gtp logo

Πληροφορίες τοπωνυμίου

Εμφανίζονται 64 τίτλοι με αναζήτηση: Προσκυνήματα  στην ευρύτερη περιοχή: "ΜΑΓΝΗΣΙΑ Νομός ΘΕΣΣΑΛΙΑ" .


Προσκυνήματα (64)

Εκκλησίες

Ναός Αγίου Αθανασίου, 18ου αιώνα

ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΗΛΕΙΑΣ (Χωριό) ΝΟΤΙΟ ΠΗΛΙΟ
Με αξιόλογο θρησκευτικό μουσείο.

Ναός Αγίου Γεωργίου

Ναός Κοίμησης Θεοτόκου, 18ου αιώνα

Εκκλησίες του χωριού

ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΗΛΙΟΥ (Χωριό) ΖΑΓΟΡΑ-ΜΟΥΡΕΣΙ
Αγίου Γεωργίου
Αγίου Δημητρίου
Αγίου Ιωάννη Θεολόγου
Μεταμόρφωσης Σωτήρος
Παναγίας.

Εκκλησίες του χωριού

ΑΓΙΟΣ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ
Αγίου Λαυρεντίου
Αγίου Αθανασίου
Αγίου Δημητρίου
Αγίου Αποστόλου του Νέου
Προφήτη Ηλία
Παναγίας Σουραβλού (ξωκκλήσι, κοντά στο χωριό).

Το ναϊδριο της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα

ΑΝΩ ΒΟΛΟΣ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ
   Βυζαντινό ναϊδριο, που βρίσκεται στο μέσον περίπου του λόφου της Επισκοπής, υποκείμενον της ευρισκόμενης στην κορυφή Εκκλησίας της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
  Πάλιν από το ίδιο βιβλίο του Απόστολου Δ. Παπαθανασίου (σελ. 496) πληροφορούμαστε ότι: «Το βυζαντινό μοναστήρι το οποίο βρισκόταν στο λόφο της Επισκοπής του Ανω Βόλου, περιέβαλλαν, στη Βυζαντινή Εποχή, πολλά παρεκκλήσια, τα ερείπια των οποίων διακρίνονται και σήμερα στο λόφο. Ένα από τα παρεκκλήσια αυτά, που σώζεται ολόκληρο, τιμάται στο όνομα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα και βρίσκεται αριστερά από το λιθόστρωτο δρόμο, στο μέσο της αποστάσεως, καθώς ανεβαίνουμε στο λόφο».

Το κείμενο παρατίθεται τον Μάρτιο 2005 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Ιωλκού


Αγίων Αποστόλων

ΑΡΓΑΛΑΣΤΗ (Χωριό) ΝΟΤΙΟ ΠΗΛΙΟ
  Τρίκλιτη βασιλική του 1886, χτισμένη από ζουπανιώτες τεχνίτες.
  Εντύπωση προκαλεί το επιβλητικό μαρμάρινο νεοκλασσικό κωδωνοστάσιο, χτισμένο το 1913. Το κτίσμα έχει τετράγωνη βάση με πλευρά μήκους 10 μ., ύψος 25 μ., δύο ρώσικες καμπάνες και ελβετικό ρολόι και έγινε κατ' απομίμηση του κωδωνοστασίου της Αγίας Φωτεινής στη Σμύρνη.
Το κείμενο (απόσπασμα) παρατίθεται τον Απρίλιο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο του Δήμου Αργαλαστής.

Ναός Αγίου Ιωάννη (Αϊ Γιάννης)

ΑΦΕΤΕΣ (Χωριό) ΝΟΤΙΟ ΠΗΛΙΟ
Εργο του μάστορα Δήμου Ζαπανιώτη από την Ηπειρο.

