gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 84 τίτλοι με αναζήτηση: Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους  στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΧΑΪΑ Νομός ΕΛΛΑΔΑ" .


Μνημεία που αναφέρονται από αρχαίους (84)

Αρχαία αγάλματα

Αγάλματα Ασκληπιού, Σάραπι και Ισιδος

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Τα αγάλματα αυτά βρίσκονταν μέσα σε Ναό και ήταν φτιαγμένα από μάρμαρο Πεντέλης (Παυσ. 7,26,7).

Αγαλμα Τύχης

Ο Παυσανίας είδε το άγαλμα αυτό σε ένα κτίσμα στην πόλη. Η Τύχη κρατούσε το κέρας της Αμάλθειας και κοντά της υπήρχε άγαλμα του Ερωτα (Παυσ. 7,26,8).

Αγάλματα "θεών από το Αργος"

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Επρόκειτο για αγάλματα του Ποσειδώνα, του Ηρακλή, του Δία και της Αθηνάς. Ονομάζονταν έτσι γιατί οι Αργείοι τα είχαν δώσει στους κατοίκους του Αιγίου να τα φυλάνε. Τους είχαν επίσης παραγγείλει να θυσιάζουν σ' αυτά κάθε μέρα. Για να μην είναι μεγάλο το έξοδο οι Αιγιείς κανόνισαν να τρώνε όλοι από τα σφάγια. Οταν οι Αργείοι ζήτησαν πίσω τα αγάλματα οι Αιγιείς τους ζήτησαν με τη σειρά τους τα έξοδα που είχαν κάνει για τις θυσίες. Τα αγάλματα έμειναν στο Αίγιο γιατί οι Αργείοι δεν μπορούσαν να πληρώσουν αυτό το ποσό (Παυσ. 7,23,10-11).

Αγάλματα Δία και Ηρακλή

Επρόκειτο για χάλκινα έργα του Αγελάδα τα οποία παρίσταναν το Δία και τον Ηρακλή σε παιδική ηλικία. Κάθε χρόνο εκλέγονταν ιερείς που ο καθένας έπαιρνε ένα άγαλμα στο σπίτι του (Παυσ. 7,24,4).

Ανδριάντας Αδριανού

ΚΥΝΑΙΘΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Ηταν στημένος στην αγορά της πόλης. Εκτός από τον ανδριάντα αυτό, ο Παυσανίας αναφέρει και βωμούς των θεών στην αγορά (Παυσ. 8,19,1).

Αγαλμα Αθηνάς

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν σε υπαίθριο χώρο της αγοράς (Παυσ. 7,20,5).

Αγαλμα Απόλλωνα

Βρισκόταν στο χώρο του Ωδείου και ήταν φτιαγμένο από τα λάφυρα του πολέμου των Αιτωλών κατά των Γαλατών. Σ' εκείνο τον πόλεμο οι Πατρείς είχαν βοηθήσει τους Αιτωλούς, μόνοι αυτοί απ' όλους τους Αχαιούς (Παυσ. 7,20,6).

Ανδριάντες Πατρέα, Πρευγένη και Αθερίωνα

Οι επίχρυσοι αυτοί ανδριάντες ήταν στημένοι πάνω σε μια πύλη που βρισκόταν κοντά στο Ιερό του Απόλλωνα. Παρίσταναν και τους τρεις σαν παιδιά (Παυσ. 7,20,7). Ο Αθερίων ήταν αδελφός του Πατρέα (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησις, τόμ. 4ος, σελ. 114, σημ. 2).

Μεσατεύς, Ανθεύς, Αροεύς

Ηταν αγάλματα του Διονύσου που το καθένα είχε το όνομα μιας αρχαίας πόλης (Μεσάτις, Ανθεια, Αρόη). Βρίσκονταν στο τέμενος μιας ντόπιας γυναίκας για την οποία δεν έχουμε πληροφορίες. Κατά τη διάρκεια της γιορτής του Διονύσου μετέφεραν τα αγάλματα αυτά στο Ιερό του Αισυμνήτη (Παυσ. 7,21,6).

Αγάλματα Αρη και Απόλλωνα

Ηταν χάλκινα και βρίσκονταν κοντά στο λιμάνι (Παυσ. 7,21,10).

