EN
Greek Travel Pages

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 5 τίτλοι με αναζήτηση: Αρχαιολογικοί χώροι για το τοπωνύμιο: "ΘΑΣΟΣ Αρχαία πόλη ΘΑΣΟΣ".


Αρχαιολογικοί χώροι (5)

Αρχαίες πόλεις

Αρχαία Θάσος

   Ο αρχαιολογικός χώρος στην περιοχή της αρχαίας πόλης. Η επίσκεψη στην αρχαία πόλη αρχίζει από το λιμάνι που φαίνεται πως διαμορφώθηκε ήδη από τον 4ο π.Χ. αι. Η αρχαία αγορά με τα παραρτήματά της βρίσκεται κοντά στο λιμάνι. Είναι περίπου τετράγωνη με πλευρά 100 μ. και ορίζεται από στοές στις τρεις πλευρές της και σύμπλεγμα κτιρίων, δημόσια, διοικητικά και θρησκευτικά κέντρα, στην τέταρτη. Η διαμόρφωση αυτής της αγοράς έγινε στα Ελληνιστικά Χρόνια και συμπληρώθηκε στη Ρωμαϊκή Εποχή. Στην αγορά υπάρχει ακόμη ιερό του Θεογένη, του Αγοραίου Δία, κυκλικός περίβολος, βωμούς και βάσεις που στήριζαν αναθήματα, στα ΒΑ βασιλική 5ου αι., ενώ λίνο προς Ν βρίσκεται η ρωμαϊκή συνοικία και το Ωδείο. Το Ωδείο, ένα μικρό θέατρο, χτίστηκε το 2ο μ.Χ. αι. στην εποχή του Αδριανού. Κοντά τους υπάρχει το πέρασμα των Θεωρών. Από εδώ δρόμος οδηγεί στο Αρτεμίσιο, με κάτοψη περιβόλου ιερού. Στα Ρωμαϊκά Χρόνια (1ο π.Χ. αι,) προστέθηκε μνημειώδες πρόπυλο. Ο περίβολος που διασώθηκε χρονολογείται στο 2ο π.Χ. αι. Στη συνέχεια βαδίζοντας προς τα Β. Φτάνουμε στο ιερό του Διονύσου, 4ου π.Χ. αι. Στα ΒΑ του ιερού βρίσκεται το θέατρο.
  Ακολουθώντας ένα δρομάκι φτάνουμε στο ιερό του Ποσειδώνα, 4ου π.Χ. αι., με κυκλικό περίβολο και βωμό σε σχήμα Π. Ο δρόμος προς τη θάλασσα οδηγεί στο Εβραιόκαστρο.Ο σύγχρονος δρόμος περνά από την πύλη της θεάς πάνω σε άρμα, με έξοχο ανάγλυφο, και την πύλη του Ερμή και των Χαρίτων. Πίσω τους έχει αποκαλυφθεί συνοικία με σπίτια από τα Αρχαϊκά ως τα Ρωμαϊκά Χρόνια . Στη συνέχεια ο δρόμος οδηγεί στο ανοιχτό λιμάνι και στο Εβραιόκαστρο, τη ΒΑ οχύρωση της πόλης. Εδώ θα υπάρχει επίσης παλαιοχριστιανική βασιλική, 5ου ή 6ου αι., χτισμένη πάνω σε αρχαίο ναό. Ακολουθώντας το τείχος φτάνουμε στο αρχαίο θέατρο της Θάσου, 3ου π.Χ, αι., με ρωμαϊκές τροποποιήσεις, ώστε να χρησιμοποιείται για θεάματα με ζώα και μονομάχους. Από το θέατρο ο δρόμος οδηγεί στην ακρόπολη με ιερό της Αθηνάς. Η ακρόπολη χτίστηκε στα Βυζαντινά Χρόνια. Στη συνέχεια φτάνουμε στη σπηλιά-ιερό του Πάνα. Ακολουθώντας πάντα το τείχος ξανακατεβαίνουμε προς τα νότια.Περνάμε την πύλη του Παρμένη και την πύλη του Σιληνού . Απομακρυνόμενοι από την πόλη ακολουθούμε τον δρόμο προς την Παναγία και συναντάμε το ιερό της Αρκούδας. Ξαναγυρίζουμε και ακολουθούμε πάλι το τείχος, ως την πύλη του Ηρακλή και του Διονύσου και την πύλη του Δία και της Ήρας. Από το σημείο αυτό μπαίνουμε στον ελαιώνα όπου βρίσκονται τα λείψανα της νεκρόπολης, Ρωμαϊκής Εποχής, με μεγάλες σαρκοφάγους, όπως αυτή του Πολιάδη κοντά στην πύλη.Ξεκινώντας πάλι από την πύλη του Δία και της Ήρας ακολουθούμε το δρόμο προς Α, προς το κέντρο της σύγχρονης κωμόπολης. Εδώ, σε ανοιχτό χώρο, ανασκάφηκε μια μεγάλη κατασκευή, το μνημείο του Θερσίλοχου, που δυστυχώς επιχωματώθηκε ξανά.
  Περίπου 30 μ. μακρύτερα, υπάρχει το ιερό του Ηρακλή, πολιούχου της Θάσου, του οποίου η λατρεία ήταν διαδεδομένη στο νησί. Το ιερό έχει πρόστυλο, βωμό, ναό του 6ου π.Χ. αι., ένα δεύτερο μικρό ιωνικό ναό και άλλα οικοδομήματα, «οίκοι» του 5ου π.Χ. αι. Δίπλα στο ιερό βρίσκεται και η θριαμβική αψίδα του Καρακάλα, Ρωμαϊκής Εποχής. Κατεβαίνοντας προς τη θάλασσα από το δρόμο της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής φτάνουμε στη μεγάλη πλατεία του Λιμένα, όπου υπάρχει μεγάλη βασιλική.