Ζωοδόχος Πηγή

ΓΟΡΙΤΣΑ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ
   Ο επί του λόφου της Γορίτσης Ναός της Ζωοδόχου Πηγής, συνδέεται με τις πιο πηγαίες, τις πιο γνήσιες λαϊκές θρησκευτικές πεποιθήσεις όχι μόνο της περιοχής της Ιωλκού, αλλά και της ευρύτερης, ακόμη δε και αυτής της θεσσαλικής ενδοχώρας.
   Όπως, μάλιστα, σημειώνει στο βιβλίο του «Η Ιστορία του Βόλου», ο Δημήτρης Κ. Τσοποτός, το «αγίασμα της Γορίτσης φαίνεται αναγόμενον εις αρχαίαν ή και αρχαιοτάτην παράδοσιν θρησκευτικήν».
  Ο ίδιος δε, για να ενισχύσει την άποψίν του αυτήν, επικαλείται τους εκ Μηλεών Δημητριείς (Δανιήλ Φιλιππίδη και Γρηγόριο Κωνσταντά) και ειδικότερα τις αναφορές που κάνουν στη «Νεωτερική Γεωγραφία» τους (1791), σύμφωνα με τις οποίες μέσα εις την περιοχή της Γορίτσας «είναι και ένα ερείπιο εκκλησίας της Ζωοδόχου Πηγής και μία στέρνα οπίσω από το ιερόν, αρκετά βαθειά, εις την οποία την ημέρα της εορτής, ευγαίνει αγίασμα και μαζόνονται δι αυτό απ' όλα τα πέριξ».
  Μήπως οι Δημητριείς περιγράφουν άλλο τι απ' αυτό που και σήμερα συμβαίνει; Ακατάλυτοι οι θρησκευτικοί δεσμοί που συνέχουν όλες τις γενιές των Ελλήνων, παρά τις κατά καιρούς δουλείες και παρά τις διώξεις και τις επιβολές αλλοτρίων ηθών και εθίμων, δεν αναμείχτηκαν με αυτά, αλλά παρέμειναν ως τις μέρες μας άσβεστοι και αναλλοίωτοι.
  Ετσι και σήμερα, δυόμισυ σχεδόν αιώνες από τις διαπιστώσεις των Δημητριέων, στο λόφο της Γορίτσας συντελείται ακριβώς το ίδιο θρησκευτικό θαύμα και συνεχίζονται οι ίδιες, απαράλλαχτες θρησκευτικές εκδηλώσεις προς τιμήν της Παναγίας, κάθε Παρασκευή της Διακαινησίμου, κάθε πρώτη, δηλαδή, Παρασκευή μετά το Πάσχα. Οπου -όπως ακριβώς λένε κ' οι Δημητριείς- μαζόνονται ακόμη απ' όλους τους μαχαλάδες της Ιωλκού (Ανω Βόλο, απ' όπου μάλιστα ξεκινά κ' η πομπή της Ιερής Εικόνας, Ανακασιά, Αγιο Ονούφριο), αλλά κι από την Aλλη Μεριά (τον πάλαι ποτε τέταρτο οικισμό του Δήμου), την Πορταριά, την Μακρινίτσα, όλο το Πήλιο, το Βόλο και τα χωριά και τις πόλεις ακόμη της λοιπής Θεσσαλίας.
  Με την ίδια ιερή ευλάβεια, που και ο Γερμανός Depping θα σημειώσει στις εντυπώσεις του (1828), «διελθών, όπως λέει ο Τσοποτός, εκ του λιμένος του Βόλου, επί Τουρκοκρατίας, προ της ιδρύσεως της πόλεως του Βόλου», «κατά τα πανηγύρεις τελείται αυτόθι η Θεία Λειτουργία κατά την συνήθειαν των Ανατολιτών εις το ύπαιθρον, πλησίον μιας πηγής, ήτις κατά πάσαν πιθανότητα εθεωρείτο υπό των αρχαίων Θεσσαλώνως καθηγιασμένη».
   Κατά την παράδοσιν, το αγίασμα αναβλύζει μόνον την ημέραν αυτήν (δηλαδή της εορτής της Ζωοδόχου Πηγής) και ακόμη και σήμερα την ημέρα της πανηγύρεως συρρεόυν πλήθη πιστών στο ναϊδριο για τη μέθεξη στις λατρευτικές εκδηλώσεις και για τη λήψη του καθαγιασμένου ύδατος.

Το κείμενο παρατίθεται τον Δεκέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα του Δήμου Ιωλκού


Αγία Κυριακή

ΖΑΓΟΡΑ (Κωμόπολη) ΜΑΓΝΗΣΙΑ
Στην πλατεία της ομώνυμης συνοικίας, τρισυπόστατη, με λαμπρό εσωτερικό διάκοσμο και με θαυμάσιο επίχρυσο ξυλόγλυπτο τέμπλο (1742), έργο των ταγιαδόρων Λοίζου και Κυπρίου και Παναγιώτη από το Γαλατά.

Αγιος Γεώργιος

Χτισμένος με πρωτοβουλία του πατριάρχη Καλλίνικου του Γ' στα 1765, δίπλα στην πλατεία της ομώνυμης συνοικίας, με ένα από τα καλύτερα στο Πήλιο ξυλόγλυπτα τέμπλα (1774), αντιπροσωπευτικό δείγμα του νεοελληνικού μπαρόκ, με εξίσου αξιόλογο δεσποτικό θρόνο και άμβωνα και με αριστουργηματικά λιθανάγλυφα κατενημένα σε τρείς παράλληλες ζώνες εξωτερικά στην κόγχη του ιερού βήματος.

Ναός Αγίας Μαρίνας, 17ου αιώνα

ΚΙΣΣΟΣ (Χωριό) ΖΑΓΟΡΑ-ΜΟΥΡΕΣΙ
  Ένα από τα ξεχωριστά μνημεία που διατηρούνται στο Πήλιο και αξίζει να επισκευθεί κάποιος είναι η εκκλησία της Αγίας Μαρίνας. Η αγιογράφηση έγινε το 1802 από τον Κώστα Παγώνη του χωριού Πασχαλάδες Ηπείρου. Ήταν τεχνίτης της σχολής Χιονάδων Ηπείρου κι επηρεάστηκε απ’ την τεχνική του Θεόφιλου. Το τέμπλο, από τα ωραιότερα της Ελλάδας, είναι έργο Ηπειρωτών καλλιτεχνών, κόπος 3 γενεών (60 χρόνων). Επιχρυσώθηκε με φύλλα χρυσού το 1973 και πληρώθηκε με χρήματα που συγκεντρώθηκαν από πώληση σιταριού προς 8 γρόσια το κόσκινο.
Το κείμενο (απόσπασμα) παρατίθεται το Νοέμβριο 2003 από τουριστικό φυλλάδιο της Κοινότητας Κισσού.