Statue of the olympic victor Chilon

Αγαλμα Αγοραίου Ερμή

ΦΑΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Είχε αυτο το προσωνύμιο γιατί βρισκόταν στην αγορά της πόλης. Επρόκειτο για Ερμαϊκή στήλη, ορθογώνια δηλαδή βάση που στο πάνω μέρος κατέληγε σε κεφάλι Ερμή με γένεια. Ηταν αφιέρωμα του Μεσσήνιου Σιμύλου. Μπροστά στο άγαλμα υπήρχε λίθινη εστία στην οποία όποιος ήθελε να πάρει χρησμό έκαιγε κατά το σούρουπο λιβάνι (Παυσ. 7,22,2-3).

Αρχαία έργα τέχνης

Παράσταση Συμπαθούς

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Στο ίδιο οικοδόμημα της Αίγειρας που ο Παυσανίας είδε το άγαλμα της Τύχης υπήρχε και μία παράσταση ενός γέροντα που θρηνούσε και κοντά του τρεις κοπέλες και τρεις νεαροί. Υποτίθεται ότι απεικόνιζε την αναγγελία του θανάτου στον πόλεμο ενός από τους τρεις νεαρούς και ο γέροντας είναι ο πατέρας του, ο οποίος λέγεται Συμπαθής γιατί δείχνει αξιολύπητος (Παυσ. 7,26,9).

Αρχαία ιερά

Ιερό Αρτέμιδος Αγροτέρας

Οι κάτοικοι της πόλης πίστευαν ότι χρωστούσαν τη σωτηρία τους από τους Σικυώνιους στην Αρτεμη, η οποία τους είχε εμπνεύσει το σχέδιο με τις δάδες που έδεσαν στα κέρατα των κατσικιών τους και έδιωξαν, έτσι, τους Σικυώνιους (Παυσ. 7,26,3).

Ιερό Διός

Το λατρευτικό άγαλμα του Δία ήταν φτιαγμένο από μάρμαρο Πεντέλης, τον παρίστανε καθιστό και ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη. Στο Ιερό αυτό υπήρχε και ξύλινο άγαλμα της Αθηνάς με πρόσωπο και άκρα χεριών και ποδιών ελεφάντινα (Παυσ. 7,26,4).

Ιερό Απόλλωνος

Ηταν πολύ παλιό και το Ιερό και οι εναέτιες συνθέσεις του και το άγαλμα του θεού, που τον παρίστανε γυμνό και ήταν πολύ μεγάλο σε μέγεθος. Πρέπει να ήταν έργο του Φλιάσιου Λαφάη (Παυσ. 7,26,6).

Ιερό Γης Ευρυστέρνου

Στο Γαίο αυτό υπήρχε αρχαίο ξόανο. Η ιέρεια της Γης έπρεπε να παραμείνει αγνή αφ'ότου θα αναλάμβανε τα καθήκοντά της, ενώ και πριν έπρεπε να έχει γνωρίσει έναν μόνο άντρα (Παυσ. 7,25,13).

Ιερό Ουρανίας

Ιδιαίτερα λάτρευαν οι Αιγειρίτες την Ουρανία (Αφροδίτη), αλλά στο Ιερό της δεν επιτρεπόταν η είσοδος (Παυσ. 7,26,7).

Ιερό Συρίας θεάς

Η είσοδος στο Ιερό της θεάς επιτρεπόταν μόνο ορισμένες μέρες και μετά από καθαρμό και νηστεία (Παυσ. 7,26,7).

Ιερό Ειλείθυιας

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το λατρευτικό άγαλμα ήταν ξύλινο, εκτός από το πρόσωπο και τα άκρα των χεριών και των ποδιών που ήταν φτιαγμένα από μάρμαρο Πεντέλης. Ηταν σκεπασμένο με λεπτό ύφασμα από το κεφάλι έως τα ποδια και παρίστανε τη θεά να έχει το ένα της χέρι εκτεταμένο μπροστά, ενώ με το άλλο ύψωνε δάδα (Παυσ. 7,23,5-6).

Ιερό Διονύσου

Το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε το θεό χωρίς γένεια (Παυσ. 7,23,9).

