Εμφανίζονται 25 τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους στην ευρύτερη περιοχή: "ΟΛΥΜΠΙΑ Επαρχία ΗΛΕΙΑ" .
ΣΤΟΜΙΟ (Χωριό) ΦΙΓΑΛΕΙΑ
Το ξόανο της Δήμητρας Μελαίνης είχε μορφή γυναίκας με κεφάλι αλόγου που καθόταν σε βράχο. Πάνω στο κεφάλι υπήρχαν φίδια κι άλλα ζώα. Φορούσε μακρύ χιτώνα και στα χέρια κρατούσε δελφίνι και περιστέρι. Το ξόανο αυτό κάηκε όταν βασιλιάς ήταν ο Σίμος και οι Φιγαλείς δε φρόντισαν να το αντικαταστήσουν αλλά παραμέλησαν γενικά τη λατρεία της θεάς, η οποία για να τους τιμωρήσει έστειλε ακαρπία στη χώρα τους. Τότε κατέφυγαν στο Μαντείο των Δελφών, που τους φανέρωσε το λόγο της συμφοράς και τους συμβούλευε να τιμήσουν τη θεά όπως έπρεπε. Εκείνοι τότε συμμορφώθηκαν και άρχισαν να τιμούν τη Δήμητρα περισσότερο και ανέθεσαν στον Αιγινήτη Ονάτα να φτιάξει χάλκινο πια αντίγραφο του κατεστραμμένου ξόανου (Παυσ. 8,42,4-7). Ο Παυσανίας δεν είδε το άγαλμα, γιατί όπως του είπαν οι γεροντότεροι κάποτε έπεσαν βράχοι πάνω από την οροφή και το κατέστρεψαν. Στην εποχή του, όμως, εξακολουθούσαν να κάνουν αναίμακτες θυσίες για τη Δήμητρα προσφέροντας φρούτα, κερήθρες και ακατέργαστο μαλλί (Παυσ. 8,42.11-13).
ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Βρισκόταν στο γυμναστήριο της Φιγαλείας. Παρίστανε το θεό να φοράει ιμάτιο το οποίο όμως δεν κατέληγε σε πόδια, γιατί στο κάτω μέρος το άγαλμα ήταν τετράγωνο, όπως τα Ερμαία (Παυσ. 8,39,6).
ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει μαζί με το Ιερό της Αθηνάς (Παυσ. 8,26,6).
ΕΠΙΤΑΛΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο ποταμός Αλφειός είχε τις εκβολές του ανάμεσα στη Φεία και το Επιτάλιον. Κοντά στις εκβολές υπήρχε Ιερός Περίβολος της Αρτέμιδος Αλφειούσας ή Αλφειωνίας (Στρ. 8,3,12).
ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει σαν το μόνο μνημείο που είδε ο ίδιος, παρά τα λεγόμενα των Λεπρεατών για Ναό του Δία και τάφους του Λυκούργου και του Καύκωνα. Το Ιερό της Δήμητρας ήταν χτισμένο με πλιθιά και δεν είχε λατρευτικό άγαλμα (Παυσ. 5,5,6).
ΣΑΜΙΚΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Το αναφέρει μέσα σε άλσος γεμάτο αγριελιές το οποίο φρόντιζαν οι Μακίστιοι, που κατοικούσαν στην περιοχή, αλλά και όλοι οι Τριφύλιοι (8,3,13). Ο ναός ήταν έδρα Αμφικτιονίας 6 Μινυακών πόλεων της Τριφυλίας.
ΤΥΠΑΝΕΑΙ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οι κάτοικοι των Τυπανέων τιμούσαν τη Δήμητρα και την Κόρη για την ευκαρπία της γης τους, είχαν όμως και Ιερό για τον Αδη γιατί συχνά η παραγωγή καταστρεφόταν από ασθένειες (Στρ. 8,3,15).
ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Από το Ιερό αυτό ξεκινούσαν συνήθως οι πομπές στις γιορτές. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν λίθινο και την παρίστανε όρθια (Παυσ. 8,39,5).
Το Ιερό αυτό βρισκόταν κοντά στη Φιγαλεία, στη συμβολή Λύμακα και Νέδας. Ηταν δύσκολο να φτάσει κανείς εκεί και το άνοιγαν μόνο μια φορά το χρόνο για να τελέσουν θυσίες. Ορισμένοι υποστήριζαν ότι Ευρυνόμη ήταν προσωνύμιο της Αρτεμης, ενώ οι παλαιότεροι έλεγαν ότι ήταν άλλη θεά, κόρη του Ωκεανού. Το άγαλμα της θεάς ήταν δεμένο με χρυσές αλυσίδες και αντί για πόδια είχε ουρά ψαριού (Παυσ. 8,41,4-6).
ΑΛΙΦΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οι Αλιφειρείς είχαν φτιάξει αυτό το βωμό προς τιμήν του Δία, γιατί εκεί είχε γεννήσει την Αθηνά (Παυσ. 8,26,6).
ΒΑΣΣΑΙ (Αρχαίο ιερό) ΗΛΕΙΑ
Ηταν ολόκληρος μαρμάρινος, μέχρι και η στέγη του. Από όλους τους Ναούς της Πελοποννήσου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί δεύτερος σε κάλλος και αρμονία, με πρώτο αυτόν της Τεγέας. Ο Απόλλων πήρε αυτό το προσωνύμιο (επικούριος=βοηθός) γιατί είχε βοηθήσει τους Φιγαλείς σε καιρό επιδημίας, καθώς και στον πόλεμο Πελοποννησίων - Αθηναίων. Ηταν έργο του Ικτίνου, αρχιτέκτονα του Παρθενώνα (Παυσ. 8,41,7-9).
ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
(Παυσ. 5,5,5). Αν το προσωνύμιο του Δία στο Ιερό αυτό ήταν όντως Λεύκαιος αυτό θα σχετιζόταν με τη χρήση ξύλων μόνο από λεύκες για τις θυσίες στο θεό. Αν όμως το προσωνύμιο διορθωθεί σε "Λύκαιος" θα φανερώνει τη στενή σχέση των Λεπρεατών με τους Αρκάδες (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ. 3, σελ. 209, σχόλιο 1).
ΜΙΝΘΗ (Βουνό) ΗΛΕΙΑ
Αναφέρεται κοντά στο βουνό, το οποίο τιμούσαν και οι Μακίστιοι μαζί με τους Πυλίους (Στράβ. 8,3,14).
ΣΚΙΛΛΟΥΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οταν ο Ξενοφών εγκαταστάθηκε στο Σκιλλούντα αφιέρωσε ένα μέρος του τόπου στη θεά και έχτισε και το Ναό της, όμοιο μ' εκείνο της Εφέσου (Παυσ. 5,6,5).
The temple of Athene Scilluntia at Scillus, in the neighborhood of Olympia near Phellon, is one of the famous temples.
ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Το κάτω μέρος του λατρευτικού αγάλματος του θεού δεν ήταν ορατό, εξαιτίας των φύλλων δάφνης και των κισσών. Το μέρος που ήταν ορατό ήταν αλειμμένο με κιννάβαρι, για να λάμπει (Παυσ. 8,39,6).
ΦΡΙΖΑ (Αρχαία πόλη) ΣΚΙΛΛΟΥΝΤΑ
Την εποχή του Παυσανία δε διατηρούνταν άρτιος ο Ναός, σωζόταν όμως ο βωμός. Το Ιερό έλεγαν ότι το είχε αφιερώσει ο Κλύμενος, απόγονος του Ιδαίου Ηρακλή από την Κρήτη (Παυσ.6,21,6).
ΛΕΠΡΕΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο Λυκούργος ήταν γιος του Αλέα (Παυσ. 5,5,5). Για περισσότερες πληροφορίες βλ. Τεγέα στην Κατηγορία "Μυθολογία- Βασιλιάδες".
Οι Λεπρεάτες υποστήριζαν ότι ο τάφος του βρισκόταν στην πόλη τους και ότι πάνω του ήταν στημένη και πλαστική εικόνα άντρα που κρατούσε λύρα, αλλά ο Παυσανίας δεν είδε ούτε αυτό τον τάφο ούτε εκείνο του Λυκούργου (Παυσ. 5,5,5). Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Καύκωνα βλ. Ανδανία στην Κατηγορία "Μυθολογία-Ηρωες".
ΣΚΙΛΛΟΥΣ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ο τάφος αυτός βρισκόταν κοντά στο Ιερό της Αρτέμιδος Εφεσίας και πάνω του ήταν στημένη γλυπτική εικόνα από μάρμαρο Πεντέλης (Παυσ. 5,6,6). Σύμφωνα με τη βιογραφία του Ξενοφώντα που έγραψε ο Διογ. Λαέρτιος, ο Ξενοφών πέθανε στην Κόρινθο και όχι στο Σκιλλούντα. Αν ο τάφος που είδε ο Παυσανίας ήταν όντως του Ξενοφώντα ίσως περιείχε τα κόκκαλά του που τα είχε μεταφέρει στο Σκιλλούντα ο γιος του ή ο επιμελητής του Ιερού της Αρτέμιδος (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμ. 3, σελ. 222, σημ. 3).
ΦΙΓΑΛΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Ηταν ο τάφος μιας ομάδας εκατό Ορεσθασίων που αν και είχαν πάρει χρησμό ότι σίγουρα θα σκοτωθούν αποφάσισαν να αντιμετωπίσουν τους Λακεδαιμόνιους για να καταφέρουν οι Φιγαλείς να ανακτήσουν τη χώρα τους. Εκείνοι από ευγνωμοσύνη έστησαν το πολυάνδριο και απέδιδαν στους εκατό πεσόντες Ορεσθάσιους τιμές ηρώων (Παυσ. 8,41,1).
ΣΑΜΙΚΟΝ (Αρχαία πόλη) ΗΛΕΙΑ
Οποιος έπασχε από δερματικές αρρώστιες προσευχόταν πρώτα στη σπηλιά των Νυμφών, έκανε κάποιο τάμα και στη συνέχεια διέσχιζε τον Ανιγρο ποταμό κρατώντας το σώμα του μέσα στο νερό και έτσι γιατρευόταν (Παυσ. 5,5,11).
At the base of these mountains, on the seaboard, are two caves. One is the cave of the nymphs called Anigriades; the other is the scene of the stories of the daughters of Atlas and of the birth of Dardanus. And here, too, are the sacred precincts called the Ionaeum and the Eurycydeium.
ΣΤΟΜΙΟ (Χωριό) ΦΙΓΑΛΕΙΑ
Η Δήμητρα πήρε αυτό το προσωνύμιο από τα μαύρα ρούχα που φόρεσε από τη λύπη της για την αρπαγή της Περσεφόνης και για το φέρσιμο του Ποσειδώνα απέναντί της, γιατί δηλαδή την έκανε δική του ακόμη κι όταν εκείνη μεταμορφώθηκε σε άλογο για να γλιτώσει. Ετσι ντυμένη στα μαύρα κλείστηκε σε μια σπηλιά αφήνοντας τη γη χωρίς καρπούς και τους ανθρώπους να λιμοκτονούν. Οταν ο Δίας ανακάλυψε την κρυψώνα της έστειλε εκεί τις Μοίρες για να την πείσουν να βγει, όπως και έγινε. Από τότε αυτή η σπηλιά έγινε ιερή της Δήμητρας Μελαίνης και οι Φιγαλείς έστησαν εκεί ξοανο (Παυσ. 8,42,1-3).
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!