Αγιος Ιωάννης

ΜΑΚΡΙΝΙΤΣΑ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ
  Δυτικά της πλατείας ο ναός του Αγ. Ιωάννου (1806) με πλούσιο λιθανάγλυφο διάκοσμο, αποτελεί μοναδικό κομψοτέχνημα μεταβυζαντινής αρχιτεκτονικής. Ανατολικότερα από την κεντρική πλατεία βρίσκεται η εκκλησία της Παναγίας, καθεδρικός ναός του χωριού, κτισμένος το 1767 και διακοσμημένος με πλούσιο λιθανάγλυφο διάκοσμο, μέρος του οποίου ανήκει στην παλαιότερη βυζαντινή μονή της Οξείας Επισκέψεως που έκτισε ο Κωνσταντίνος Μαλλιασηνός στα 1204. Στον περίβολο της εκκλησίας βρίσκεται η δίπατη εκκλησία των Αγίων Πάντων και Αγίου Νικολάου, κατάγραφη από μεταβυζαντινές τοιχογραφίες του 1743, και το Δεσποτικό.
  Αλλες εκκλησίες είναι του Αγ. Αθανασίου του 1972, του Αγ. Γεωργίου 1795, της Μεταμόρφωσης του 1797, της Αγ. Τριάδας, που το 1836 διακοσμήθηκε από τον λαϊκό ζωγράφο Παγώνη, το μοναστήρι του Αγ. Γερασίμου του 1792 και τέλος ο επιβλητικός ναός της Αγ. Μαγδαληνής στην Κουκουράβα, του 1802.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, της Κοινότητας Μακρινίτσας


Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου

ΞΥΝΟΒΡΥΣΗ (Χωριό) ΝΟΤΙΟ ΠΗΛΙΟ
Λιθόκτιστη τρίκλιτη βασιλική του 1778.

Τόποι λατρείας

ΠΗΛΙΟΝ (Βουνό) ΜΑΓΝΗΣΙΑ
  Δίπλα στα παλιά επιβλητικά αρχοντικά υπάρχουν πολλές εκκλησίες, ξωκλήσια και μοναστήρια, που προσκαλούν τον επισκέπτη να ανάψει ένα κερί αλλά και να θαυμάσει την υπέροχη αρχιτεκτονική.
  Τα ανηφορικά μονοπάτια και τα καλντερίμια του βουνού οδηγούν σε τόπους λατρείας, βγαλμένους από μια άλλη εποχή. Εκκλησάκια και παλιά μοναστήρια με εξαιρετικά τέμπλα, με πολύτιμα κειμήλια και με ανεκτίμητης αξίας μεταβυζαντινές εικόνες.
  Στις εκκλησίες του Πηλίου, στο επιβλητικό φως των καντηλιών, ο κόσμος αλλάζει όψη, χάνει την πεζή γήινη φυσιογνωμία του και εξυψώνεται.
(Κείμενο: Ανδρέας Τρέσκας)
Το κείμενο παρατίθεται το Φεβρουάριο 2004 από τουριστικό φυλλάδιο των: Ε.Ο.Τ- Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας- Νομαρχιακής Επιτροπής Τουριστικής Προβολής Μαγνησίας.

Η εκκλησία του Χριστού στο Κάστρο

ΣΚΙΑΘΟΣ (Νησί) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Η εκκλησία του Χριστού στο Κάστρο ήταν η Μητρόπολη της μεσαιωνικής πόλης. Είναι μία μεγάλη ξυλόστεγη βασιλική, κτίσμα του 17ου αιώνα. Έχει αξιόλογες τοιχογραφίες αγίων και ωραίο ξυλόγλυπτο εικονοστάσι με χρονολογία 1695. Είναι η εκκλησία την οποία περισσότερο ζωγράφισαν και ύμνησαν οι δύο Αλέξανδροι στα χριστουγεννιάτικα διηγήματά τους.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2002 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Σκιάθου


Παναγιά η Λημνία

ΣΚΙΑΘΟΣ (Κωμόπολη) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Η Παναγία η Λιμνιά, με το ωραίο κωδωνοστάσιο, να δεσπόζει σε όλο το χωριό, είναι ο δεύτερος ενοριακός ναός του νησιού. Μέσα σε αυτήν φυλάσσονται οι εικόνες από το Χριστό στο Κάστρο, καθώς και η κάρα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Και η Ενορία της Παναγίας συνεχίζει να κρατά τις όμορφες παραδόσεις του νησιού, τα ήθη και τα έθιμα που τόσο ζωντανά ζωγράφισαν με την πένα τους οι δύο Αλέξανδροι.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2002 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Σκιάθου