Ιερό Αρτέμιδος

Βρισκόταν στην αγορά και το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε τη θεά να τοξεύει (Παυσ. 7,24,1).

Ιερό Αφροδίτης

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Ποσειδώνα

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Κόρης της Δήμητρας

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Ομαγύριου Δία

Ο Δίας είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί σύμφωνα με την παράδοση στο σημείο εκείνο είχε συγκεντρώσει ο Αγαμέμνων τους Ελληνες για να αποφασίσουν για την εκστρατεία κατά της Τροίας (Παυσ. 7,24,2).

Ιερό Παναχαιάς Δήμητρας

Βρισκόταν κοντά στη θάλασσα, μετά το Ιερό του Ομαγύριου Δία (Παυσ. 7,24,3).

Ιερό Σωτηρίας

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς επιτρεπόταν να το βλέπουν μόνο οι ιερείς της. Στο τελετουργικό της λατρείας της θεάς περιλαμβανόταν και η ρίψη στη θάλασσα τοπικών γλυκισμάτων για να φτάσουν στην Αρέθουσα των Συρακουσών (Παυσ. 7,24,3).

Ιερό Ισιδος

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
(Παυσ. 7,25,9).

Ιερό Μητέρας του Δινδύμου όρους και Αττι

ΔΥΜΗ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Ο Παυσανίας παραθέτει τους μύθους που έχει ακούσει σχετικά με τον Αττι (Παυσ. 7,17,9-12).

Ιερό Ποσειδώνος Ελικωνίου

ΕΛΙΚΗ (Αρχαία πόλη) ΑΙΓΙΑΛΕΙΑ
Το Ιερό αυτό ήταν αγιώτατο για τους Ιωνες. Ηταν τόσο παλιό που το αναφέρει ακόμα και ο Ομηρος (Β575, Θ203, Υ404) (Παυσ. 7,24,5).

Ιερό Αρτέμιδος Πυρωνίας

ΖΑΡΟΥΧΛΑ (Χωριό) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Βρισκόταν πάνω στο όρος Κράθις (σήμερα βουνό της Ζαρούχλας). Από το Ιερό έπαιρναν οι Αργείοι τη φωτιά για την εορτή των Λερναίων (Παυσ. 8,15,9).

Ιερό Ευμενίδων

ΚΕΡΥΝΕΙΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το είχε χτίσει ο Ορέστης. Τα αγάλματά του ήταν τρομακτικά στην όψη και γενικά επικρατούσε η άποψη ότι αν στο Ιερό αυτό έμπαινε κάποιος φονιάς ή ασεβής τρελαινόταν από φόβο και τύψεις (Παυσ. 7,25,7).

Ιερά Δήμητρας, Ασκληπιού και Ειλείθυιας

ΚΛΕΙΤΩΡ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Αυτά τα τρία ήταν τα σπουδαιότερα Ιερά του Κλείτωρα. Σχετικά με την Ειλείθυια ο Ομηρος είχε πει ότι δεν ήταν μία αλλά περισσότερες, κόρες της Ηρας (Παυσ. 8,21,3).

Ιερό των Μεγάλων Θεών (Διόσκουρων)

Βρισκόταν σε απόσταση τεσσάρων περίπου σταδίων έξω από την πόλη. Τα λατρευτικά αγάλματα των Διόσκουρων σ' αυτό το Ιερό ήταν μπρούτζινα (Παυσ. 8,21,4).

Ιερό Διονύσου

ΚΥΝΑΙΘΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Ο Παυσανίας το αναφέρει ως ένα από τα αξιομνημόνευτα πράγματα της πόλης. Για το Διόνυσο υπήρχε και χειμερινή γιορτή, κατά την οποία οι άντρες αλείφονταν με λίπη και κυνηγούσαν ένα ταύρο που στη συνέχεια τον θυσίαζαν (Παυσ. 8,19,2).

Ιερό Αρτέμιδος Ημερασίας

ΛΟΥΣΑΙ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Στο Ιερό αυτό της Αρτέμιδος έφερε ο Μελάμπους τις κόρες του Προίτου από τα Αροάνια και τις θεράπευσε από την τρέλα. Από το γεγονός αυτό η Αρτεμις εκεί πήρε το προσωνύμιο Ημερασία (Παυσ. 8,18,8).