Το κείμενο παρατίθεται τον Ιούλιο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Πειραιά


Perseus Site Catalog

Thasos

Region: Thrace
Periods: Archaic, Classical, Hellenistic, Roman, Byzantine, Modern
Type: Fortified city
Summary: Center of an island city-state.

Physical Description:
   
The city of Thasos (on the N coast of the island, opposite the mainland) had 2 ancient harbors, one of which was enclosed by the city's fortification system. The extant walls of Thasos date mainly to ca. 411 B.C., but rest on earlier foundations of walls demolished first by order of the Persians (491 B.C.), and again by order of the Athenians (463 B.C.). Several of the extant city gates, however, date to the earlier Archaic circuit. Within the ca. 4 km long walls of the city are a number of sanctuaries (including those to Poseidon, Artemis, Herakles and Dionysos), residential and commercial buildings, and the agora in the lower town. The agora is located at the center of the city's shore line, with a gateway to the adjacent fortified harbor. The agora was surrounded by stoas and public buildings and contained many altars and small shrines. The city walls extend to the SW to enclose the 3 summits of the acropolis where individual sanctuaries to Apollo, Athena and Pan are located. In the Roman period an odeion, basilica and monumental arch were added. The Greek theater on the slope, along the E wall of the city was remodeled by the Romans to serve as an arena.
Description:
    The island of Thasos has been inhabited since the Neolithic period. According to tradition the island takes its name from Thasos, the leader of a group of Phoenician traders who were exploiting the gold mines of the island in the Early Iron Age when the island was inhabited by a Thracian tribe. Around 680 B.C. Ionian Greeks from Paros colonized the island. Thasos reached its greatest prosperity during the Archaic and early Classical period due to its position on the sea routes, its supply of timber and marble for export, and in particular its gold mines. The island submitted to the Persians in 491 and 480 B.C. In 477 Thasos joined the Athenian controlled Delian League. The island was unsuccessful in attempts to withdraw from Athenian dominance in 464 and 411 B.C. and in 377 B.C. it joined the 2nd Athenian League. In the Hellenistic and Roman periods Thasos had little political power, but remained prosperous.
Exploration:
   
Early topographical exploration by A. Conze in 1858 and J. Bent in 1886. In 1910 the French School began excavations at the ancient city which have continued, with interruptions until the present. Research outside the city includes: excavations at the sanctuary at Aliki by J. Bent in 1886 and by the French School in 1924 and 1961-1962; excavation at a cave near the sanctuary by A. Romiopoulou in 1962; and excavations at a necropolis at Theologos by the French School in 1925.

Donald R. Keller, ed.
This text is cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains 185 image(s), bibliography & interesting hyperlinks.


