Εμφανίζονται 17 τίτλοι με αναζήτηση: Μυθολογία στην ευρύτερη περιοχή: "ΠΛΑΤΑΙΕΣ Κωμόπολη ΒΟΙΩΤΙΑ" .
ΚΙΘΑΙΡΩΝ (Βουνό) ΒΟΙΩΤΙΑ
Son of Echion and Agave, king of Thebes, tries to stop the Bacchic orgies, is torn to pieces by his mother, insults Dionysus and is torn to pieces by Bacchanals on Mt. Cithaeron.
Ο Ακταίων ήταν γιος του Αρισταίου και της Αυτονόης. Κάποια μέρα είδε την Αρτεμη ενώ αυτή έκανε μπάνιο. Για να τον τιμωρήσει γι' αυτή του την ασέβεια η θεά έβαλε τα σκυλιά του να τον κατασπαράξουν.
Actaeon (Aktaion). Son of Aristaeus and Autonoe, a daughter of Cadmus. He was trained in the art of hunting by the centaur Cheiron, and was afterwards torn to pieces by his own 50 hounds on mount Cithaeron. The names of these hounds are given by Ovid (Met. iii. 206, &c.) and Hyginus. (Fab. 181; comp. Stat. Theb. ii. 203). The cause of this misfortune is differently stated: according to some accounts it was because he had seen Artemis while she was bathing in the vale of Gargaphia, on the discovery of which the goddess changed him into a stag, in which form he was torn to pieces by his own dogs. (Ov. Met. iii. 155, &c.; Hygin. Fab. 181; Callim. h. in Pallad. 110). Others relate that he provoked the anger of the goddess by his boasting that he excelled her in hunting, or by his using for a feast the game which was destined as a sacrifice to her. (Eurip. Bacch. 320; Diod. iv. 81). A third account stated that he was killed by his dogs at the command of Zeus, because he sued for the hand of Semele. (Acusilaus, ap. Apollod. iii. 4.4). Pausanias (ix. 2.3) saw near Orchomenos the rock on which Actaeon used to rest when he was fatigued by hunting, and from which he had seen Artemis in the bath; but he is of opinion that the whole story arose from the circumstance that Actaeon was destroyed by his dogs in a natural fit of madness. Palaephatus (s. v. Actaeon) gives an absurd and trivial explanation of it. According to the Orchomenian tradition the rock of Actaeon was haunted by his spectre, and the oracle of Delphi commanded the Orchomenians to bury the remains of the hero, which they might happen to find, and fix an iron image of him upon the rock. This image still existed in the time of Pausanias (ix. 38.4), and the Orchomenians offered annual sacrifices to Actaeon in that place. The manner in which Actaeon and his mother were painted by Polygnotus in the Lesche of Delphi, is described by Pausanias.
This text is from: A dictionary of Greek and Roman biography and mythology, 1873 (ed. William Smith). Cited Sep 2005 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Ηταν γιος της Αυτονόης, της κόρης του Κάδμου. Oταν κουραζόταν από το κυνήγι ξάπλωνε στο βράχο, που ονομάστηκε "κρεβάτι του Ακταίωνα". Μια φορά πήγε να πιει νερό στην πηγή της Αρτεμης και είδε γυμνή τη θεά που λουζότανε. Για να τον τιμωρήσει η θεά έστρεψε εναντίον του τα πενήντα σκυλιά του, τα οποία και τον κατασπάραξαν. Ο Στησίχορος συμπληρώνει ότι τον είχε ντύσει πριν με δέρμα ελαφιού και ότι το έκανε για να μη παντρευτεί τη Σεμέλη (Παυσ. 9,2,3).
Η Ηρα είχε θυμώσει με το Δία και για να τον αποφύγει είχε κρυφτεί στο όρος Κιθαιρώνα. Ο βασιλιάς Κιθαιρώνας, τότε, συμβούλεψε το Δία, που δεν ήξερε τι να κάνει, να φτιάξει ένα ξύλινο ομοίωμα γυναίκας (δαίδαλο) και να κάνει πως την παντρεύεται. Ο Δίας ακολούθησε τη συμβουλή του και κατάφερε να ξεγελάσει την Ηρα, η οποία μόλις είδε την πομπή του ψεύτικου γάμου, κατέβηκε αμέσως από τον Κιθαιρώνα. Οταν είδε ότι όλα ήταν ένα κόλπο του Δία για να την ξανακερδίσει χάρηκε και συμφιλιώθηκε μαζί του.
Ο Παυσανίας (9,1,1) παραδίδει ότι οι κατοικοι του τόπου ήσαν αυτόχθονες.
Βασιλιάς των Πλαταιών και όλης της Βοιωτίας, "ουδενός σοφίας ύστερον", συμφιλίωσε το Δία με την Ηρα (Παυσ 9,3,1).
Εδωσε το όνομά του στο ομώνυμο βουνό.
Cithaeron, (Kithairon). A king of Plataea in Boeotia, remarkable for his wisdom. By his advice, Zeus pretended to be contracting a second marriage when Here had quarrelled with and left him. The scheme succeeded, and the goddess became reconciled to her spouse. This monarch is said to have given name to the wellknown mountain-range in Boeotia.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Oct 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Cithaeron (Kithairon), a mythical king in Boeotia, from whom mount Cithaeron was believed to have derived its name. Once when Hera was angry with Zeus, Cithaeron advised the latter to take into his chariot a wooden statue and dress it up so as to make it resemble Plataea, the daughter of Asopus. Zeus followed his counsel, and as he was riding along with his pretended bride, Hera, overcome by her jealousy, ran up to him, tore the covering from the suspected bride, and on discovering that it was a statue, became reconciled to Zeus. (Paus. ix. 1.2, 3.1)
Βασιλιάς των Πλαταιών, έδωσε το όνομά του στον ποταμό (Παυσ. 9,1,2).
Βασιλιάς των Πλαταιών, βρήκε και έθαψε τα πτώματα του Λάιου και ενός δούλου του, που είχε σκοτώσει ο Οιδίποδας (Παυσ. 10,5,4).
Ηταν κόρη του Ασωπού, επώνυμη του ποταμού των Πλαταιών, του Ωερόη (Παυσ. 9,4,4).
ΚΙΘΑΙΡΩΝ (Βουνό) ΒΟΙΩΤΙΑ
Βασιλιάς των Βοιωτών, με έδρα τις Πλαταιές (Παυσ. 9,1,2).
ΠΛΑΤΑΙΑΙ (Αρχαία πόλη) ΒΟΙΩΤΙΑ
Κόρη του Ασωπού, (Παυσ. 9.1.1-2, διευκρινίζει του βασιλιά και όχι του θεού-ποταμού Αισωπού). Σημείωση GTPnet: Αμφότεροι βασιλιάδες και θεοί στους οποίους αναφέρεται ο Παυσανίας προϋπήρξαν πάνω από μια χιλιετία της εποχής του.
ΚΙΘΑΙΡΩΝ (Βουνό) ΒΟΙΩΤΙΑ
Έμεναν στο Σφραγίδιον άντρον, όπου και χρησμοδοτούσαν (Παυσ. 9,3,9), το δε Μαντείο των Δελφών, όταν οι Έλληνες ζήτησαν χρησμό για την Μάχη των Πλαταιών, εκείνο τους είπε ότι για να νικήσουν τους Πέρσες έπρεπε να ζητήσουν βοήθεια, μεταξύ των άλλων και από τις Σφραγίτιδες νύμφες (Πλούτ.Αριστ 11).
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!