Ιερό Αρτέμιδος Λαφρίας

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν στην ακρόπολη των Πατρών. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς, έργο των Μέναιχμου και Σοϊδα, το είχαν φέρει από την Αιτωλία (Παυσ. 7,18,8).

Ιερό Αρτέμιδος Τρικλαρίας

Ηταν Ιερό κοινό για τους Ιωνες που ήταν εγκατεστημένοι στην Αρόη (Πάτρα), την Ανθεια, και την Μεσάτιν. Το Ιερό αυτό βεβήλωσαν η ιέρεια της θεάς Κομαιθώ και ο Μελάνιππος και γι' αυτό η Αρτεμις έστειλε στη χώρα συμφορές (Παυσ. 7.19.1,3).

Ιερό Αισυμνήτη

Αισυμνήτη ονόμαζαν το θεό που είχε φέρει μαζί του μέσα σε λάρνακα ο Ευρύπυλος όταν ήρθε στην Πάτρα και πρέπει να ταυτιζόταν με το Διόνυσο. Η λατρεία του είχε ανατεθεί σε μια ομάδα με δεκα οχτώ μέλη, γυναίκες και άντρες. Στη γιορτή του θεού έβγαζαν τη νύχτα τη λάρνακα από το Ιερό και έκαναν και πομπή προς το Μείλιχο αναπαριστώντας τη διαδικασία που ακολουθούνταν τον καιρό των ανθρωποθυσιών στην Τρικλαρία (Παυσ. 7,20,1). Το Ιερό του Αισυμνήτη βρισκόταν στα δεξιά του δρόμου που οδηγούσε από την αγορά στο παραλιακό τμήμα της πόλης (Παυσ. 7,21,6).

Ιερό Δινδυμήνης Μητέρας

Βρισκόταν στο δρόμο που οδηγούσε από την ακρόπολη στην κάτω πόλη και εκεί τιμώνταν και ο Αττις. Λατρευτικό άγαλμα υπήρχε μόνο για τη Μεγάλη Μητέρα και ήταν λίθινο (Παυσ. 7,20,3).

Ιερό Απόλλωνα

Στο Ιερό υπήρχε άγαλμα που παρίστανε το θεό γυμνό με σανδάλια στα πόδια. Το ένα του πόδι πατούσε σε βουκράνιο (κεφαλή ταύρου) (Παυσ. 7,20,3).

Ιερό Ασκληπιού

Βρισκόταν στο ίδιο τέμενος με άλλα Ιερά. Το λατρευτικό άγαλμα ήταν όλο λίθινο εκτός από το ένδυμά του (Παυσ. 7,20,9).

Ιερό Αθηνάς

Βρισκόταν στο ίδιο τέμενος με άλλα Ιερά. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν χρυσελεφάντινο (Παυσ. 7,20,9).

Ιερό Διονύσου Καλυδωνίου

Ο Διόνυσος είχε αυτό το προσωνύμιο γιατί το λατρευτικό του άγαλμα είχε μεταφερθεί στην Πάτρα από την Καλυδώνα (Παυσ. 7,21,1).

Ιερό Σωτηρίας

Σύμφωνα με την παράδοση το είχε φτιάξει ο Ευρύπυλος όταν σώθηκε από την τρέλα. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν λίθινο (Παυσ. 7,21,7).

Ιερά Αφροδίτης

Ηταν παραθαλάσσια και βρίσκονταν κοντά στο Ιερό του Ποσειδώνα. Το ένα από τα δύο λατρευτικά αγάλματα το είχαν τραβήξει με τα δίχτυα από τη θάλασσα ψαράδες μια γενιά πριν τον Παυσανία (Παυσ. 7,21,10).

Ιερό Δήμητρας

Βρισκόταν στη συνέχεια του παραθαλάσσιου άλσους των Πατρών. Το λατρευτικό άγαλμα παρίστανε τη Δήμητρα και την Κόρη όρθιες, ενώ υπήρχε και άλλο άγαλμα που παρίστανε τη Γη καθιστή. Μπροστά από το Ιερό υπήρχε πηγή από την οποία έπαιρναν χρησμούς για τους αρρώστους (Παυσ. 7,21,12).

