gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 34 τίτλοι με αναζήτηση: Αρχαίες πηγές  στην ευρύτερη περιοχή: "ΟΛΥΜΠΙΑ Επαρχία ΗΛΕΙΑ" .


Αρχαίες πηγές (34)

Perseus Encyclopedia

Αλίφειρα

ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ηταν μία από τις αρκαδικές πόλεις που οι κάτοικοί τους συνοίκισαν τη Μεγαλόπολη (Παυσ. 8,27,4). Μετά το συνοικισμό εξακολούθησε να υπάρχει ως πόλη, αλλά μικρότερη από πριν (Παυσ. 8.26.5, 8.27.7).

Αρήνη

ΑΡΗΝΗ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη στη Μεσσηνία. Την ίδρυσε ο Αφαρεύς, αναφέρεται από τον Ομηρο και ίσως ταυτίζεται με το Σαμικό.

Βάσσαι

ΒΑΣΣΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΗΛΕΙΑ
Τοποθεσία πάνω στο όρος Κωτίλιον (Παυσ. 8,41,7). Από εδώ μετέφεραν στη Μεγαλόπολη το άγαλμα του Επικούριου Απόλλωνα, για να συμβάλουν στο στολισμό της πόλης (Παυσ. 8,30,3).

Επιον

ΕΠΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη της Δυτικής Πελοποννήσου. Την ίδρυσαν οι Μινύες (Ηρ. 4,148,3).

Θεισόα

ΘΕΙΣΟΑ (Αρχαία πόλη) ΑΝΔΡΙΤΣΑΙΝΑ
Μία από τις αρκαδικές πόλεις που οι κάτοικοί τους συνοίκισαν τη Μεγαλόπολη (Παυσ. 8,27,4).Ηταν χτισμένη πάνω στο όρος Λύκαιον. Την εποχή του Παυσανία ήταν κώμη υπαγόμενη στη Μεγαλόπολη (Παυσ. 8,38,3).

Λαπίθας

ΛΑΠΙΘΑΣ (Βουνό) ΟΛΥΜΠΙΑ
Βουνό της Αρκαδίας (Παυσ. 5,5,8).

Λεπρέον

ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη που ίδρυσαν οι Μινύες και πήρε μέρος στη μάχη των Πλαταιών (Ηροδ. 4.148, 9.28).

Μάκιστος

ΜΑΚΙΣΤΟΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη της Τριφυλίας που καταστράφηκε από τους Ηλείους όταν οι Μακίστιοι συντάχτηκαν μαζί με το βασιλιά της Πίσας Πύρρο στον πόλεμο που εκείνος ξεκίνησε εναντίον τους (Παυσ. 6,22,4).

Σαμικόν

ΣΑΜΙΚΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας ονομάζει Σαμικόν όλη την περιοχή από το φρουριο του βουνού του Καϊάφα ως τη θάλασσα (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγισις, τόμ. 5, σελ. 206, σχόλιο (2) στην παράγραφο 3). Συμφωνεί επίσης με την ταύτιση του Σαμικού με την Αρήνη (Παυσ. 5,6,2).

Σαμία

Ο Παυσανίας αναφέρει τη Σαμία σαν πόλη ξεχωριστή από το Σαμικό, στο δρόμο προς την Ολυμπία (Παυσ. 5,6,1).

Σκιλλούς

ΣΚΙΛΛΟΥΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη της Τριφυλίας οι κάτοικοι της οποίας βοήθησαν τους Πισαίους κατά τον πόλεμό τους με τους Ηλείους και γι' αυτό οι Ηλείοι την κατέστρεψαν (Παυσ. 5.6.4, 6.22.4).

Φιγαλεία

ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Πόλη της αρχαίας Αρκαδίας που ήταν χτισμένη σε απότομο ύψωμα (Παυσ. 8,39,5).

Φρίξα

ΦΡΙΖΑ (Αρχαία πόλη) ΣΚΙΛΛΟΥΝΤΑ
Ο Παυσανίας είδε την πόλη ερειπωμένη (Παυσ. 6,21,6).

