Εμφανίζονται 14 τίτλοι με αναζήτηση: Μυθολογία στην ευρύτερη περιοχή: "ΑΡΟΑΝΙΑ Δήμος ΑΧΑΪΑ" .
ΨΩΦΙΣ (Αρχαία πόλη) ΑΧΑΪΑ
Σύμφωνα με τον Απολλόδωρο ήταν ένας από τους δύο γιους του Φηγέα που σκότωσαν τον Αλκμαίωνα (Απολ. 3,7,5).
Η Εριφύλη, μητέρα του Αλκμαίωνα, είχε υποχρεώσει τον άντρα της Αμφιάραο να πάρει μέρος στον πόλεμο των επτά επί Θήβας, αν και ήξερε πως εκεί θα σκοτωνόταν. Ο Αλκμαίων τη σκότωσε για να εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του και μετά κατέφυγε στην Ψωφίδα, που ακόμη τότε λεγόταν Φηγία και παντρεύτηκε την κόρη του Φηγέα, Αλφεσίβοια. Στη συνέχεια όμως έφυγε και από την Ψωφίδα, αφού το πνεύμα της μητέρας του δεν έπαψε να τον καταδιώκει και ακολουθώντας χρησμό του μαντείου των Δελφών εγκαταστάθηκε κοντά στον Αχελώο ποταμό και παντρεύτηκε την Καλλιρόη, κόρη του Αχελώου. Εκείνη ήξερε πως ο Αλκμαίων είχε δωρίσει στην Αλφεσίβοια τον όρμο (ακριβό περιδέραιο) της μητέρας του και τον έστειλε να της τον φέρει. Οταν ο Αλκμαίων πήγε στην Ψωφίδα τον σκότωσαν οι γιοι του Φηγία Τήμενος και Αξίων. Ο τάφος του στην Ψωφίδα δεν ήταν μεγαλοπρεπής ούτε ως προς το μέγεθος ούτε ως προς τη διακόσμηση (Παυσ. 8,24,8-10).
Alcmaeon (Alkmaion). A native of Argos and son of Amphiaraus and Eriphyle. As his father, in departing on the expedition of the Seven against Thebes, had bound him and his brother Amphilochus, then mere boys, to avenge him on their faithless mother, Alcmaeon refused to take part in the second expedition, that of the Epigoni, till he had first fulfilled that filial duty; nevertheless his mother, bribed by Thersander with the garment of Harmonia, persuaded him to go. The real leader at the siege of Thebes, he slew the Theban king, Laodamas, and was the first to enter the conquered city. On returning home, he, at the bidding of the Delphian Apollo, avenged his father by slaying his mother, with, or according to some accounts, without, his brother's help; but immediately, like Orestes, he was set upon by the Furies, and wandered distracted, seeking purification and a new home. Phegeus, of the Arcadian Psophis, half purified him of his guilt, and gave him his daughter Arsinoe or Alphesiboea to wife, to whom he presented the jewels of Harmonia, which he had brought from Argos. But soon the crops failed in the land, and he fell into his distemper again, till, after many wanderings, he arrived at the mouth of the Achelous, and there, in an island that had floated up, he found the country promised by the god, which had not existed at the time of his dying mother's curse, and so he was completely cured. He married Achelous's daughter, Callirrhoe, by whom he had two sons, Acarnan and Amphoterus. Unable to withstand his wife's entreaties that she might have Harmonia's necklace and robe, he went to Phegeus in Arcadia, and begged those treasures of him, pretending that he would dedicate them at Delphi for the perfect healing of his madness. He obtained them; but Phegeus, on learning the truth, set his son to waylay him on the road, and rob him of his treasure and his life. Alcmaeon 's sons then avenged their father's death on his murderers. Alcmaeon received divine honours after death, and had a sanctuary at Thebes and a consecrated tomb at Psophis.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited June 2004 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Γιοι του Ηρακλή και της Ψωφίδας. Στην πόλη της Ψωφίδας υπήρχαν ηρώα τους, τα οποία όμως στις μέρες του Παυσανία δεν ήταν πια επιβλητικά (Παυσ. 8,24,7).
Γιος του Φηγέα, σκότωσε μαζί με τον αδελφό του Τήμενο τον Αλκμαίωνα (Παυσ. 8,24,10).
Γιος του Φηγέα, σκότωσε μαζί με τον αδελφό του Αξίωνα τον Αλκμαίωνα (Παυσ. 8,24,10).
Alphesiboea (Alphesiboia) or Arsinoe (Arsinoe). Daughter of Phegeus and first wife of Alcmaeon, whom, though unfaithful, she continued to love, and was angry with her brothers for killing him. Her brothers shut her up in a box, and brought her to Agapenor, king of Tegea, pretending that she had killed her husband. Here she came by her end, having compassed her brothers' death by the hand of Alcmaeon's sons.
This text is from: Harry Thurston Peck, Harpers Dictionary of Classical Antiquities. Cited Nov 2002 from The Perseus Project URL below, which contains interesting hyperlinks
Κόρη του Φηγέα και σύζυγος του Αλκμαίωνα (Παυσ. 8,24,8).
Σύμφωνα με μία παράδοση οικιστής της πόλης ήταν ο Ψώφις, ο γιος του Αρρωνα. Αλλη παράδοση ήθελε την πόλη να έχει πάρει το όνομά της από την κόρη του Ξάνθου. Και οι δύο πάντως ήταν απόγονοι του Αρκάδα (Παυσ. 8,24,1). Μία τρίτη παράδοση, που ο Παυσανίας τη θεωρεί πιο κοντινή στην αλήθεια, είναι ότι η Ψωφίς ήταν κόρη του Ερυκα, ηγεμόνα της Σικανίας (Σικελίας). Με την κόρη θέλησε να συνευρεθεί ο Ηρακλης και για να μην τη φέρει στο σπίτι του έσμιξε μαζί της στην τότε λεγόμενη Φηγία (που ακόμα πιο πριν λεγότανε Ερύμανθος) στο σπίτι του Λυκόρτα με τον οποίο είχε δεσμούς. Τα παιδιά τους Εχέφρων και Πρόμαχος άλλαξαν το όνομα της πόλης δίνοντας αυτό της μητέρας τους (Παυσ. 8,24,1-3).
Βασιλιάς της πόλης (Παυσ. 8,24,2).
Phegeus. A king of Psophis in Arcadia. He was the father of Arsinoe, Pronous, Agenor, Temenus, and Axion. He purified Alcmaeon after he had slain his mother, and gave him Arsinoe (or Alphesiboea) in marriage. Alcmaeon presented her with the necklace and peplus of Harmonia; but wishing to get them back for his new wife, Callirrhoe, he was slain by the sons of Phegeus at their father's bidding. The sons of Alcmaeon then put Phegeus to death (Pausan. vi. 17, 4; viii. 24, 4; ix. 41, 2; Apollod.iii.7.6).
Γιος του Αρίστα, επώνυμος του βουνού, της πόλης και του ποταμού Ερύμανθου..
Λάβετε το καθημερινό newsletter με τα πιο σημαντικά νέα της τουριστικής βιομηχανίας.
Εγγραφείτε τώρα!