Ιερό Ασκληπιού

Βρισκόταν πέρα από την ακρόπολη, κοντά σε εκείνη την πύλη του τείχους που οδηγούσε προς τη Μεσάτι (Παυσ. 7,21,13).

Ιερό Μεγίστων θεών

ΤΡΙΤΑΙΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Προς τιμήν τους οι κάτοικοι της πόλης έκαναν ετήσια γιορτή που έμοιαζε με τις γιορτές του Διονύσου. Τα αγάλματα των θεών στο Ιερό αυτό ήταν πήλινα (Παυσ. 7,22,9).

Ιερό Αφροδίτης Ερυκίνης

ΨΩΦΙΣ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Σύμφωνα με την παράδοση το Ιερό αυτό το είχαν ιδρύσει τα παιδιά της Ψωφίδας. Ο Παυσανίας δεν είδε παρά μόνο ερείπιά του (Παυσ. 8,24,6).

Αρχαία μαντεία

Μαντείο Ηρακλή

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
Ο Ηρακλής αυτός είχε το προσωνύμιο Βουραϊκός και το άγαλμά του βρισκόταν μέσα σε σπηλιά. Εκεί δίνονταν και χρησμοί χωρίς τη μεσολάβηση ιερατείου. Ο πιστός προσευχόταν στο άγαλμα του Ηρακλή και στη συνέχεια έριχνε τέσσερα κότσια, τα οποία λόγω του αριθμού των πλευρών τους μπορούσαν να πέσουν με τέσσερις τρόπους. Δίπλα στο άγαλμα υπήρχε μια πινακίδα που εξηγούσε τι σήμαιναν όλοι οι πιθανοί συνδυασμοί με τους οποίους θα μπορούσαν να πέσουν τα κότσια (Παυσ. 7,25,10).

Oracle of Earth & Demeter

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
The Earth, as has appeared already, was to the primitive populations almost the chief discloser of the future (thus, originally, at Delphi). The oracle of Earth (gaia) at Aegira in Achaia, mentioned by Pliny (xxviii. § 147), may be a mistake of that writer (cf. Pausan. vii. 25, § 13); but at Patrae, not far from Aegira, Earth, associated with Demeter (i. e. Ge meter) and Persephone, gave oracles respecting the sick. A mirror was let down by a rope into a sacred well, so as to float upon the surface. Prayers were then performed and incense offered, whereupon the image of the sick person was seen in the mirror either as a corpse or in a state of recovery. (Pausan. ii. 24, § 1.)

Oracle of Hermes at Pharae

ΦΑΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Hermes, from his close connexion with Apollo, was a god that might be expected to give oracles: this power, however, in the Homeric hymn to Hermes, 552 sqq., is only accorded to him in a limited degree by the more exalted deity. He had an oracle at Pharae in Achaia, where his altar stood in the middle of the market-place. Incense was offered there, oil lamps were lighted before it, a copper coin was placed upon the altar, and after this the question was put to the god by a whisper in his ear. The person who consulted him immediately left the market-place. The first remark that he heard made by any one after leaving the marketplace was believed to imply the answer of Hermes (Pausan. vii. 22, § 2). This mode of oracular disclosure was so much associated with Hermes that he received the name of Kleedonios from it; as we learn from an inscription found at Pitane, near Smyrna (Le Bas et Waddington, Voyage archeol. v. 1724a). Hence it is probable that the Kledonon hieron at Smyrna, mentioned by Pausanias (ix. 11, § 7), was an oracle of Hermes.

This text is from: A Dictionary of Greek and Roman Antiquities (1890) (eds. William Smith, LLD, William Wayte, G. E. Marindin). Cited July 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks


Αρχαία τείχη

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
In like manner he (Alkibiades) persuaded the people of Patrae to attach their city to the sea by long walls.

