in other respects less restricted and supervised, so that for them alone war was a rest from the preparation for war... It was an impressive and frightening sight to see them advancing in time to the flute and leaving no space in the battle-line, with no nervousness in their minds, but calmly and cheerfully moving into the dangerous battle to the sound of music. For mean in this frame of mind are unlikely to suffer from fear or excessive excitement, but rather to be steady in their purpose and confident and brave as if their god were there with them. The king when he marched against the enemy always had with him someone who had been crowned victor in the Olympic Games. There is a story that one man was offered a great amount of money to lose at the Olympics , but refused it. When he had thrown his opponent after a great struggle, someone asked him, "Spartan, what good have you gained from your victory?" and he replied with a smile , "I shall fight by my king against the enemy."
  It is easy to gain an impression of the Spartan as a totally dour and joyless people - all that is indicated by the word 'spartan' as it is used in English. There was however, another side. There is no evidence that the Spartans as whole ever became restless over their way of life although, of course, there are examples enough of Spartans who failed to live up to the ideal standards expected of them. For many the communal spirit and decimation to the state must have been very satisfying. It was also a feature of life in the messes that there was a great deal of banter, which was neither to be resented nor repeated outside the mess. Another Hellenic adjective for Spartan -lakonikos- has also passed into our language in the word 'laconic' , used of a dry wit which say much in a few words. This was the style which the Spartans encouraged and for which they were famous.
  When a Spartan was asked why it was that Lykourgos had made so few laws he replied, 'Men of few words require few laws.' Another, in reply to someone who was praising the people of Elis for their fairness in the management of the Olympic Games, answered, 'Yes, they deserve a lot of praise if they can do justice on day in five years.' The retort of a Spartan to an Athenian who had said that the Spartans had no learning was, 'You are right. We alone all the Hellenes none of your bad qualities.'
  It can be seen from such remarks that the Spartans were both intensely patriotic and sure of their superiority over others.They had chosen to remain a select minority dominating a majority of inferiors in the form of the helots and the perioikoi. The helots did all the everyday work, so that the Spartans could be free to become exceptional soldiers. Curiously, in order to preserve their privilege position, they adopted a system of living in which their individual freedom was very slight. Nevertheless, there were many people from other parts of Greece who greatly admired Sparta. Among these was the philosopher Plato, and when in the course of his philosophical inquiries he constructed an imaginary 'ideal state', it had many points of similarity to Sparta. Most of the admirers were people whose political views were in favor of aristocracy. Living very often in city-states which had reached democracy by a series of upheavals, they looked enviously at Sparta with its order and discipline. Sparta had avoided the total democracy of many other states by compromising at an early stage and adopting a constitution which had some of the the features of monarchy, some of aristocracy (the gerousia), some of democracy (the ephoroi and the assembly).

This text is cited Apr 2003 from the Laconian Professionals URL below.


Σελίδες εκπαιδευτικών ιδρυμάτων

Συμμετοχές σε αγώνες των Ελλήνων:

Battle of Thermopylae

   The Hellenes who awaited the Persians in that place were these: three hundred Spartan armed men; one thousand from Tegea and Mantinea, half from each place; one hundred and twenty from Orchomenus in Arcadia and one thousand from the rest of Arcadia; that many Arcadians, four hundred from Corinth, two hundred from Phlius, and eighty Mycenaeans. These were the Peloponnesians present; from Boeotia there were seven hundred Thespians and four hundred Thebans.

This extract is from: Herodotus. The Histories (ed. A. D. Godley, 1920), Cambridge. Harvard University Press. Cited Apr 2003 from The Perseus Project URL below, which contains comments & interesting hyperlinks.


Ο τόπος κατακτήθηκε από:

Αντίγονο Δόσων, 221 π.Χ.

He supported the Achaean League against Cleomenes, king of Sparta, whom he defeated at Sellasia in 221, and took Sparta.

Links

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