Αρχαία θέατρα

Αρχαίο Θέατρο Θάσου

Στην πρωτεύουσα της Θάσου, πίσω από το παλιό λιμάνι βρίσκεται ο αρχαιολογικός χώρος του νησιού. Στην πλαγιά του πευκόφυτου λόφου δεσπόζει το αρχαίο θέατρο. Κατασκευασμένο μέσα σε μια φυσική κοιλότητα, προσκείμενο στο τείχος, ήταν εκεί από τον 5ο π.Χ. αιώνα, σύμφωνα με αυτά που πληροφορούμαστε από τον Ιπποκράτη στις "Επιδημίες". Την ίδια εποχή έδρασε και ο Ηγεμόνας κωμικός συγγραφέας και ηθοποιός, που σύμφωνα με τον Αριστοτέλη είναι ο εφευρέτης της "παρωδίας".
Τον 3ο π.Χ. αιώνα ανοικοδομείται η σκηνή του θεάτρου, η οποία είχε μαρμάρινη πρόσοψη. Είναι μια εποχή όπου η θεατρική παραγωγή βρίσκεται σε ακμή, ενώ κατά τη διάρκεια διαφόρων εορτών το θέατρο το επισκέπτονταν διάφοροι ξένοι καλλιτέχνες, όπως ο Αρίστων από τη Μίλητο που έπαιζε τον αυλό.
Δε γνωρίζουμε τη διάταξη των εδωλίων και τη μορφή της ορχήστρας κατά την κλασική εποχή. Το κοίλο που βλέπουμε σήμερα είναι έργο των ρωμαϊκών χρόνων. Τα εδώλια είναι κατασκευασμένα από κανονικούς λίθους χωρίς κυμάτια, εκτός από αυτά που βρίσκονται στο κατώτερο μέρος. Σε αρκετά εδώλια βλέπουμε χαραγμένα τα ονόματα ατόμων ή οικογενειών που τα είχαν κρατημένα.
Τον 1ο μΧ. αιώνα, το θέατρο μεταποιείται σε αρένα για τους αγώνες των μονομάχων. Υπήρχαν ομάδες επαγγελματιών αγωνιστών: ισσεδάριοι, μορμίλλονες, ρητιάριοι ενώ γίνονταν επίσης και μονομαχίες μεταξύ ζευγαριών από καβαλάρηδες. Τότε γίνονται και πολλές μετατροπές στο κτήριο της σκηνής, ενώ αφαιρούν το προσκήνιο για να ξαναπελεκήσουν τις επιφάνειες του και για να το φιλοτεχνήσουν.
Στη σύγχρονη εποχή, το θέατρο χρησιμοποιήθηκε για παραστάσεις, κυρίως κατά την διάρκεια του Φεστιβάλ Φιλίππων Νεαπόλεως και Θάσου. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει αποσπασθεί από τη διοργάνωση, εξ'αιτίας του προγράμματος ανασκαφών και αναστήλωσης του που διενεργείται. Πιστεύεται ότι στα δύο επόμενα χρόνια θα γίνει πλέον εφικτό να εντάχθει ξανά στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.


Βουλευτήριον

Βουλευτήριον

Ορθογώνιο κτήριο που χρονολογείται στις αρχές του 3ου αι. π.Χ. Σύμφωνα με αποσπασματικά σωζόμενη επιγραφή που βρέθηκε σε τμήμα της ανωδομής, η ίδρυση του κτηρίου αποδίδεται στον Θερσίλοχο.
Στη μέση της βόρειας πλευράς τέσσερις βαθμίδες οδηγούσαν στον δωρικού ρυθμού προθάλαμο, μέσω του οποίου γινόταν η μετάβαση στην αίθουσα συνεδριάσεων. Στο κέντρο της, που όριζαν 16 κίονες ιωνικού ρυθμού, υπήρχε άνοιγμα της οροφής για το φωτισμό και εξαερισμό του χώρου. Στους τρεις τοίχους είχαν τοποθετηθεί, περιμετρικά, ξύλινα καθίσματα.
Σώζονται τα θεμέλια, βάσεις κιόνων και τμήματα της ανωδομής.

Το κείμενο παρατίθεται τον Φεβρουάριο 2003 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Ιδρυματος Μείζονος Ελληνισμού


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

Αναχωρησεις πλοιων
Από

Copyright 1999-2019 ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ε.Π.Ε.