Τρεις Ιεράρχες

  Ο Ιερός Ναός των Τριών Ιεραρχών, που είναι και η Μητρόπολη του νησιού, εδώ και εκατόν πενήντα χρόνια πρωτοστατεί στην πνευματική καλλιέργεια του νησιού, αφού είχε την ευλογία να έχει στους κόλπους του άξιους εφημέριους. Πνευματικοί ηγέτες, άνδρες ζηλευτοί όπως ο παπά-Αδαμάντιος, πατέρας του Παπαδιαμάντη, παπα-Νικόλας Παπανικολάου, παπά-Ανδρέας Μπούρας και άλλοι, με κορυφαίο τον παπά-Γεώργιο Ρήγα, μεγάλο λόγιο και συγγραφέα του νησιού. Ο Ιερός Ναός των Τριών Ιεραρχών είναι τρίκλινη βασιλική και χτίστηκε το 1846. Είναι χτισμένη στο κέντρο του χωριού κοντά στην παραλία. Μέσα σ'αυτόν το ναό βρίσκεται και η θαυματουργός Εικόνα της Παναγίας της Εικονίστριας, η οποία βρέθηκε με θαυματουργό τρόπο περί το 1650. Είναι Πολιούχος του νησιού και αποτελεί το ιερό προσκύνημα όλων των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού. Στον Ιερό Ναό των Τριών Ιεραρχών έχουν μεταφερθεί πάρα πολλά ιερά κειμήλια από όλα τα εξωκκλήσια του νησιού καθώς και πολλές ιερές εικόνες μεγάλης αρχαιολογικής αξίας. Όλα δε τα ιερά κειμήλια είναι σε λειτουργική χρήση. Εδώ τελούνται οι ακολουθίες με την παλιά τυπική διάταξη και παραμένει ζωντανή η παράδοση των Κολλυβάδων.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2002 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Σκιάθου


Αγιος Νικόλαος

Ναός Αγίου Αθανασίου

ΣΚΟΠΕΛΟΣ (Κωμόπολη) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Ναός Αγίου Αθανασίου του εν τω Αθω ή Αϊνάθωνας: Απέριττος, μικρός ξυλόστεγος ναϊσκος. Υπέρ την είσοδο η χρονολογία ΑΨΞΕ (1765). Μεταξύ των εικόνων που έχουν καταγραφεί ξεχωρίζει η εικόνα του θρήνου με την επιγραφή: «Δέησις του δούλου του Θεού Ιακόβου Ιερομονάχου ΑΦΜΗ (1548) Ιουλίου ιθ' χειρ. Δαβίδ Ιερομονάχου»

Ναός Αγίων Αναργύρων

Στον τύπο των απλών δικιονίων μετά τρούλου ναών, με μεταγενέστερες προσθήκες. Τέμπλο ξυλόγλυπτο του έτους ΑΨΓ' (1703). Έχει πλούσιο διάκοσμο με κληματίδες, λέοντες, πτηνά κ.α. Τα εικονίδια του δωδεκαόρτου και του Χριστού μετά των 12 Αποστόλων σε δύο σειρές χωρίζονται με σπειροειδείς κιονίσκους. Έχει γίνει καταγραφή εικόνων του 17ου, 18ου, 19ου αι.

Ναός Αγίου Νικολάου

Νέος ναός στη θέση παλαιότερου, από τον οποίο διατήρησε το ξυλόγλυπτο τέμπλο. Στα βημόθυρα της Ωραίας Πύλης εικονίζεται ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου. Στην Ωραία Πύλη η επιγραφή ΔΗΑ CΗΝΔΡΟΜΗC ΚΑΙ ΕΞΟΔΟΥ ΜΑΚΑΡΙΟΥ ΙΕΡΟΜ(ΟΝΑΧΟΥ). Στο τέμπλο εικονίζεται το Δωδεκάορτο, η Μεγάλη Δέησις και οι Δώδεκα Απόστολοι (18ος αιώνας). Στο ναό φυλάσσονται εικόνες 16ου, 17ου, 18ου αι.

Ναός Παναγίας Παπαμελετίου

Ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ή Παναγίας του Παπαμελετίου: Κτίσμα του 17ου αιώνα στον τύπο του σταυροειδούς, συνθέτου, τετρακιονίου μετά τρούλου ναού. Από την ανατολική πλευρά του κτιρίου προβάλλει πεντάπλευρος η αψίδα του ιερού. Οι στέγες είναι από σχιστολιθικές φαιές πλάκες (κατά κανόνα οι ναοί της Σκοπέλου στεγάζονται με σχιστολιθικές πλάκες). Στη βόρεια πλευρά του ναού είναι προσκολλημένο μονόκλιτο παρεκκλήσιο των Αγίων Αναργύρων μετά τρούλου.

Ναός Παναγίας του Κάστρου

Ναός Παναγίας Φανερωμένης

Ναός Αγίου Μιχαήλ Συνάδων

Αγιος Αθανάσιος

ΣΤΑΓΙΑΤΕΣ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ

Αγιος Σεραφείμ

Εξωκκλήσια

Τίμιος Σταυρός

ΑΓΡΙΑ (Κωμόπολη) ΒΟΛΟΣ
Στο λόφο της Ανεμούτσας, 3 χλμ απόσταση.