Αρχαίοι ναοί

Ναός Αρτέμιδος

ΑΙΓΕΙΡΑ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν σύγχρονης (του Παυσανία) τέχνης. Υπήρχε ακόμη και άγαλμα της Ιφιγένειας, πράγμα που δείχνει ότι αρχικά ο Ναός ίσως ήταν αφιερωμένος σ΄εκείνη (Παυσ. 7,26,5).

Ναός Αθηνάς

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Στο Ναό αυτό υπήρχαν δύο μαρμάρινα αγάλματα της Αθηνάς (Παυσ. 7,23,9).

Ναός Ηρας

Το άγαλμα της θεάς δεν επιτρεπόταν να το δει παρά μόνο η γυναίκα που κάθε φορά ασκούσε χρέη ιέρειας (Παυσ. 7,23,9).

Ναός Απόλλωνα και Αρτεμης

Ηταν Ναός κοινός για τους δύο θεούς και βρισκόταν κοντά στην αγορά (Παυσ. 7,24,1).

Ναός Δήμητρας

ΒΟΥΡΑ (Αρχαία πόλη) ΔΙΑΚΟΠΤΟ
Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Αφροδίτης και Διονύσου

Τα λατρευτικά αγάλματα των θεών ήταν έργα του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Ειλείθυιας

Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν έργο του Αθηναίου Ευκλείδη από πεντελικό μάρμαρο (Παυσ. 7,25,9).

Ναός Αθηνάς

ΔΥΜΗ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Ο Παυσανίας χαρακτηρίζει το λατρευτικό άγαλμα της θεάς "πολύ αρχαίο" (Παυσ. 7,17,9).

Ναός Αθηνάς Κορίας

ΚΛΕΙΤΩΡ (Αρχαία πόλη) ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ
Ηταν χτισμένος στην κορυφή ενός από τα βουνά που περιέβαλαν την πόλη, σε απόσταση τριάντα σταδίων από αυτή. Στο Ναό υπήρχε και άγαλμα της θεάς (Παυσ. 8,21,4). Σύμφωνα με επιγραφές που έχουν βρεθεί, στο Ναό αυτό γινόταν μια γιορτή Κοριάσια ή Κοράσια (Εκδ. Αθηνών, Παυσανίου Περιήγησις, τόμος 4, σελ. 258, σημ. αριστερής στήλης).

Ναός Αθηνάς Παναχαϊδος

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν μέσα στον περίβολο του Ιερού της Λαφρίας και το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν χρυσελεφάντινο (Παυσ. 7,20,2).

Ναός Ολύμπιου Δία

Βρισκόταν στην αγορά των Πατρών. Μέσα στο Ναό υπήρχε γλυπτική εικόνα που παρίστανε το Δία καθιστό σε θρόνο και την Αθηνά όρθια δίπλα του. Απέναντι από αυτό το άγαλμα υπήρχε και ένα της Ηρας (Παυσ. 7,20,3).

Ναός Αρτέμιδος Λιμνάτιδος

Βρισκόταν απέναντι από την έξοδο της αγοράς. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς σύμφωνα με την παράδοση το είχε πάρει ο Πρευγένης από τη Σπάρτη όταν την κατέλαβαν οι Δωριείς και το μετέφερε στη Μεσόα. Από εκεί το έφερναν μόνο όταν γινόταν κάποια γιορτή της Λιμνάτιδος (Παυσ. 7,20,7-8).

Ναοί Νέμεσης και Αφροδίτης

Οι δύο Ναοί βρίσκονταν κοντά στο θέατρο των Πατρών. Τα λατρευτικά τους αγάλματα ήταν λίθινα και πολύ μεγάλα σε μέγεθος (Παυσ. 7,20,9).

Ναός Ποσειδώνα

Βρισκόταν κοντά στο λιμάνι και το λατρευτικό του άγαλμα, που παρίστανε το θεό όρθιο, ήταν λίθινο (Παυσ. 7,21,7).

Ναοί Απόλλωνα και Αφροδίτης

Βρίσκονταν μέσα σε ένα παραθαλάσσιο άλσος και τα λατρευτικά τους αγάλματα ήταν λίθινα (Παυσ. 7,21,11).

Ναός Αρτέμιδος Νεμυδίας

ΤΕΥΘΕΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Αυτή η Αρτεμις δε μας είναι γνωστή από άλλες πηγές παρά μόνο από το Στράβωνα (Στρ. 8,3,11).