Θουκυδίδης

Lepreum during the Peloponnesean war

ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Immediately afterwards an Elean embassy arrived, and first making an alliance with Corinth went on from thence to Argos, according to their instructions, and became allies of the Argives, their country being just then at enmity with Lacedaemon and Lepreum.

Ξενοφών

Επιον

ΕΠΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Ξενοφών αναφέρει την πόλη μεταξύ Ηραίας και Μακίστου (Ελλ. 3,2,30).

Ομηρικοί Υμνοι

Crouni

ΚΡΟΥΝΟΙ (Χωριό) ΗΛΕΙΑ
So the ship ran on its course and came to Arena and lovely Argyphea and Thryon, the ford of Alpheus, and well placed Aepy and sandy Pylos and the men of Pylos;past Cruni it went and Chalcis and past Dyme and fair Elis, where the Epei rule.

Chalkis - Homeric Hymns

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
So the ship ran on its course and came to Arena and lovely Argyphea and Thryon, the ford of Alpheus, and well placed Aepy and sandy Pylos and the men of Pylos;past Cruni it went and Chalcis and past Dyme and fair Elis, where the Epei rule.

Παυσανίας

Aliphera

ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Aliphera has continued to be regarded as a city from the beginning to the present day.

ΘΕΙΣΟΑ (Αρχαία πόλη) ΑΝΔΡΙΤΣΑΙΝΑ
There is a place on Mount Lycaeus called Cretea, on the left of the grove of Apollo surnamed Parrhasian. The Arcadians claim that the Crete, where the Cretan story has it that Zeus was reared, was this place and not the island. The nymphs, by whom they say that Zeus was reared, they call Theisoa, Neda and Hagno. After Theisoa was named a city in Parrhasia; Theisoa to-day is a village in the district of Megalopolis. From Neda the river Neda takes its name; from Hagno a spring on Mount Lycaeus, which like the Danube flows with an equal volume of water in winter just as in the season of summer. Should a drought persist for a long time, and the seeds in the earth and the trees wither, then the priest of Lycaean Zeus, after praying towards the water and making the usual sacrifices, lowers an oak branch to the surface of the spring, not letting it sink deep. When the water has been stirred up there rises a vapor, like mist; after a time the mist becomes cloud, gathers to itself other clouds, and makes rain fall on the land of the Arcadians.

Στράβων

Aepy

ΑΙΠΥ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
As for "well-built Aepy," some raise the question which of the two words is the epithet and which is the city, and whether it is the Margalae of today, in Amphidolia.

Αρήνη

ΑΡΗΝΗ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
... perhaps Samicum was the acropolis of Arene, which the poet mentions in the Catalogue: "And those who dwelt in Pylus and lovely Arene." For while they cannot with certainty discover Arene anywhere, they prefer to conjecture that this is its site; and the neighboring River Anigrus, formerly called Minyeius, gives no slight indication of the truth of the conjecture, for the poet says: "And there is a River Minyeius which falls into the sea near Arene." For near the cave of the nymphs called Anigriades is a spring which makes the region that lies below it swampy and marshy. The greater part of the water is received by the Anigrus, a river so deep and so sluggish that it forms a marsh; and since the region is muddy, it emits an offensive odor for a distance of twenty stadia, and makes the fish unfit to eat.
    In the mythical accounts, however, this is attributed by some writers to the fact that certain of the Centaurs here washed off the poison they got from the Hydra, and by others to the fact that Melampus used these cleansing waters for the purification of the Proetides.80 The bathing-water from here cures leprosy, elephantiasis, and scabies. It is said, also, that the Alpheius was so named from its being a cure for leprosy. At any rate, since both the sluggishness of the Anigrus and the backwash from the sea give fixity rather than current to its waters, it was called the "Minyeius" in earlier times, so it is said, though some have perverted the name and made it "Minteius" instead.
    But the word has other sources of derivation, either from the people who went forth with Chloris, the mother of Nestor, from the Minyeian Orchomenus, or from the Minyans, who, being descendants of the Argonauts, were first driven out of Lemnos into Lacedaemon, and thence into Triphylia, and took up their abode about Arene in the country which is now called Hypaesia, though it no longer has the settlements of the Minyans. Some of these Minyans sailed with Theras, the son of Autesion, who was a descendant of Polyneices, to the island which is situated between Cyrenaea and Crete ("Calliste its earlier name, but Thera its later," as Callimachus says), and founded Thera, the mother-city of Cyrene, and designated the island by the same name as the city.