Παναγία η Τρύπια

Κτισμένη σ' ένα βράχο μέσα στη θάλασσα

Αη Γιάννης στο Καστρί

ΓΛΩΣΣΑ (Χωριό) ΣΚΟΠΕΛΟΣ
Το εκκλησάκι του Αγίου Ιωάννη (Αη Γιάννης στο Καστρί). Βρίσκεται στην κορυφή θαλασσόβραχου με ύψος 100 μ. Για να φτάσει κανείς στον Αη Γιάννη πρέπει να ανεβεί τα 105 σκαλοπάτια που έχουν λαξευτεί στο βράχο. Στο βιβλίο των επισκεπτών μπορέι να αφήσει τις εντυπώσεις του για την κατανυκτική ατμόσφαιρα της εκκλησιάς και την μαγευτική θέα από το προαύλιο. Από την Γλώσσα υπάρχει δρόμος του οδηγεί στο Φάρο, το ακρωτήριο Γουρούνι που ονομάστηκε έτσι επειδή το σχήμα του θυμίζει ρύγχος γουρουνιού. Ο περιπατητής θα απολαύσει μια ευχάριστη διαδρομή μέσα σε πολύ πράσινο και περνώντας δίπλα από τη θάλασσα.

Αγίας Παρασκευής

ΚΙΣΣΟΣ (Χωριό) ΖΑΓΟΡΑ-ΜΟΥΡΕΣΙ

Αγίου Ευσταθίου

Προφήτη Ηλία

Αγίου Κωνσταντίνου

Καθεδρικοί ναοί

Ναός Αγίου Ρηγίνου

ΣΚΟΠΕΛΟΣ (Κωμόπολη) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Για τους πρώτους βυζαντινούς χρόνους ελάχιστες πληροφορίες έχουμε για τη Σκόπελο. Μόνο ο βίος του Αγίου Ρηγίνου μας διαφωτίζει. Δεν γνωρίζουμε πότε ιδρύθηκε η χριστιανική εκκλησία της Σκοπέλου, πρέπει να ήταν σημαντική και πολυάνθρωπος γιατί μέσα του 4ου αιώνα μ.Χ. διαμορφώθηκε σε επισκοπή υπό τον Ρηγίνο.

Μοναστήρια

Ιδρύθηκε το 1378 από τον ομώνυμο άγιο από το Αγιον Ορος.

Ιερά Μονή Παναγίας Εικονίστριας

ΑΣΕΛΙΝΟΣ (Παραλία) ΣΚΙΑΘΟΣ

Η Ιερά Μονή της Παναγίας Εικονίστριας είναι από τα πιο ιερά μέρη της Σκιάθου, αφού στην περιοχή όπου βρίσκεται βρέθηκε η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, γύρω στα 1650 μ.Χ. Σύμφωνα με την παράδοση βρέθηκε κρεμασμένη σ’ ένα πεύκο και κουνιόταν πέρα-δώθε, και αυτό συνετέλεσε στο να γίνει ευρέως γνωστή ως "Κουνίστρα". Ο Μέγας Διονύσιος, σημαντική πνευματική προσωπικότητα του νησιού και της εκκλησίας, μόνασε εδώ. Το Καθολικό της μονής είναι μια μονόκλιτη βασιλική με τρούλο, χτισμένο το 17ο αιώνα και έχει ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο τέμπλο και εκπληκτικές αγιογραφίες. .

Η εικόνα της Παναγίας, σήμερα, βρίσκεται στον Καθεδρικό Ναό της Σκιάθου και εορτάζεται κάθε χρόνο στα Εισόδια της Θεοτόκου, στις 21 Νοεμβρίου, με μεγάλο πανηγύρι καθώς η Παναγία είναι και πολιούχος του νησιού.


Μονή Άνω Ξενιάς

ΚΟΚΚΩΤΟΙ (Χωριό) ΑΛΜΥΡΟΣ
Τηλέφωνο: +30 24220 22413
  Η Άνω Μονή Ξενιάς, που τιμάται στην Παναγία, βρίσκεται στην Κοινότητα Κοκκωτών. Από τη μονή σώζεται μόνον το καθολικό και τμήμα τοίχου από τα παλιά κελλιά με ίχνη τοιχογραφιών.
  Το καθολικό της Μονής είναι τρίκλιτος βασιλική με αξιόλογες τοιχογραφίες του 17ου αιώνα, ενώ οι τοιχογραφίες του νάρθηκα χρονολογούνται στον 18ο αιώνα. Στην τοιχοποιία του ναού είναι εντοιχισμένα γλυπτά, ενώ στην αυλή της μονής συναντάμε πολλά αντικείμενα (αμφικιονίσκοι, επιστύλια, κιονόκρανα, πεσσίσκοι, βάσεις κιόνων, θωράκια κ.λπ.).
  Στη Μονή πραγματοποιήθηκαν στερεωτικές εργασίες καθώς και εργασίες συντηρήσεως των τοιχογραφιών.
  Σήμερα λειτουργεί ως μονή.
Κείμενο από την ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού

Μονή Ανω Ξενιάς

Ιερά Μονή Ευαγγελίστριας

ΜΟΝΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ (Μοναστήρι) ΣΚΙΑΘΟΣ
Τηλέφωνο: +30 24270 22012

Η Ιερά Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου ή της Ευαγγελίστριας, όπως είναι ευρέως γνωστή, είναι ένα από τα πιο αξιόλογα μνημεία των Βόρειων Σποράδων.