Ναός Αθηνάς

ΤΡΙΤΑΙΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς τον καιρό του Παυσανία ήταν λίθινο, ενώ το παλιό είχε μεταφερθεί στη Ρώμη (Παυσ. 7,22,9).

Ναός Ερυμάνθου

ΨΩΦΙΣ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Ο Ναός αυτός, στον οποίο υπήρχε λατρευτικό άγαλμα του Ερύμανθου, βρισκόταν κοντά στον ποταμό που είχε το όνομά του (Παυσ. 8,24,12).

Αρχαίοι τάφοι

Επιτάφιο μνημείο άντρα

ΚΡΑΘΙΣ (Ποταμός) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν κοντά στον Κράθι. Υπήρχε και γραπτή παράσταση ενός άντρα που στέκεται πλάι σε άλογο (Παυσ. 7,25,13).

Τάφος Πατρέα

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν στον υπαίθριο χώρο της αγοράς, μπροστά από ένα άγαλμα της Αθηνάς (Παυσ. 7,20,5).

Τάφος Πρευγένη

Βρισκόταν μπροστά από το Ιερό της Αθηνάς. Προς τιμήν του Πρευγένη οι Πατρείς έκαναν ετήσιους εναγισμούς στη γιορτή της Αρτέμιδος Λιμνάτιδος (Παυσ. 7,20,9).

Τάφος αγνώστων

ΤΡΙΤΑΙΑ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Βρισκόταν αμέσως πριν την πόλη και ήταν αξιοθέατος χάρη στις στις γραπτές παραστάσεις του που είχε ζωγραφίσει ο Νικίας. Ο Παυσανίας δεν έμαθε σε ποιον ανήκε ο τάφος, υποστηρίζει όμως ότι μάλλον επρόκειτο για τάφο ανδρόγυνου (Παυσ. 7,22,6-7).

Διάφορα

Ωδείο

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν στη συνέχεια από την αγορά και ο Παυσανίας το χαρακτηρίζει πιο ευπαρουσίαστο από όλα τα ελληνικά ωδεία, πλην εκείνου των Αθηνών (Παυσ. 7,20,6).

Αλάξευτοι λίθοι

ΦΑΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΠΑΤΡΑ
Επρόκειτο για τριάντα λίθους που βρίσκονταν στην αγορά των Φαρών και στον καθένα είχαν δώσει το όνομα κάποιου θεού σαν να ήταν κανονικά αγάλματα. Η λιθολατρία ήταν ευρέως διαδεδομένη στην Ελλάδα (Παυσ. 7,22,4).

Αλσος των Διοσκούρων

Βρισκόταν σε απόσταση δεκαπέντε περίπου σταδίων από την πόλη των Φαρών. Μέσα στο άλσος δεν υπήρχαν αγάλματα ούτε κάποιο Ιερό. Υπήρχε μόνο ένας βωμός φτιαγμένος από ακατέργαστες πέτρες (Παυσ. 7,22,5).

Ιερές πηγές αρχαίων

Νερό του Ερμή

Ηταν πηγή αφιερωμένη στον Ερμή και δεν έπιαναν τα ψάρια της, θεωρώντας τα ιερά για το θεό (Παυσ. 7,22,4).

Τεμένη

Τέμενος Ασκληπιού

ΑΙΓΙΟΝ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Μέσα στο τέμενος υπήρχαν αγάλματα της Υγείας και του Ασκληπιού, έργα του Δαμοφώντα (Παυσ. 7,23,7).

Τέμενος Διός Σωτήρα

Βρισκόταν στο χώρο της αγοράς και εκεί υπήρχαν δύο αγάλματα, ένα εκ των οποίων παρίστανε το θεό χωρίς γένεια (Παυσ. 7,23,9).

Τέμενος Αφροδίτης

ΠΑΤΡΑΙ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Βρισκόταν κοντά στο λιμάνι. Το λατρευτικό άγαλμα της θεάς ήταν ξύλινο, εκτός από το πρόσωπο και τα άκρα χεριών και ποδιών που ήταν λίθινα (Παυσ. 7,21,10).

Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