Επιτάλιον

ΕΠΙΤΑΛΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Στράβων ταυτίζει το ομηρικό Θρύον ή Θρυόεσσα με το μετέπειτα Επιτάλιον (Στράβ. 8.3.24).

Κρουνοί

ΚΡΟΥΝΟΙ (Χωριό) ΗΛΕΙΑ
Ο Στράβων αναφέρει τους Κρουνούς στα νότια της Ηλείας (Στρ. 8,3,27).

Then comes the mountain of Triphylia that separates Macistia from Pisatis; then another river called Chalcis, and a spring called Cruni, and a settlement called Chalcis

Lepreum

ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
   To the south of Pylus is Lepreum. This city, too, was situated above the sea, at a distance of forty stadia; and between Lepreum and the Annius is the temple of the Samian Poseidon, at a distance of one hundred stadia from each. This is the temple at which the poet says Telemachus found the Pylians performing the sacrifice: "And they came to Pylus, the well-built city of Neleus; and the people were doing sacrifice on the seashore, slaying bulls that were black all over, to the dark-haired Earth-shaker." Now it is indeed allowable for the poet even to fabricate what is not true, but when practicable he should adapt his words to what is true and preserve his narrative; but the more appropriate thing was to abstain from what was not true. The Lepreatans held a fertile territory; and that of the Cyparissians bordered on it. Both these districts were taken and held by the Cauconians.

Μάκιστος

ΜΑΚΙΣΤΟΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Την αναφέρει και με το όνομα Πλανιστούς και ότι οι κάτοικοι ήταν Καύκωνες (8,3,16)

Minthe mountain

ΜΙΝΘΗ (Βουνό) ΗΛΕΙΑ
Near Pylus, towards the east, is a mountain named after Minthe, who, according to myth, became the concubine of Hades, was trampled under foot by Core, and was transformed into garden-mint, the plant which some call Hedyosmos. Furthermore, near the mountain is a precinct sacred to Hades, which is revered by the Macistians too, and also a grove sacred to Demeter, which is situated above the Pylian plain. This plain is fertile; it borders on the sea and stretches along the whole distance between Samicum and the River Neda. But the shore of the sea is narrow and sandy, so that one could not refuse to believe that Pylus got its epithet "emathoeis" therefrom.

Τριφυλιακή Πύλος

ΠΥΛΟΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΚΗ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Στράβων την αναφέρει σχετικά κοντά στα Ιερά της Σκιλλουντίας Αθηνάς και του Σαμίου Ποσειδώνα (Παυσ. 8,3,14).

.. most of the more recent writers, both historians and poets, say that Nestor was a Messenian, thus adding their support to the Pylus which has been preserved down to their own times. But the writers who follow the words of Homer more closely say that the Pylus of Nestor is the Pylus through whose territory the Alpheius flows. And the Alpheius flows through Pisatis and Triphylia.

Σάμος

ΣΑΜΙΚΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Την εποχή του Στράβωνα δεν υπήρχε πια η πόλη, σωζόταν όμως ο οχυρωτικός της περίβολος που είχε το όνομα Σαμικόν (Στρ. 8,3,20).

Τυμπανέαι

ΤΥΠΑΝΕΑΙ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Στις Τυμπανέες έρρεαν δύο παραπόταμοι του Αλφειού, ο Δαλίων και ο Αχέρων (Στρ. 8,3,15).

Υπανα

ΥΠΑΝΑ (Αρχαία κωμόπολη) ΗΛΕΙΑ
Τον καιρό του οι κάτοικοι είχαν μεταφερθεί στην Ηλιδα (8,3,15).

Χαλκίς

ΧΑΛΚΙΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Την τοποθετεί μεταξύ των εκβολών του Αλφειού και το Σαμικό, όπου και ομώνυμος ποταμός και μία κρήνη που λεγόταν Κρουνοί (8,3,13).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