Η Ιερά Μονή οικοδομήθηκε στη θέση Αγαλλιανού, όπου υπήρχαν ερείπια παλιού μονυδρίου. Το συγκρότημα χτίστηκε από το 1794 έως το 1806 και κατέστη το προπύργιο των "Κολλυβάδων". Μοναχοί του Αγίου Όρους, με επικεφαλής τον Νήφωνα, κατόπιν έριδας που προέκυψε μετά τα μέσα του 18ου αιώνα ως τις αρχές του 19ου, αποχώρησαν από εκεί και βρήκαν καταφύγιο σε διάφορα νησιά (Πάτμο, Σάμο, Λειψώ κτλ.). Μετά από μικρή περιπλάνηση βρέθηκαν στην Σκιάθο, όπου και προχώρησαν στην ανέγερση της μονής.

Η αρχιτεκτονική της είναι βασισμένη σε εκείνη των μοναστηριών του Αγίου Όρους. Το Καθολικό είναι μια συνεπτυγμένη μορφή του αγιορείτικου τύπου με τους πλάγιους χορούς, τη λιτή και το νάρθηκα και καλύπτεται από τους τρεις τρούλους, που καλύπτουν γκρίζες σχιστόπλακες. Το πλούσιο ξυλόγλυπτο τέμπλο προβάλλεται μέσα στο λιτό κατά τα άλλα χώρο του Καθολικού. Μόνο το Άγιο Βήμα είναι αγιογραφημένο από τον καιρό της Ελληνικής Επανάστασης, από αγιογράφους από τη Γαλάτιστα Χαλκιδικής. Στο χώρο αυτό φυλάσσονται σε σκευοφυλάκια τα οστά πολλών Αγίων. Εκτός του Καθολικού, στο μοναστήρι υπάρχουν τα κελιά, η τράπεζα, το νοσοκομείο, ο ξενώνας, η εστία (μαγειρείο), το μαγκιπείο, η ταλιάγκρα (ελαιοτριβείο), η βιβλιοθήκη, τα παρεκκλήσια, οι αποθηκευτικοί χώροι, στάβλος, κλπ. Επιπλέον, η μονή διαθέτει αξιόλογη βιβλιοθήκη με πλήθος σπάνιων εκδόσεων και εγγράφων, εκκλησιαστικό μουσείο στο οποίο υπάρχουν πολλά ιερατικά σκεύη και κειμήλια και ελαιοτριβείο/έκθεση.

Καθημερινά εκτελούνται δρομολόγια από την πόλη της Σκιάθου προς το μοναστήρι, για τους επισκέπτες.


Μοναστήρι Αγίου Νικολάου

ΠΑΟΥ (Οικισμός) ΝΟΤΙΟ ΠΗΛΙΟ
Αφήνοντας την Αργαλαστή και πηγαίνοντας για Κάλαμο, φθάνουμε στο παλιό μοναστήρι του Αγίου Νικολάου, το οποίο χτίστηκε τον 15ο αιώνα και το οποίο καταστράφηκε από τους Τούρκους, το 1843. Εξαιρετικές μεταβυζαντινές τοιχογραφίες κοσμούν το νάρθηκα του ναού. Στην καταπράσινη αυτή περιοχή, με τα πολλά νερά και την αστείρευτη πηγή, μπορεί κανείς να θαυμάσει την εξαιρετική θέα προς τον Παγασητικό Κόλπο. Συνεχίζοντας το δρόμο προς τη θάλασσα, φτάνουμε στη γραφική παραλία της Μικρής Πάου.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφία, του Δήμου Αργαλαστής


Μονή Εικονίστριας

ΣΚΙΑΘΟΣ (Νησί) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Η Παναγία η Εικονίστρια είναι ο αγιότερος τόπος του νησιού, αφού εδώ βρέθηκε πριν από πολλά χρόνια, γύρω στο 1650, η θαυματουργός Εικόνα της Παναγίας. Στο Μοναστηράκι αυτό μόνασε παλιότερα μια μεγάλη πνευματική μορφή του νησιού, αλλά και της Εκκλησίας, ο Διονύσιος ο Γέροντας. Το Καθολικό της Μονής, το οποίο τιμάται στα Εισόδια, είναι εκκλησία μονόκλιτη, βασιλική με τρούλο και είναι κτίσμα του 17ου αιώνα. Όλη η Εκκλησία είναι αγιογραφημένη, όμως ο καπνός από τα πολλά κεριά έχει προκαλέσει μεγάλες καταστροφές.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2002 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Σκιάθου


Μονή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου

  Πνιγμένη μέσα στο πράσινο , στον μυχό του ρέματος του Λεχουνιού και πλάϊ στις πηγές του, την τοποθεσία Αγαλιανού, κάτω από την ψηλότερη κορυφή της Σκιάθου, την Καραφλυτζανάκα, είναι κτισμένη η Ιερά Κοινοβιακή Μονή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, το Μοναστήρι της Ευαγγελίστριας ή της Βαγγελίστρας, όπως το λένε οι Σκιαθίτες. Η ανοικοδόμηση της Μονής άρχισε το 1794 από μια μικρή ομάδα μοναχών του κινήματος των "Κολλυβάδων", που αναγκάστηκαν να αποχωρήσοuν από το Αγιον ‘Ορος, λόγω του αναβρασμού που uπήρxε τότε με αφορμή την ημέρα κατά την οποία έπρεπε να τελούνται κανονικά τα μνημόσυνα, το Σάββατο δηλαδή αντί της Κυριακής και βασικό σύνθημα την επιστροφή στην αρχαία παράδοση της Εκκλησίας. Επικεφαλής της ομάδος αυτής ήτο ο ιερομόναχος Νήφων , κατά κόσμον Νικόλαος «εκ της γενεάς των Νικολαράδων», ο οποίος γεννήθηκε το 1736 στα Πατρικά της Χίου. Ούτος εμόνασε στην Μονή Μεγίστης Λαύρας και την Σκήτη του Παντοκράτορος του Αγ. ‘Ορους. Αρχικά μετέβη στην Σάμο, την Πάτμο, την Λειψώ και την Ικαρία, όπου το 1775 ίδρυσε στη θέση Λευκάδα τη Μονή της Ευαγγελίστριας. Μεταξύ των μοναχών της Euαγγελίστριας Ικαρίας ήτο και ο Γρηγόριος Χατζησταμάτης, Σκιαθίτης ο οποίος μετά τον θάνατο του πατρός του κληρονόμησε την μεγάλη περιουσία του στην Σκιάθο. ‘Εχοντας λοιπόν τη μεγάλη αυτή περιουσία ο Γρηγόριος έπεισε τον Νήφωνα να μεταβούν στην καταπράσινη Σκιάθο και να οικοδομήσουν νέα μονή, εγκαταλείποντας την Ικαρία «δια το πάντη άγονον και άκαρπον και το νοσώδες του τόπου».
   Η κατασκευή του συγκροτήματος της Μονής ολοκληρώθηκε το 1806 και κατέστη το κυριώτερο κέντρο των κολλυβάδων τόσο κατά την διάρκεια της έριδος, όσο και τους μετέπειτα χρόνους. Το πνεύμα των κολλυβάδων επηρέασε έντονα την ζωή των κατοίκων της Σκιάθου και του πιο αξιόλογου των Ελλήνων πεζογράφων Σκιαθίτη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και του επίσης Σκαθίτη λογοτέχνου Αλέξανδρου Μωραϊτίδη. Ο ιερομόναχος Νήφων, πρώτος ηγούμενος και ιδρυτής της Μονής εκοιμήθη στις 28 Δεκεμβρίου του 1809 σε ηλικία 73 ετών. Δευτέρος ηγούμενος και συνιδρυτής διετέλεσε ο Σκιαθίτης Γρηγόριος Χατζησταμάτης (1809-1815). Στη συνέχεια και μέχρι σήμερα διετέλεσαν άλλοι 30 ηγούμενοι με τελευταίο στις μέρες μας τον Ιερομόναχο π. Άγγελο Λύσσαρη.
   Η Μονή Ευαγγελίστριας βοήθησε σημαντικά ηθικά και υλικά τόσο τα προεπαναστατικά κινήματα, όσο και την επανάσταση του 1821. Σ ' αυτήν το 1807 σχεδιάστηκε, uφάνθηκε, ευλογήθηκε και υψώθηκε η πρώτη Ελληνική Σημαία με τον λευκό Σταυρό στη μέση επί γαλανού φόντου. Σ ' αυτήν δε ο Νήφων όρκισε τους οπλαρχηγούς Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, Ανδρέα Μιαούλη, Παπαθύμιο Βλαχάβα, Γιάννη Σταθά, Νικοτσάρα, τον Σκιαθίτη διδάσκαλο τοu Γένους Επιφάνιο - Στέφανο Δημητριάδη και πολλούς άλλους, μετά από μεγάλη σύσκεψη που έκαναν στο Μοναστήρι της Ευαγγελιστρίας για να καταστρώσουν το σχέδιο δράσης τους. Στην Μονή της Ευαγγελίστριας τέλος το 1839 ο κληρικός και φιλόσοφος Θεόφιλος Καΐρης, μετά από καταδίκη της Ι. Συνόδου έμεινε υπό περιορισμό.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2002 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Σκιάθου


Μονή Αγίου Χαραλάμπους

ΣΚΙΑΘΟΣ (Κωμόπολη) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Τηλέφωνο: +30 24270 23333
Φαξ: +30 24270 23333

Ιερά Μονή Ευαγγελίστριας Δαπόντε

ΣΚΟΠΕΛΟΣ (Κωμόπολη) ΒΟΡΕΙΟΙ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Τηλέφωνο: +30 24240 23230
   Η Ιερά Μονή Ευαγγελίστριας είναι ένα από τα πάμπολα βυζαντινά μνημεία που διασώζονται στη νήσο Σκόπελο. Από τη μονή διασώζεται το καθολικό και ο φρουριακός περίβολος.
   Το καθολικό της μονής που τιμάται στη μνήμη του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου είναι ναός σταυροειδής εγγεγραμμένος τετρακίονος με τρούλλο, χωρίς νάρθηκα που χρονολογείται στο τέλος του 18ου αιώνα.
   Σήμερα λειτουργεί ως μονή.

Μονή Αγίας Βαρβάρας

  Η Αγία Βαρβάρα φρουριακή ως προν την εμφάνιση βρίσκεται κοντά στην γυναικεία Μονή του Τιμίου Προδρόμου. Σε αντίθεση με την Μονή του Προδρόμου που κατοικείται απο τις μοναχές η Αγία Βαρβάρα είναι ακατοίκητη.
  Το καθολικό και οι πολύ ψηλοί τοίχοι του περιβόλου διατηρούνται στην αρχική τους μορφή ωστόσο τα κελιά είναι μεταγενέστερες κατασκευές.
  Η ημερομηνία κατασκευής του Μοναστηριού δεν είναι γνωστή, ωστόσο μια μαρμάρινη πλάκα που βρέθηκε φέρει το έτος 1697 αλλά το πιθανότερο είναι αυτή η επιγραφή να αναφέρεται σε επισκευή του καθολικού και όχι στην οικοδόμηση του Ναού. Η Αγία Βαρβάρα όπως φαίνεται απο την Μονή του Προδρόμου.
  Η κάτοψη του καθολικού που είναι σε σχήμα Τ, οι βαριές αναλογίες που παρατηρούνται και ο διαχωρισμός των τριών μερών του Ναού της Μονής σύμφωνα με τους αρμόδιους αρχαιολόγους της 7ης εφορείας βυζαντινών αρχαιοτήτων μεταξύ των οποίων και η κ. Ασπασία Ντίνα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Ναός είναι πολύ παλαιότερος. Το σχέδιο της Μονής αποτελεί εξαίρεση σε σχέση με άλλους Ναούς της Σκοπέλου. Ανήκει στο σταυροειδή εγγεγραμμένο τύπο αλλά οι αναλογίες του τρούλου είναι βαριές.
  Το ξυλόγλυπτο, επίχρυσο τέμπλο που κοσμεί την Μονή είναι πολύ παλαιότερα απο την προαναφερθείσα χρονολογία που βρέθηκε στην μαρμάρινη πλάκα. Στη κορυφή του βρίσκεται ο Μέγας Σταυρός και κάτω απο αυτόν σε παράλληλες σειρές η Μεγάλη Δέηση, κληματίδα, 21 εικονίδια των μεγάλων εορτών υπό τοξύλλια, κληματίδα με τους 12 προφήτες και την Θεοτόκο στη μέση και στο τέλος οι εικόνες του τέμπλου.

Μονή Μεταμόρφωσης

Τηλέφωνο: +30 24240 22560

Σελίδες επίσημες

ΚΑΤΩΧΩΡΙ (Χωριό) ΒΟΛΟΣ
Πέρα από το θαυμάσιο φυσικό περιβάλλον, σημεία αναφοράς του χωριού μπορούν να θεωρηθούν τόσο οι τέσσερις εκκλησίες που βρίσκονται μέσα στο χωριό (Παναγία, Αγ. Απόστολοι, Αγ. Αθανάσιος, Αγ. Παρασκευή), η μια από τις οποίες μάλιστα, αυτή του Αγίου Αθανασίου είναι βυζαντινή, όσο και τα διάσπαρτα εξωκλήσια (Αγ. Γεώργιος, Αγ. Μαρίνα, Αγ. Νικόλαος, Προφήτης Ηλίας, Αγ. Τριάδα, η Παναγία Μεγαλογένους) απομεινάρια των βυζαντινών μοναστηριών. Η επίσκεψη στα εξωκλήσια δίνει την ευκαιρία σ' όσους επιθυμούν να κάνουν ένα θαυμάσιο περίπατο.

Το κείμενο παρατίθεται τον Σεπτέμβριο 2004 από την ακόλουθη ιστοσελίδα, με φωτογραφίες, του Δήμου Πορταριάς


Έχετε τη δυνατότητα να δείτε περισσότερες πληροφορίες για γειτονικές ή/και ευρύτερες περιοχές επιλέγοντας μία από τις παρακάτω κατηγορίες και πατώντας το "περισσότερα":

GTP Headlines

Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.

Εγγραφείτε τώρα!
Greek Travel Pages: Η βίβλος του Τουριστικού επαγγελματία. Αγορά online

Αναχωρησεις πλοιων

Διαφημίσεις

ΕΣΠΑ